Jump to content

spørsmål angående lading 6.5x55


joakim222

Recommended Posts

hei kammerfolk :P

har kjøpt en mauser og var hos en venn og ladet noen patroner, har selv kjøpt ladeutstyr begynt og lade. da jeg var hos min venn ladet vi 45.5 grs med N160. ser på ladedata på nett at det er maks 41 grs. det jeg lurer på er om dette er farlig mye? :forvirra:

ja jeg er en noob når det gjelder dette :lol:

 

 

fant data på denne siden: http://www.nosler.com/65x55-swedish-mauser

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hvilken kule har dere ladet med? Det er ganske vesentlig. :) Til noen kuler er 45,5gr N160 en grei lading, til tyngre kuler med stort areal mot bommene er du da et stykke over rødstreken.

 

Siden du har kjøpt deg ladesett selv vil jeg anbefale deg til å lese ladeboka, den kan du lese gratis her: http://www.nb.no/nbsok/nb/21d8b472d2a50 ... ?index=2#1" target="_blank

 

Hvis du nå i starten passer på at du holder deg i nærheten av publiserte ladedata for aktuell kule og krutt, og kontrollerer at du har en passelig friflukt så går dette knirkefritt. :winke1:

 

Lading til 6,5 er ikke akkurat rakettforskning, men visse sikkerhetsregler bør overholdes, som med alle andre patroner.

-Starte lavt og jobbe seg oppover er en av de.

-Hylsene skal ikke over 55mm lengde

-Friflukt, 1mm eller mer er en grei tommelfinger regel.

 

Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

I min rifle med samme kuler er 45.5 grs med N160 uproblematisk og fullt forsvarlig innen trykknormen.. dog gir 43.5grain for meg bedre presisjon...

 

Ser man på Laua så lister de maks 46.7 grain N160 for sierra 140 HPBT som ett eksempel.

 

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/56

 

 

Lading er IKKE særlig komplisert, du trenger IKKE ladeboka...bruk kruttprodusentens ladedata så er du på trygg grunn...

Link to comment
Share on other sites

Hva i himmelens navn er det som feiler folk her inne?

"Jævla livsfarlig" og "kjøp ladeboken"

Selvsagt greit å lese ladeboka, men skulle tro enkelte her inne hadde provisjon på salget.

Skal du aldri gjøre noe mer avansert enn å sette sammen noe 6,5x55 blir det litt overkill å lese ladeboka 3 ganger først.....

Link to comment
Share on other sites

Å skaffe seg litt teoretisk ballast før en begynner med noe som potensielt kan ta med seg deler av ansiktet bør jo alle med litt selvopprettsholdelsesdrift sterkt vurdere.

 

Alle produsentenes ladebøker inneholder en hvordan seksjon og ikke minst vurdering av trykk Ladeboken tar det ett hakk videre og er den eneste skrevet på norsk. Også derfor den har så mange ihuga fans.

 

Ladedata er lett tilgjengelig fra de ulike krutt og kuleprodusentene som flere skriver. Ladeboken er dessverre blitt ganske så avleggs på det området.

 

Når det gjelder dataene, 45,5 grs 160 er en VARM ladning med ei stiv kule med delevegg. Med ei matchkule med tynn mantel og kort bæreflate er den kanskje eller nesten innenfor. Det kan gå bra, men trenger nødvendigvis ikke gjøre det. Ergo bank ut 140 Partition - ta ut 2 grs med krutt og prøv dem over graf og mål trykkringen med mikrometeret ditt. Både kronograf og mikrometer har du selvfølgelig kjøpt deg? ;-). Hvis ikke fåut fingeren skaff deg det med en gang, spesielt om du skal ut å forske med heite til brennheite ladninger allerede fra starten av.

Link to comment
Share on other sites

Når noen spør og ikke oppgir kulevekt så er det grunn til å trykke på alarmknappen.

 

Jeg anbefaler folk å lese Den Norske Ladeboken fordi jeg ikke vet hvor stø den enkelte er i Engelsk/Tysk.

Å lese 2-3 ganger igjennom gir mindre sjanse for misforståelser.

 

For i størst mulig grad å eliminere misforståtte ord som kilde til vanskeligheter så er Den Norske Ladeboken default.

(Jeg er ikke plagsomt nasjonalistisk og anbefaler kortreist kjøtt fra Värmland - La Svenskene lide under etterspørselspress og inflasjon :-)

 

Det er 12 måter å misforstå ord på og Norsk språk er ikke plagsomt presist.

(En observasjon av volumet på Tyske ordbøker fra Østerrike, Sveits og Tyskland i fullversjon burde gi en ide.

Tysk er så omfattende at du kan med fordel kjøpe en laptop og en CD -

Mehr als 780.000 Stichwörter, Bedeutungen, Beispiele und Zitate sind per Mausklick abrufbar:

http://www.duden.de/shop/duden-das-gros ... -sprache-2

Alternativet er å besøke antikvariatet og lete etter 10 binds utgaven pent brukt:

http://www.amazon.de/Duden-W%C3%B6rterb ... B6rterbuch

Litt å tenke på når det er vanskelig å slå ihjel noen med en norsk ordbok :-)

 

Det betyr ikke at jeg selv ikke med største selvfølgelighet

leser andre ladebøker først.

