Jump to content

info om gammelt håndvåpen


kar98kmp40

Recommended Posts

heisann!

 

har en gammel pistol som jeg fikk for 5/6 år siden av min stefar.

det jeg ønsker å vite er hva slak's pistol dette er hva den ble brukt til-

navne på den etc etc

all info man kan få :)

den har 8 kantet løp.

 

 

 

normal_IMAG1241.jpg

 

normal_IMAG1242.jpg

 

IMAG1243.jpg

 

IMAG1244.jpg

 

takker for svar på forhånd! :)

Link to comment
Share on other sites

Den er der er nok neppe eldre enn skonummeret ditt. Enten er det en skytbar nyprodusert perkusjonspistol, eller så er det en sånn replika til dekorere peishylla med. Verdien er ca null uansett.

 

 

hvor gammel den er er nokk ikke godt å si men gammel er den,den er skytbar har ikke prøvd den,men hadde den til en børsjemaker han ga meg myeinfo om den men har glømt meste parten av det han sa,husker han sa den var ekte å er fult brukbar var usikker på hvor gammel den var men den var gammel etter det han fortalte :)

 

verdien på den må nesten en våpen megler ta seg av hehe :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke mye om gamle våpen, men jeg tør betvile at et antikt våpen ville blitt stemplet med "Made in Spain" på pipa...

 

Om den hadde fått slik stempling i det hele tatt - og det tør jeg også betvile - hadde det nok vært på spansk, og derfor ville det stått "Hecho en España". Men som sagt, det står ikke til troende at den ville hatt slik stempling i det hele tatt.

 

Jeg tør derfor påstå med rimelig stor sikkerhet at dette er en moderne reproduksjon. Basert på fonten vil jeg tippe at den ble produsert i løpet av de siste førti årene.

Link to comment
Share on other sites

Alderen på disse pistolene kan være en nøtt - er den 20 år eller er den 40 år?

Antikk er den definitivt ikke (Made in Spain)

De er gjerne laget på sørsiden av Middelhavet - i et bakgateverksted med enkle maskiner.

Ser ut som et arabisk kontrollstempel på løpet foran "MS".

Kammerstykket er skjøtt på løpet derfor har løpet serienummeret to ganger.

For ytterligere å øke salgsverdien slår man inn f.eks som på din: "Made in Spain".

Blir litt mer internasjonalt sus over det da.

Tror ikke du skal ha store forhåpninger når det gjelder omsetningsverdien på skyteren.

.

 

Er det riflet eller slett løp og hva er innvendig diameter på løpet?

Link to comment
Share on other sites

ble mange på en gang her hehe.

 

takker å bukker alle sammen :)

 

pris verdi er ikke det jeg er ute etter,den blir på hylla så lenge det varer :)

indre diameter på løpet er akuratt 1,1 cm

inni løpet så går ripene i sirkler,og 25cm langt,med bakerste del er den 27cm (målte dette nå)

under løpet står det 16,både på løpe å det som er sølv bakerst.

Link to comment
Share on other sites

se her ja takk :)

 

er en piratpistol etter det står hehe :)

etter det Chiefen.v-2 sa at tennhullet ikke er borret opp,hadde han rett i var potte tett,prøvde å blåse,stikke en nål nedi det gikk ikke nedi løpet..

mulig plombert eller pynte gjenstand

Link to comment
Share on other sites

hvor gammel den er er nokk ikke godt å si men gammel er den,den er skytbar har ikke prøvd den,men hadde den til en børsjemaker han ga meg myeinfo om den men har glømt meste parten av det han sa,husker han sa den var ekte å er fult brukbar var usikker på hvor gammel den var men den var gammel etter det han fortalte :)

 

Siden du selv fant ut at den er potte tett så har du i dag lært flere ting. Den viktigste lærdommen er at du ALDRI benytter denne børsemakeren til noe noensinne igjen. Om en utdannet børsemaker ikke evner å se forskjell på en "40 år gammel lekepistol" og en antikk pistol er bare skremmende. (Nå har ikke jeg sett bildene av denne pistolen siden de er borte fra første innlegget).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...