Jump to content

Eget kammer med ladedata


caveman

Recommended Posts

Jeg er i utgangspunktet interessert i dette, men spørsmålet blir hvordan man kvalitetssikrer dataene. Det er mange rare ladninger ute blant folket, ikke alle er like trygge. Dessuten synes jeg verdien av en tråd med ladninger blir tvilsom rett og slett fordi det blir håpløst å søke seg gjennom slikt.

 

Skal man gjøre dette bør man lage en database. Som et minimum må alle ladninger inneholde følgende:

 

  • Kaliber
  • Våpen
  • Løpslengde
  • Hylse
  • Kule
  • Totallengde
  • Friflukt
  • Tennhette
  • Krutt / lott (for skytterlagskrutt)
  • Kruttvekt
  • Hastighet
  • Trykk / metode for trykkvurdering

Link to comment
Share on other sites

Eg har litt data for skytterlagskrutt, men da e berre sånn tenkt seg til, prøvd forsiktig. Kornografert. Samenlikna med andre norma krutt for og finna ca brennhastighet. Dette e vel ikkje godt nok?

 

Legg ut de data du har, våpen, kaliber, kule, osv all lading foregår på eget ANSVAR!

Link to comment
Share on other sites

Eg har litt data for skytterlagskrutt, men da e berre sånn tenkt seg til, prøvd forsiktig. Kornografert. Samenlikna med andre norma krutt for og finna ca brennhastighet. Dette e vel ikkje godt nok?

 

Det er klart at det er godt nok, til eget bruk. Det er langt på vei slik jeg bruker skytterlagskrutt, i tillegg til trykkringmåling.

 

De ladningene som legges ut i ladeforumet derimot skal være så trygge som mulig, derfor ønsker jeg ikke at det legges ut ladninger med skytterlagskrutt. Derimot er jeg helt åpen for at man diskuterer hvordan en går frem for å finne gode ladninger med skytterlagskrutt, som f.eks. hvilke krutt de kan sammenlignes med (som at Norma 15 er MRP med store variasjoner i brennhastighet fra lot til lot) og hvordan en kan bruke de oppgitte data på boksen til å gjøre gode anslag over brennhastigheten til den aktuelle lot.

 

Bruk av skytterlagskrutt til andre kalibre enn det er data for på boksen er og blir for viderekommende, som presumtivt ikke trenger annet enn noen ledetråder for å finne gode data selv.

 

Ellers støtter jeg det som er sagt over om at en samling ladedata bør være i form av en database, og data bør være kvalitetssikret så langt mulig for en glad amatør. Jeg synes tanken er god, og tror det er mye gode data ute blant de entusiastiske brukerne. Dette er noe å tenke videre på!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Når man leser reglene som er satt opp av Tron i ladekammer delen, og legger til Fulmens krav har vi jo eliminert bort det meste av ladedata. Inkludert div. ladebøker og produsentenes egne data. :D:D

 

Det settes ikke vel skyhøye krav til dataene? Hvor er det blitt av sunn fornuft? Eller går vi ut fra at alle er idioter? Glemmer vi det viktigste når vi forlanger trykkmålinger mm, det at det finnes ikke to like våpen og at absolutt ingen ladedata stemmer for noe annet våpen en det som ble brukt der og da.

 

Jeg kvier meg for å legge ut noen ladninger her. Hva skal man svare på et spørsmål som "hvilken ladning bruker du?" Jeg har ikke, og har heller aldrig tenkt til å få trykkmålt pyseladningene jeg bruker i .38 spesial.

Reglene er forståelig strenge, men serdeles pirkete og rimelig ensrettet mot rifleladning i den heite enden. Hadde ikke en god henvisning til sikkerhet og en så kalt "disclaimer" vært godt nok?

Link to comment
Share on other sites

snipp...krav har vi jo eliminert bort det meste av ladedata. Inkludert div. ladebøker og produsentenes egne data. :D:D

 

Hadde ikke en god henvisning til sikkerhet og en så kalt "disclaimer" vært godt nok?

 

Jo jeg mener det! Alle som skal lade til eget våpen må ha innhentet såpass med kunnskap at de er i stand til å lade noenlunde sikre patroner til eget bruk. Ladedata er veiledende, ikke absolutte. Dermed synes jeg det er nok å henvise til sunn fornuft og normale sikkerhetsregler for lading av patroner og at ladninger som finnes på forumet benyttes på eget ansvar.

