Jump to content

Vedlikehold av Pardini GT9


FarentilBirger

Recommended Posts

Vil først og fremst takke for alle gode innspill i min forrige tråd.

Endt opp med å kjøpe en GT9 duotone. Det følger imidlertid ikke med pussesaker. Vet ikke om det følger med instruksjonsbok heller så trenger noen råd om vedlikehold.

1) Hva skal jeg kjøpe av pussesaker? Handle det hos Børselars?

2) Hva burde intervaller mellom lett og hel puss bære når jeg kun skal skyte ferdigammo?

Leser tråden til Think om hans FWB AW93 light om hva boka sier om puss og stell. Han virker nøye med å følge boka og vil gjerne det selv også.

Håper på gode innspill fra dere mange og rutinerte skyttere der ute.

Link to comment
Share on other sites

Skulle kanskje ikke takket for alle innlegg på forrige tråden..

Ringte Børselars og fikk beskjed om å dra gjennom en pusselapp etter hver skyting. Skader ikke å dra gjennom en lapp med litt olje på ganske ofte heller (forsto det som om det var nesten hver gang).

Våpenet bør demonteres og pusses litt grundigere etter hver 300-400 skudd med litt lett oljing.

Bestilte pussesaker der også.

Link to comment
Share on other sites

Fikk beskjed av våpenmesteren i klubben at "med militærpistol skyter du frem til den ikke virker" før du trenger å rengjøre noe særlig.

 

Nå er det selvfølgelig forskjell på ting som i utgangspunktet er/har vært tjenestevåpen i militær sammenheng, og ting (som Pardiniene) som er designet som et rent konkurransevåpen.

 

Jeg har en GT45 i 9mm, kan ikke huske sist jeg renset den på noen måte. Drypper et par dråper olje rundt kammer/løp, og en dråpe i sporene til sleiden på hver side en gang i blant. Overraskende lite dritt i denne sammenlignet med 1911'en jeg hadde i .45ACP før, men da skjøt jeg en del blykuler igjennom. Nå er det bare belagt ammo.

Link to comment
Share on other sites

Pardini GT (ihvertfall duotone med bronse/messing farget ramme), holder seg svært ren med t.D. Geco fabrikk amo. (Og sikkert med det meste av mantlet fabrikk amo).

 

Normal puss er av med slide, tørk rent i øvredel av magasinbrønn/materampe . Samt adskille løp og sleide for puss av løpsforing/sleide.

 

Storpuss blir det samme, pluss puss av løp, og demontering av låseklakk/avtrekker unit for puss.

Avtrekker unit tas ut ved å vri sleidelåsen videre rundt og dra den ut av Rammen etter at sleide er tatt av, samt dra ut sleidesperre / varsler. Utrolig enkelt og raskt å demontere en Pardini GT for full puss.

 

Jeg bruker Tetragun sine pusseduker til å gjøre rent alt uten om inne i løpet. Disse er satt inn med olje, og blir våtere dess hardere en tar i. :wink:

 

OBS! Glemte pusse intervall: Normal puss: Før hvert/annenhvert stevne (IPSC/NSF), noe som i praksis betyr mellom 150sk og 400sk (Normalt litt i overkant av 150sk, så ofte mest for å få på litt olje på smørepunktene, men man smører jo ikke på dritt så...).

 

Stor puss: Etter ca 400sk (Tar 10min ekstra, så man kan si at det i hovedsak blir Normal puss og Stor puss annenhvergang).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg liker Birger (otto jespersen figur), så om du er faren hans så har du vært dyktig far.

 

Vedr puss av Feinwerkbau = matchvåpen i kaliber .22 og andre våpen. Matchvåpen i kaliber skal enn være veldig nøye med puss og RIKTIG smøring. F.eks Walther SSP kan være et helvete uten riktig smørning (rekyldemper er en "sykkelpumpe" der lufttettingen er avhengig av smørning). Men følger en "boka" så skal det fungere, følger enn ikke boka kan en ikke klage.

 

Det jeg vil ha frem er at puss og stell av matchvåpen er vesentlig striktere enn andre våpen, herunder andre .22 våpen som Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser etter hver skyting, da tremger man ikke være så nøye for da blir det aldri lagvis med dritt og møkk. Dere som ikke pusser og smører etter anbefaling fra produsent skal heller aldri klage.

 

Min metode er, lett børsting. Så evt på med noe greier f.eks. Ballistol om det er noe som sitter.

 

Så tørker/børster rent.

 

En olje dråpe på vært av smørepunktene.

Dette gjør jeg er det glock, revolver eller 22match

Link to comment
Share on other sites

Lagt til i forrige post:

 

OBS! Glemte pusse intervall: Normal puss: Før hvert/annenhvert stevne (IPSC/NSF), noe som i praksis betyr mellom 150sk og 400sk (Normalt litt i overkant av 150sk, så ofte mest for å få på litt olje på smørepunktene, men man smører jo ikke på dritt så...). I Prinsipp wipe down med oljeklut, pluss olje på smørepunkt.

 

Stor puss: Etter ca 400sk (Tar 10min ekstra, så man kan si at det i hovedsak blir Normal puss og Stor puss annenhvergang).

Stor puss = Full puss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...