Jump to content

Gjør ett google søk på....


gammeljegern

Recommended Posts

Vel, nå har jeg lest artikkelen, og jeg er ikke imponert.

 

Når de kan lire av seg denne formuleringen:

The best in lense coatings is called: "Fully Multicoated".
klarer jeg ikke ta dem på alvor i det hele tatt. Fully Multicoated betyr at linseelementene har flerlags overflatebehandling, den sier ingenting om hva slags overflatebehandling eller hvilke egenskaper den har.

Ellers er rådene preget av 1) at jakt drives utelukkende i dagslys og 2) hvilket utvalg firmaet har valgt å selge.

 

Denne påstanden:

Ballistic Reticles feature multiple aiming points to allow accurate shot placement at more than one distance. The best of these are Hawke Scopes that offer computer software to calculate the aiming points for any centerfire, rimfire, airgun, muzzleloader, slug gun, or even crossbow ammunition
viser også at denne artikkelen er i beste fall en meningsytring, men først og fremst et reklamebilag. Hvis Hawke har de beste ballistiske retiklene, hvorfor bruker de som virkelig har bruk for slikt, altså militære skarpskyttere, politi og langholdsskyttere, sort sett sikter som S&B, Hensoldt, Nightforce, IOR, March, Kahles, Swarovski etc. ?

 

Når det over stort sett hele bredden av dette forumet anbefales europeisk optikk, også underbygget av svært kvalifiserte tekniske betraktninger fra enkelte brukere som siter på stor fagkunnskap, så har det i høy grad en sammenheng med at vi i Norge har lov å jakte på nattetid og under krevende lysforhold, MEN vi har ikke lov å bruke aktiv nattoptikk. Det er ikke bare snobberi.

Link to comment
Share on other sites

No er det vel ikke første gang denne brukeren tar et slag for billig opptikken, husker en frisk påstand om at en forhandler hadde fortat at zeiss sine deler er laga i Kina. Et lite tips er kilde kritikk. Stoler på mine egne erfaringer som er fra billig Kina opptikk til topp eruopeisk opptikk, og det er en grunn til at jeg gidd og bruke penger på det siste, men det er jo alltid noen som har forstått det ingen andre ser da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om noen bruker et forum til og slenge drit om merker for og promotere det man selger selv, da bør den brukeren kastes ut av forumet. Kan heller ikke se at dette har vært noen personangrep, men at folk blir lei av grunnløse påstander og tvilsomme kilder og stiller da spørsmål om dette det må være helt legitimt. Hadde noen starta en tråd om brukeren for og skrive dette så ville saken vært andeledes.

Ønsker han og selge så får han skrive i handelskammeret.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, kjøp det man har tro på og synes virker. Det er vel ingen kikkertsikteprodusenter igjen i dag som lager linsene sine selv. Prisen på siktet er uvesentlig for noen og betydningsfullt for andre. Det er nok andre faktorer i jakta som betyr MYE mer for om man lykkes eller ikke.

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vel, kun basert på at Cosina lager ALLE linsene som er merket Zeiss i objektiver og lignende.
Er nå det helt riktig ? De produserer Zeiss-objektivene som selges gjennom Sony og som finnes på en del av Sonys integrerte digitalkamera og videokamera, men manuellfokus-objektivene og Hasselblad-optikken mistenker jeg at er tyskprodusert.

Forøvrig betyr Zeiss-logoen på de nevnte objektivene at de er produsert etter Zeiss' konstruksjon, spesifikasjoner og kvalitetsnormer. Tilsvarende gjelder for Leica-objektivene til Panasonic/Lumix og Schneider-objektivene til Kodak og Samsung.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor de skulle velge å sette bort noe og ikke alt, vet ikke jeg.
Zeiss er ikke ett selskap, men heller et konglomerat. Det er ikke mange år siden produsenten av kikkertsikter og kikkerter het Hensoldt AG. (heleid av Zeiss)

 

men manuellfokus-objektivene og Hasselblad-optikken mistenker jeg at er tyskprodusert.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Zeiss_AG#Z-series_manual-focus_SLR_lenses
Link to comment
Share on other sites

Igjen, kjøp det man har tro på og synes virker. Det er vel ingen kikkertsikteprodusenter igjen i dag som lager linsene sine selv. Prisen på siktet er uvesentlig for noen og betydningsfullt for andre. Det er nok andre faktorer i jakta som betyr MYE mer for om man lykkes eller ikke.

:winke1:

 

Godt sagt. At man lager linser sjøl (eller andre ting for den del) trenger jo ikke å være en kvalitetsgaranti. Og det er stor forskjell på behovet for den som sitter noen finværsdager på en stubbe på elgpost, og den som lever og ånder for jakta mer eller mindre 24/7 året rundt - for å sette det på spissen. Og det er utvilsomt sammenheng mellom pris og kvalitet på kikkertsikter, men jeg velger å mene at sammenhengen ikke er proporsjonal. Dvs at du betaler mye mer for de siste hakkene i kvalitetshevning, enn om du går opp fra billig til middels.

 

Det som i allefall er sikkert - hvis alle norske jegere skulle gå over til å kun kjøpe det de strengt tatt har bruk for, er det bare å vinke farvel til alle jaktbutikker her til lands... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...