Jump to content

Ny rifle. Allround europeisk kaliber. Tøffe valg.


morten0

Recommended Posts

Hei. Takk for at dere gidder å lese nok en tråd om valg av kaliber. hehe

 

Tenker å fleske til med en tysk kvalitetsrifle denne høsten.

Funderer litt på enten Sauer 202 eller Mauser M03.

Disse har selvsagt mulighet til kaliberbytte, men jeg liker å ha det enkelt, så jeg tenkte først og fremst og bare ha et kaliber som jeg kan bruke til alt.

Jeg skyter en del på banen, så muligheten til å bytte løp selv, er noe jeg er overbevist om at jeg kommer til sette stor pris på. :)

 

Her er bruksområdene:

Trening på banen: Alt fra 100 meter til 500 meter.

Jakt: Mulighet til å jakte alt fra rådyr, villsvin og elg

 

Jeg kommer ikke til å kappe løpet eller montere demper.

Pris på ammo er ikke så viktig. Er selvsagt et pluss om den er billig, men jeg liker å lade selv, så det går fint uansett kaliber synes jeg.

I den nye børsen tenkte jeg at alt skulle være europeisk, også kikkerten. Derfor så utelukker jeg de amerikanske kandidatene denne gangen.

 

Her er mine tanker:

6,5x55: Denne krabaten kjenner jeg godt, liker den godt. Men er litt redd for at den blir litt i svakeste laget for villsvin. En del sier at denne er litt i minste laget for dette formålet. Jeg har ikke jaktet villsvin enda, så jeg vet ikke. Bortsett fra det, så er dette en toppkandidat. Er vel kongen på skytebanen her i Norge, og det er jo en god grunn til det.

 

8x57IS: Hører mer og mer bra om denne i jaktsammenhenger. Fin og skyte med synes jeg, men kjøpe-ammunisjonen jeg har prøvd i dette kaliberet, har ikke vært veldig flatskytende akkurat.

Ser at det står i Ladeboken at denne kan bli flatskytende med de rette kulene, men dette vet jeg ingenting om. Noen tanker?

Lengre levetid på løpet, og siden jeg har en gammel Mauser i samme kaliber, så kan jeg samkjøre litt.

 

7x64: Liten kjennskap til denne. Har lest litt på nettet og her på kammeret. Virker interessant, men aldri prøvd den selv. Virker litt som en 6,5x55 på steroider? Hvordan fungerer denne på banen ut til 500 meter? Hva med jaktkuler? Har man mulighet til tunge kuler som passer til villsvin? En ukjent "allround" konge?

 

Er helst disse tre jeg har sett på. Men er jo selvsagt fler kaliber å velge blandt. Men jeg tenkte jeg ville holde meg vekk fra de strørre "magnum" kaliberene.

Men har du et kaliber du ser på som verdens beste, så post dine meninger her :)

 

Ja, da tror jeg at jeg har fått med alt.

Takker for alle meninger og synspunkter.

Ha en fin dag.

Morten

Link to comment
Share on other sites

8x57IS er et supert valg. Uten tvil gjelder det samme også 7x64, mange steroider i bruk og ikke lang unna 7mmRM! :-) Skal du skytte ut til 500m og mer, og det skal ikke være magnum (8x68S, 308NM) burde du absolutt velge 8,5x63Reb! Standard kaliber i både Blaser, Mauser og Sauer. Den nye stjerne (med rett) blant de europeiske. Finnes ganske mye info i tråden "Promotere europeiske kalibere". ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syvmillimetrene er nok ikke ukjente allround-konger, det er neppe noe annet kaliber som er like mye brukt - alle kontinenter inkluderte!

 

I Europa er vel 7x57'en ennå mest brukt, men det er ikke tvil om at 7x64 øker allround-potensialet betraktelig. Patronen er meget fleksibel, og alt av kuler og kulevekter er lett tilgjengelig. For det største viltet har 7mm'eren en fantastisk SD med de tyngste kulene, men vil selvsagt begrenses noe med tanke på ekspandert diameter sammenlignet med de store grove. MEN på andre siden er alle muligheter tilgjengelig for det mindre hjorteviltet!

 

Tar du den amerikanske 7x64'en, .280 Remington, så kan du lade med alle de flotte engangsskutte normahylsene som fyller alle søppelbøttene på landets skytebaner. De er vanligvis bare å kjøre rett i .280-dien!

 

Føler du allikevel at 7mm blir for magert for svin og elg, så er jo 30-06 like fortreffelig som den alltid har vært. 8x57 ville jeg styrt unna hvis det ikke kun dreide seg om svin og elg - utvalget med lettere kuler er magret og sjelden lagervare.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig innhabil til å besvare denne, 7mmfantast som jeg er, men 7x64 er et valg du neppe kommer til å angre på..

 

7x64 har et fortrinn foran amerikaneren .280: kuleskråningen på den favoriserer tyngre kuler der .280 favoriserer lettere.. 175grs kuler er det flere av.. og ballistisk sett parkerer den 8x57 på lengre hold.. At den er kjent for god presisjon er heller ingen ulempe..

 

Jeg har brukt denne i noen år selv, og den er absolutt en av favorittene mine..

