Jump to content

Jaktradio - Icom


TTG

Recommended Posts

Heisann.

 

Nå nærmer det seg høst, og jeg vurderer sterkt å skaffe meg jakt/ og sikringsradio.

Har sett på nettet den "nye" D60 som da er digital og Prohunt Advanced. Ettersom D60 ikke kommer i oransje farge, så lurer jeg på å kjøpe Prohunt Advanced.

Noen som har vært borti en av disse, eller for den sagt skyld begge?

Må jeg skaffe meg løyve for å ha en jakt og sikringsradio?

 

På forhånd takk for tips og hjelp :D

Link to comment
Share on other sites

hvis du har klart deg fint uten før, så kommer du til å gjøre det videre også, da veldig mange har tendenser til å lage symøteklubb og drevet blant mange andre, meg til det punkt at radioen stort sett ligger igjen hjemme :P ville heller kjøpt peiler om du ikke har det, du har større behov for kontakt med hunden enn jakt laget eller skravlebøttene på andre siden av drammensfjorden, men det er min tanke da

 

men nå skal du faktisk ha radio da, og det eneste jeg kan si om digitale radioer er at jeg har hørt at det funker dårlig om du er den eneste på laget som har det, og resten har gammeldagse analoge saker, men kan hende det har forandret seg fra jeg kjøpte, og det skal betales en avgift, men hvor mange som gjør det er vel en annen sak, kjøper man i norge blir det vel registrert og da må du betale, kjøper du i sverige så tror jeg du velger selv hvem side av loven du velger å stå, litt mye synsing kanskje men...

Link to comment
Share on other sites

Satt akkurat og kikket etter jaktradio jeg også. Kikket litt på en som het V-com hunt V50 som selges på XXL til kr 2000,- men skal da kikke på de dere nevner. Var ikke klar over at det skal betales avgift for bruk av radio, noen som kan informere om hva denne ligger på?

Eller andre ting man bør være oppmerksom på før kjøp, hva bør en jaktradio ha av finesser.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

skal betales til NJFF og det er 85 kr. for medlemmer og 130 kr. for ikke medlemmer, men er man medlem av NJFF, så burde retten til å bruke det ligge i medlemskontigenten, er jo ikke gratis akkurat, kunne heller sendt ut en utgave mindre av jakt og fiske, det er jo nesten bare reklame allikevel, men det er nå en gang som det er da, og forhandlere i Norge kan ikke selge uten å sende søknad osv. så har du først kjøpt i Norge så går det av seg selv tror jeg

Link to comment
Share on other sites

De billige modellene har blitt bedre, men er de det billigste alternativet i lengden?

 

Jeg kjøpte Icom F3GS da den kom i 2000/2001. Med mic, øreplugg og ekstra batteri var det ikke billig, hvis jeg ikke husker feil rundt 5K. Radioen er like fin i dag. De eneste bruksmerkene er at to små festeskruer på baksiden har fått litt irr. Den har aldri bydd på noe trøbbel. Det eneste aberet er at i forhold til dagens modeller er den noe tung. Det var 3 til i jaktlaget, inkludert min far, som fikk tak i F3GS årene etter mitt kjøp. De har alle tre også radioen sin i beste velgående. Tilsammen har de 4 radioene over 50 (jakt)år i skog og mark uten trøbbel, "and still counting"! Mens andre i jaktlaget har byttet både 1 og 2 ganger på den tiden, varer Icom`ene. Jeg kjenner ikke like godt til dagens modeller fra Icom, men jeg er ikke i tvil om hva jeg kjøper neste gang, om da F3GS`n noen gang "dør" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Icom er best. Punktum. Men Lafayette er vel kanskje bortimot like bra. I den senere tid er det kommet mange andre også, deriblant noen billige kinaproduserte radioer. Men med Icom blir det aldri feil. Det er i hvert fall min mening.

Jeg har den digitale modellen, tror den heter Prohunt, med bluetooth og sikringskanal. Det eneste jeg betaler avgift for, eller rettere sagt, medlemsavgift for, er sikringskanalen. Det er bare et par hundrelapper i året. I bytte får du kontakt med et sikringsnett som fungerer overalt, også der det ikke er mobildekning. I tillegg kan du åpne relestasjoner og snakke med jaktlaget eller andre gjennom den, hvis sambandsforholdene er dårlig.

Radioen fungerer veldig bra. Jeg har stort sett bare behov for å kjøre på med den laveste sendereffekten, og har aldri problemer med batterikapasiteten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser at noen forhandlere selger Icom ProHunt F34 BTi mens andre selger Icom prohunt advanced. Er dette samme radio eller er den ene en eldre modell? Er det i så fall noen stor forskjell på disse? Synes de ser nokså like ut.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg på litt tynn is, men hvis jeg ikker bommer helt er Icom Prohunt Advanced etterfølgeren til F34 serien. F34 BTi er vel godkjent som sikringsradio, mens IPA ikke er det, selv om det sjelden har noen betydning for den jevne jeger. Det er vel litt mer fanzy funksjoner på den nye IPA. Så kan man spørre seg om hvor mye fanzy funksjoner man trenger, og dessverre; Mer fanzy = (ofte) Mer trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Ok takk for svar. Da er det kanskje enkelte butikker som selger ut forløperen til IPA da. Ser at de også opererer med samme pris som IPA. Trenger vel strengt tatt ingen fancy funksjoner, men kan det være funksjoner på den nye som den gamle ikke har? Hvis ikke så later det jo til at det er bedre å kjøpe den eldre velprøvde utgaven til tross for at prisen er den samme? Litt irriterende å kjøpe den gamle for så å finne ut at man mangler en nyttig funksjon som de har tatt med på den nye utgaven.

Et lite sidespm som sikkert er teit å spørre om, men men. Ser at noen skriver at de skal bruke radioen til sanking, hva menes med det?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sanking: Sanke etter sauer. Egne sankekanaler, som jaktkanaler er egne.

 

Ellers legger jeg ved link til Icom F-34BTI og Icom Prohunt Advaced så du kan lese om der er noen forskjell på disse to. Jeg kjøpte sistnevnte, men har ikke rukket å bruke den enda.

Hør med andre erfarne radiobrukere hva de anbefaler. :)

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Query=Icom

Link to comment
Share on other sites

Fikk dette svaret fra en forhandler i fall noen lurer:

Hovedforskjellen er at advanced er helt vantentett IP-67 ( Tåler 1m under vann i 30 min)

Den har også vesentlig bedre rekkevidde en F34, dette har nå blitt avdekket i flere tester.

I tillegg har den fått noen ekstra funksjoner som F34 ikke hadde.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Beklager om det kanskje er litt off topic. kan noen gi en god forklaring på hvordan man programerer og bruker schrambler kanalene på f 34gs?

 

Disse er ferdig programert, å du kan ikke endre dem. Det er bare for alle å bruke samme "scrambler" kanal.

 

 

Tar opp denne tråden igjen, har det kommet noen ny viten om dette?

lite vits i "scrambler" hvis alle icom er programmert likt og ikke kan endres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...