Jeg vet hva jeg gjør - helt sikkert.

Jeg har lest bokmålsordboka fra perm til perm. Det tok meg nøyaktig 200 timer.

 

Jeg vil aldri anbefale noen med Norsk som morsmål å lese annet enn Ladeboken på norsk først med mindre jeg kjenner vedkommendes grad av forståelse på andre språk.

 

I dette tilfellet er det bedre å være føre var enn etter snar.

 

Å lade forsiktig og konservativt er veien å gå.

Ladetabeller med kjent kvalitet er foretrukket.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det som er livsfarlig /idiotisk etc. Er å i det hele å begynne å lade patroner, uten å vite hva man holder på med.

 

Visse saker krever ett minimum av kunnskap, ts har klart vist at han ikke har det (men nok til at han heldigvis har begynt å bekymre seg).

 

Å produsere saker som har potensiale til å blåse fingrer og ansikt, for ikke å si liv av en. Skal man ikke ta lett på, selv om det å mekke sammen en patron er av de enklere tekniske sakene her i livet, om man har nødvendig kompetanse. For den som ikke har slik kompetanse, er det rett og slett farlig, potensielt livsfarlig, og det også for andre som måtte være nær når slike patroner avfyres.

 

Jeg anbefaler Ladeboken, rett og slett for den gode gjennomgangen av ladeprosessen. Som burde være nok til at folk sjekker ut sine ladninger før de lader de.

 

De patronene hadde jeg lagt til side (og merket de godt), inntil jeg hadde klart å få verifisert at de er ok eller ei.

 

Jeg reagerer også på at man sier de ladningene er greie i eget våpen, uten å inkludere patronlengde (og om det er innenfor normal lengde for patron med den kula) på det som de mener fungerer trygt. Det er fort stor forskjell på trykk alt ettersom hvor dypt kula settes, om den står i bommene eller ei har også stor betydning. Kort sagt, oppgir man noen form for ladning, gi all relevant informasjon om den.

Nybegynnere kan fort nok rote seg opp i problemer uten slik hjelp.

 

P.s. Etter en kjapp titt i ett par ladetabeller, så ser jeg at de stopper i området 44gr N160 for 140gr kuler. Om dette er stivere eller mykere kuler aner jeg ikke, men alarmen er på!

 

Følg Sauer 150 sitt råd, så går det greit (Ladningen er da fortsatt på den kraftige siden å starte med, men trygg nok).

 

OBS! Om det er en M96 svenskemauser (Smal ring), skal man ikke strekke seg til topp av ladninger for M98 og mer moderne våpen.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar :P

har banket ut kulene og ladet mindre, sett på flere tabeller, noen sier maks 46 mens andre sier maks 42.. har nå ladet 42.5 grs :)

han jeg har kjøpt rifla hos lader til alle riflene sine og har holdt på i mange år, bare jeg som syntes at det var litt for mye

 

 

 

her står det at det er ok, og på andre sider er det for mye :lol: : http://www.nb.no/nbsok/nb/21d8b472d2a50 ... ndex=2#449" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen av ladningene i ladeboka er brennheite i forhold til andre kilder. Nevnte i en tidligere tråd dette hvor jeg gav noen eksempel der ladeboka hadde maxlading mange grain over lapua/norma.

 

Etterhvert lærer man seg å kjenne sin egen rifle, noen når maxtrykk lenge før tabellen sier stopp, andre soter på max i tabellen og gir dårlig hastighet.. Derfor kan ladedata også sprike. En god regel i starten er å kontrollere data mot forskjellige kilder. Bruk alltid vernebriller når du testskyter nye ladinger. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tenkte jeg skulle gi oppdateringer fra en lade-noob: ladeboken/bibelen er i hus og har lest opp og ned hver en side, har ladet og skutt ca 800 kuler og begyner og få dreisen på dette synes jeg. i dag lader jeg med lapua 144 grain FMJBT med 43.0 grain n160, er veldig morsomt når man får veldig god presisjon :smile:

jeg føler meg ikke så sikker at jeg kan begyne med og eksperimentere med hardt ladet ammo så jeg vil (trolig alltid) bruke ladedata fra troverdige kilder og holde meg innenfor de.

Hjemmelading og skyting er blitt min store hobby og utgift :lol:

men er en ting jeg er usikker på, og det er hvor mange omladninger jeg kan utføre før hylsa blir dårlig :forvirra: , så jeg lader de ca 5 ganger og så klemmer jeg de flate og kaster de.

 

jeg kjøpte komplett ladesett fra lee og er veldig fornøyd med den, vel... bortsett fra den jævla kruttvekta :lol:

har en elektronisk som jeg bruker nå. Jeg måler hver ladning og så til slutt måler leg hvær patron for og være sikker :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...