Jump to content

Hvordan selge en pistol?


Luft

Recommended Posts

Hei!

 

Setter stor pris på om noen kjapt kan forklare meg runddansen ang. det å selge en pistol på rett måte.

 

Jeg skal som nevnt selge en pistol (på Finn): Om jeg blir enig med en kjøper, hvordan er gangen i dette?

Noe spesielt jeg må passe på, slik at jeg vet at jeg selger pistolen til "rett mann" og at alle papirer er i orden og ting blir gjort 100% rett?

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Om kjøper har godkjendt kjøpetilatelse, så er det ikke mye mere du får gjort/ skal gjøre. Jeg selv har ringt kjøpers våpenkontor i ett tilfelle for å få bekreftet søknaden. Noe som gikk helt greit. Skal du sende våpnet med post, er det vel smart å kreve legitimasjon ved uthenting. Om du da må sende med Bring, er jeg ikke sikker på. Men en mail til posten vil gi svar på dèt :)

Link to comment
Share on other sites

Slik eg gjør det:

 

En som vil kjøpe våpenet sender meg sin godkjente søknad sammen med kopi av godkjent ID. Kjøper setter penger inn på Finn sin betalingsgaranti, og etter å ha fått bekreftelse på pengene fra Finn sender eg våpenet til kjøper.

Er han fornøyd med våpenet, gir han beskjed om å overføre pengene og eg fyller ut søknaden hans og leverer den kvite til politiet, beholder den gule og sender den blå til kjøper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei 30Ihmsa og takk for kjapp respons!

 

Så det er kun "godkjent kjøpstilatelse" fra kjøper jeg trenger altså.

Jeg så for meg en del papirer som skulle sendes mellom kjøper/selger og signeres? altså en liten runddans av e papirmølle før jeg da kan sende pistolen.

 

Bør jeg melde fra til politiet at jeg selger pistolen, eller blir dette registrert automatisk gjennom kjøpers våpensøknad, hvor våpenets serienummer osv blir omregistrert?

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette hører hjemme i en annen tråd.........

 

Åpnet lenken til annonsen i Finn og ser at du må dokumentere medlemsskap i en pistolklubb i tillegg til ID og innvilget søknad på våpenet. Hoder det på å gå helt av hengslene dette med dokumentering? Folk krever dokumentering i hytt og vær - for å sikre seg mot et eller annet ukjent som kanskje kan dukke opp?

(Ser at det i annonser kreves dokumentasjon for salg av tomhylser mellom private. Hvordan og hvor lenge skal man oppbevare dokumentasjon på den foreviste dokumentasjonen? Skal vi ta kopi? Skal vi sende den inn? Til hvem? Er det tidsfrister? )

Link to comment
Share on other sites

Folkens!

 

Jeg er meget uvitende om temaet, og derfor postet jeg denne tråden.

 

Jeg har aldri solgt et våpen noen gang, og tenkte det var bedre å ha med dokumentasjon av pistolklubb i annonsen enn å la det utebli - dette gjorde jeg i fall det var nødvendig.

 

Om det ikke er nødvendig skal jeg fjerne det! (:

 

Skudda har jeg vel lov til å selge til privatpersoner uten noen form for dokumentasjon eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lar dette seg gjøre på lovlig vis?:

 

Jeg fant en kjøper igår, men problemet er at jeg reiser på ferie om 2 dager og er borte i 4 uker, og kjøperen er interessert i å få dette unnagjort i dag eller imorgen.

Han sier han kan komme med penger ikveld eller i morgen, men jeg tenker at det ikke er så lett som så..?..

 

Selv om han har papirene i orden, må vi vel gjennom en liten papirmølle nede på politikammeret sammen uansett eller?

 

Jeg mener, det er vel ikke så enkelt som at jeg signerer på våpenpapiret hans og leverer det til politi på egenhånd imorgen?

 

Takk for hjelp

Link to comment
Share on other sites

det er vel ikke så enkelt som at jeg signerer på våpenpapiret hans og leverer det til politi på egenhånd imorgen?

Om "våpenpapiret" er en godkjent søknad om erhverv av en pistol som tilsvarer den du selger så er det akkurat så enkelt. Sørg for å få sett legitimasjon så du er sikker på at det faktisk er han som tillatelsen er utstedt til som henter våpenet.

Kjøperen skal ha den blå delen av søknaden, de andre skal enten du ha, eller du skal levere/sende til politiet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lar dette seg gjøre på lovlig vis?:

 

Jeg fant en kjøper igår, men problemet er at jeg reiser på ferie om 2 dager og er borte i 4 uker, og kjøperen er interessert i å få dette unnagjort i dag eller imorgen.

Han sier han kan komme med penger ikveld eller i morgen, men jeg tenker at det ikke er så lett som så..?..

 

Selv om han har papirene i orden, må vi vel gjennom en liten papirmølle nede på politikammeret sammen uansett eller?

 

Jeg mener, det er vel ikke så enkelt som at jeg signerer på våpenpapiret hans og leverer det til politi på egenhånd imorgen?

 

Takk for hjelp

 

Så lenge godkjent søknad på aktuell våpentype og kaliber, samt gyldig leg er med, er det bare å selge. Så enkelt er det om ikke kjøper møter opp tydelig ruset :-) du gir den blå kopien til kjøper og leverer forsiden med våpenkort til politiet. ta kopi før du leverer inn den påtegnede søknaden da det er lurt å ha en varig kvittering som ikke falmer som den siste kopien ofte gjør på søknaden.

 

ps:så m67 var raskere :-)

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for kjappe svar!

 

Dette er jo suverent(:

 

"Så lenge godkjent søknad på aktuell våpentype og kaliber.........."

-Så det holder altså med våpentype og kaliber, og ikke ned i detalj som pistolmerke eller lignende..(:

Jeg husker da jeg søkte om våpen, da politiet ville ha med i søknaden nøyaktig hvilket merke/pistol jeg skulle kjøpe, innkludert opplysninger om selger som da var en anerkjent våpenbutikk.

 

Men, de 2 siste svarene som har kommer her nå blir litt om hverandre ang. delen jeg skal beholde.

Holder det at jeg tar vare på den, eller måå jeg ned på politistasjonen med den?

Link to comment
Share on other sites

Treng bare kaliber og type våpen.Er helt normalt med "åpene søknader" (for pistoler,revolvere,boltrifler. men halvautro rifler hagler kreves det mer utfyllende)

Kjøper får med blå gul beholder du.

Resten leveres til politiet sammen med ditt våpenkort for våpenet.

Ellers vil jo ikke våpenet bli registrert på ny eier.

Og ja, lurt å ta kopi den hvite forsiden når alt er skrevet under. De "midlertidige" sidene blir fort uleslige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du skal beholde den gule delen. Den bør oppbevares på en måte slik at du kan vise den fram på forespørsel. Jeg vil i tillegg anbefale å scanne den inn. Politiet skal ikke ha noen befatning med den gule delen.

 

Ja, politiet vil gjerne ha så mye informasjon som mulig på forhånd, men sånn er ikke verden alltid. Jeg kan ikke huske å ha hørt om at det blir problemer i ettertid ved overdragelse; kjøper har tross alt godkjent søknad for våpen i det kaliberet og av den funksjonstypen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...