Jump to content

FG-godkjent alarm


Chrono

Recommended Posts

Flott! Jeg har 4 våpen, så da slepper jeg å installere alarmsystem :mrgreen:

 

Der jeg bodde tidligere var det alarmsystem, så det står på våpensøknadene at jeg har fg-godkjent alarmsystem. Må jeg da kontakte politiet ved flytting at jeg ikke lenger har fg-alarmsystem?

Link to comment
Share on other sites

Siden du kun har 4 våpen er det ikke nødvendig med alarm for å oppbevare dine våpen. Er bopelen du flytter til sånn at du kan ha våpenskapet der, ser jeg ikke hvorfor du skal ringe til Politiet. Ikke bland inn dem for mye, men følg loven.

Våpenskap som r godkjendt og hvis loven sier det, bolt det fast eller få vektet det til 150kg.

Link to comment
Share on other sites

En alarm tilpasset huset med brann og bevegelsesensorer plassert i alle etasjer etter behov er veldig kjekt og ha uavhengig av om en har våpen eller ikke.

 

Det og vite at en får beskjed når en ikke er hjemme om det er innbrudd eller brann er veldig bra, i tillegg så har en med en alarm i huset mulighet for et veldig bra brannvarslingssystem som som kan redde liv.

 

Jeg ser ikke problem med og bruke 10-15 tusen på en alarm, vi bruker mye mer penger på andre mindre viktige ting.

 

Etter å ha opplevd to branner vil jeg mene å ha en vis erfaring med viktigheten av alarm, ikke vent til etter innbruddet eller brannen med og kjøpe en korrekt tilpasset alarm.

Link to comment
Share on other sites

Gode dør og glass-sensorer er minst like viktig, i alle fall for oss som har bikkjer og katter løse i huset. Moderne alarmer har også et lass med tilleggsmuligheter som automatisk kontroll av dødbolter og garasjeporter, lys og temperatur, kommunikasjon via iPhone/droid apper osv osv.

 

Vet ikke hvordan jeg hadde klart meg uten i dag.

Link to comment
Share on other sites

Skal du legge inn alarm, så velg fra en av de store selskapene som også er her om 5-10år.

Da vil du også få deler om noe ryker. Slik som lynnedslag som tar et kretskort i hovedskapet etc. Kanskje du har behov for utvidelse/endring om noen år? Da er det greit at ting fortsatt passer sammen!

 

Har vært i sikkerhetsbransjen siden 1995, da på næringsiden ikke privat. Men det samme gjelder for private.

Ha overføring til en FG alarmstasjon, ikke til ei gml. tante som bor i nærheten. Som gjerne er mørkeredd etc. Eller en kompis osv.

Har du forsøkt å vekke noen kl.0330 på natten? Det har jeg, og det er ikke alltid like enkelt!

 

Husk at alarmen gjerne blir utløst når det minst passer. Den skiller ikke på 1.juledag, en blåmandag eller midt i ferien din når du er utenlands. Da er det greit at signalet går til en FG alarmstasjon som gjør de håndgrep som skal gjøres.

 

Ble kanskje litt off topic dette?

Link to comment
Share on other sites

Mitt alarmselskap hadde en liten kommunikasjonssvikt når de testet en oppgradering av sentralen i huset mitt i våres. Fem minutter etter at alarmen ble testet stod det to SUVer fra onkel i oppkjørsla mi.

 

Jeg syntes det var flott å få sjekket responstiden deres og få fastslått at de fremdeles har adressen min arkivert som registrert våpenhandler. 8)

 

Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå var vel ikke dette her i landet...

 

Min forrige arbeidsgiver hadde 2 innbrudd mens jeg jobbet der, i begge tilfellene var responstiden 45 minutter samt at i ene tilfellet kjørte vekter til feil adresse da vi hadde 2 kontorlokasjoner i samme område. De meldte dette da som feil på alarm da alt var jo normalt. I mellomtiden hadde de brukt kontorstoler til å kjøre safene ned trappene og hele parkeringsplassen var strødd med papirer, stoler og kontormateriell. (Vi holdt ikke til på bygden heller)

 

I mine øyne er alarmanlegg veldig kjekke å ha om du vil vite at huset ditt har tatt fyr eller at noen allerede har brutt inn og stjålet tingene dine. Det stopper ikke tyver her i landet da de er godt kjent med responstiden til vaktselskapene i et spredt bebygd land. Vekteren som dukker opp kan heller ikke gjøre noe annet enn å ringe og vente til politiet dukker opp og da er tyvene langt unna.

 

Branndeteksjon gjøres greit med seriekoblede røykdetektorer, om huset tar fyr når du er på ferie er det like greit at naboen gir beskjed enn å betale et vaktselskap for å informere deg...

Link to comment
Share on other sites

Nå var det "Duress signal" som ble formidlet til det lokale PD den gangen. Dette er normalt en falsk kode man slår inn som deaktiverer alarmsystemet på vanlig måte og samtidig sender et signal til alarmselskapet som sier at man deaktiverer under tvang. Dette medfører at onkel slipper de de har i hendene og regner det som skarpt oppdrag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...