Jeg legger ikke ut hårreisende villmannsladninger på nett, og jeg tror nok ikke noen andre gjør det heller, med vilje. Men som kjent er, en sikker ladning i våpen A trenger ikke være det i våpen B.

 

Men klart, jo flere faktorer vi kjenner til, jo større mulighet har mottakeren til å vurdere om ladningen er sikker i hans våpen. Men man kan ikke forlate sunn fornuft selv om det er oppgitt trykk på ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Hehe slapp av karer. Trons pekefinger kommer til å krommes etterhvert. :)

Det er klart dere skal legge ut ladedata dere har gode resultater med. Hva skal vi så med egne ladeforum etter?

 

Jeg lader mye med skytterlagskrutt og hvis noen spør, så legger jeg de ut her. Selvsagt med hvilket lotnr til den spesifikke ladningen.

 

Hver og en som putter krutt og kule i sine egne patroner er selv ansvarlig for at ladningene er forsvarlige. Hverken kammeret.no eller den som legger sine ladedata her kan stå til ansvar for at andre hjemmeladere ikke gjør leksa si.

 

Etterhvert på Ladekammeret vil det komme enkle, men sikre fremgangsmåter for å komme frem til hva som kan regnes som "maksladninger" i våpnet det lades til.

Det er ikke alle som sitter med trykkskytingsutstyr. Det finnes andre og mye billigere metoder å omgjøre trykktegn til lesbart materiale også.

Link to comment
Share on other sites

Hver og en som putter krutt og kule i sine egne patroner er selv ansvarlig for at ladningene er forsvarlige.

Helt enig!

Hverken kammeret.no eller den som legger sine ladedata her kan stå til ansvar for at andre hjemmeladere ikke gjør leksa si.

Skeptisk. Når interminstyret trer av og dette formet flytter seg fra "gutterommet" og ut til å bli et bruker... ehh... medlemsstyrt forum, med organisiasjonsnummer og greier, og samtidig at forumet tar sikte på å bli et påaktet og seriøst oppslagsverk. Dette er mer enn en blog og vil nok kunne sidestilles med andre nettpublikasjoner. Derfor er grad av uaktsomhet ved å ikke modere bort tvilsomme ladninger noe dere i styret må ta opp med dere selv.

 

Det har tidligere også bitt diskutert om ikke deler av forumet burde være "kun for medlemmer". Ladedata er vel et av disse kammerene hvor dere må ta stilling til dette, uavhenging av politikken på resten av forumet. Farene ved at noen tilfeldig forbipasserende pluker opp bruddstykker av en ladeprosess og setter seg og sine i fare er til stede. Og ved evt sivile søksmål vil samme noen peke på kilden. Da er det ikke personen bak nicket som postet som må stå til ansvar, men Kammeret.no som organisiasjon. Samme som for evt trykte publikasjoner.

 

Det målet dere har satt dere/ oss tl hvordan forumet skal fremstå kan være til hinder for publisering av ladedata. Inlegget er ikke men som "surmage", men en tankevekker.

Link to comment
Share on other sites

Det målet dere har satt dere/ oss tl hvordan forumet skal fremstå kan være til hinder for publisering av ladedata.

 

Det er vel bare ett teknisk problem, det er vel mulig å lage en " jeg har lest og forstått vilkårene for bruk av ladekammeret og er jeg idiot og blåser meg selv i lufta så er det min egen skyld" knapp som alle må trykke på etter å ha rullet igjennom en tekst med alle formaningene... for å komme inn. Da skal vel alt være på det tørre?

Link to comment
Share on other sites

Dette er mer enn en blog og vil nok kunne sidestilles med andre nettpublikasjoner. Derfor er grad av uaktsomhet ved å ikke modere bort tvilsomme ladninger noe dere i styret må ta opp med dere selv.

Skal mye til for at direkte farlige ladedata blir stående særlig lenge før de er borte.

Først har vi mange oppegående brukere som sier i fra tvert hvis ladedataene virker litt vel "varme". Deretter er det våkne moderatorer her som selv er erfarne hjemmeladere og som kommer til å luke de ut.

 

Om en database med ladedata blir kun for medlemmer gjenstår å se..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Farene ved at noen tilfeldig forbipasserende pluker opp bruddstykker av en ladeprosess og setter seg og sine i fare er til stede. Og ved evt sivile søksmål vil samme noen peke på kilden.

 

Noen har sett for mye på amerikanske advokatserier :?:?

Sivile søksmål MY ASS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...