Link to comment
Share on other sites

Av de tre kaliberne er det jo enkelt: 7x64 ! Jeg vurderte denne lenge selv da den lett kan lades til samme egenskaper som en 300 WM. Men jeg kjipet ut og kjøpte 30-06 for å få billigere kuler. Men om pris ikke er så viktig og du ikke skal ha demper, vill skyte til min 500 meter og ha litt margin på gris og elg? Da tror jeg du kommer langt med en 7x64 :)

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har 7x64 og er veldig fornøyd. Alt i alt jeg kan trygt anbefale kaliberet, med et forbehold; ikke forvent å kunne kjøpe ammunisjon på impuls, da det skjelden er hyllevare. Dette er erfaringen min fra Rogaland. Hvis du planlegger litt og bestiller, bør utvalget være greit. Har selv løst dette med å lade selv ;).

 

I likhet med andre her, er jeg litt 7mm fantast med 7x57R, 7x64 og tidligere 7mm Rem Mag. Det jeg liker best med 7x64 er nettopp allsidigheten. Dette er nok en av grunnene til at det er veldig populært på kontinentet. Et eksempel er Frankrike, hvor det brukes mye på rådyr, hjort, villsvin og fjelljakt på Chamoix.

 

Vanlige kulevekter i 7mm går fra 120 til 175 grs. I tillegg er utvalget av type kuler veldig bra hvis du lader selv. Har skutt hjort og elg med 140 grs Barnes TTSX og har vært veldig fornøyd. Har du i tillegg ok lengde på løpet (60 cm og oppover), får du rimelig grei hastighet også med tanke på langhold. Selv hadde jeg ikke mulighet til annet enn 55 cm løp i riflen min, men ville vurdert litt lengre hvis du ønsker og ta ut potensialet av kaliberet.

 

Jeg har skutt ut mot 500 m på langholdsbanen, da stoppet justeringen på kikkertsiktet. Av det lille jeg har skutt på 300-500m, synes jeg kaliberet takler det veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sto selv ovenfor dette dilemmaet for en liten stund siden da jeg skulle kjøpe ny rifle. Jeg solgte 202'n til fordel for ei rifle med "bedre" løpsskiftesystem og oppspenner. Det sto mellom Blaser R93 og Mauser M03. Jeg hadde bestemt meg for at kaliberet skulle være enten 7x64 eller 270 Winchester. Hvilket av de brydde jeg meg egentlig ikke noe om, ettersom de praktisk talt er identiske. 6,5x55 var utelukket av to grunner. 1) 202'n jeg hadde var i det kaliberet, den funket utmerket på elgen i fjor, men jeg ble lei patronen. 2) Jeg lånte en M03 av en annen bruker her inne, den var i 6,5x55. Jeg fikk fort en mening om denne børsa i dette kaliberet. 6,5x55 er litt breiere over ræva enn andre standardpatroner. Dette førte til at da jeg hadde 5 i magasinet og en i kammeret så var fjæra i magasinet så komprimert at den sakket ned sluttstykkegangen. Dette kan jo selvsagt variere fra M03 til M03, men jeg gidder ikke ta sjansen.

 

Etter mye tenking bestemte jeg meg for 7x64. De drømmene ble knust da jeg fikk høre at neste sending med 7x64-og 270-løp ikke kommer før siste halvdel av september i år. Da rekker ikke jeg å skyte opp. Det hele endte med at jeg ramlet over en fryktelig god deal på en M03 med grad 5 stokk i det siste kaliberet jeg kunne ha tenkt meg å eie; 30-06. Det er en helt grei patron, men den er litt... utrolig kjedelig.

 

Når det kommer til 8x57 har ikke jeg mer å si enn at gubbene på jaktlaget forguder patronen. Den er ikke kjent for mye kjøttødeleggelse og heller ikke mye rekyl. Du får nok skutt på 500 meter med den, men er det noe vits når du kan bruke 7x64 istedet? Til 500 meter har 7mm utmerket kulevalg. Hastigheten er heller ikke så verst, ihvertfall ikke med 60cm pipa til M03'n. Utifra det du har skrevet opp av kriterier, ville jeg ha valgt 7x64 Brenneke. Uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om at det finnes bedre patroner egnet for villsvin og Elg enn 6,5 og 7x64

eneste "problematiske" er vel at du ønsker og skyte ut mot 500 meter..men som allround patroner er det ikke mye som slår 8x68S,9,3x62 eller 375 H&H

du sier du ønsker og holde deg vekk fra de større "magnum" kaliberene er det mulig og utdype hva og hvem disse er? evt hvorfor du ønsker og holde deg vekk?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Litago: Da det er morsomt å skyte med magnum kaliber, så synes jeg ikke det er så veldig praktisk når jeg jeg liker å skyte på banen.

375H&H liggende på banen? Ikke så alt for mange skudd før det ikke er så veldig gøy lenger. For meg iallefall.

 

 

Jakter man kun på større dyr, så er magnum kalibere sikkert fine all-roundere, men til mitt bruk føler jeg de blir litt for kraftige for å fungere som et allround kaliber.

 

 

:)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...