Jump to content

Kjøpe Walther PPK!


fleskebacon

Recommended Posts

Jeg går med planer om å kjøpe en Walther PPK i 7,65... Mest for moroskyld. Men det er vel produsert et utall av disse opp gjennom årene, noen gode råd til hva som er god fisk og hva jeg bør styre unna?

 

Ser det blant annet er litt forskjell helt fremst på sleiden på forskjellige PPK-er, noen er litt mer "firkanta" på undersida enn det jeg mener den skal være? Antar at dette er mest kosmetisk, men skal jeg handle må jeg ha den "riktige".

 

Og ikke minst, hva synes man at disse bør ligge på i pris for tida? Ser i utgangspunktet for meg en pent brukt etterkrigsprodusert en?

Link to comment
Share on other sites

De som er fra før og under krigen som skal være best, er de som er produsert i Zella
Eller det vil i hvert fall mytene ha det til... Har vært borti de fleste variantene, og de er svært forseggjorte kvalitetsvåpen alle sammen (som IKKE passer mine hender overhodet - derfor har jeg en Mauser HSc i stedet...)

Men de som etter mine erfaringer utmerker seg på finish og utførelse er de lisensproduserte fra Manurhin.

Link to comment
Share on other sites

De som er fra før og under krigen som skal være best, er de som er produsert i Zella, Zulla-ett-eller-annet.

 

De som er fra før krigen er sikkert gode, og mange av de som ble produsert under krigen er nok også ok, men generellt sank kvaliteten på finish og ikke minst materialene utover i krigen.

Mener å ha hørt at de fleste PP/PPK som er produsert etter krigen er produsert av Manuhrin, men at en del av pistolene ble satt sammen i Ulm og merket Walther (og således etter Tysk lov er tysproduserte).

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at PPK/s er produsert av S&W i USA og da i 9 mm short (380). De har annen rammegeometri og du kan ikke bruke skjefteplater fra orginal PPK. Som nevnt finnes det mye lisensproduksjon av PPK, og mange har stempel som ikke nødvendigvis er angivende for hvor de er produsert. Her finnes det sikkert tonnevis med litteratur. Jeg har PPK i 22 og 7,65 og stiller med 22'en i morgen på NM spesialfelt. Har spandert KN skjefter på begge to... Moro å skyte med, men de tilgir ingen operatørfeil !

Link to comment
Share on other sites

Du får PPK og/eller PPK/S i .380, 7,65 og .22

 

Alle koster 6400,-

 

Edit: Var litt kjapp siden .22 er noe billigere ;-)

 

Oi oi, var litt kjapp sjøl da jeg sjekka sidene til Stenvaag, åpenbart...

 

Hvis du har lyst til å treffe noe særlig er det ikke tvil om at det hjelper med beavertail ;-)

 

Hvis jeg hadde hatt lyst til å treffe noe særlig ville jeg sannsynligvis gått for noe annet enn PPK... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Tja er vel ikke helt sikker på om en beavertail er spesielt presisjonsfremmende, men hvis du har kraftige og "kjøttfull" tommelmuskel så kan en beavertail kanskje hindre at du får fartsstriper i nevnte legemsdel. Jeg har aldri hatt noe problem med det. Ellers helt enig at PPK/s er en flott modell...

Min erfaring med PPK er at presisjonen er helt avhengig av en god plassering/ grep for venstrehånden, og at du trenger all den støtte og grep du kan få... Tror at et KN skjefte med tommelhylle har bedre effekt en mye annet.

Link to comment
Share on other sites

Ah. .22 ville nok vært mer fornuftig, men her er det følelsene som styrer og ikke fornuften. ;) Jeg har utvikla en sykelig trang til å ha våpen i det kaliberet de opprinnelig ble laget for... Og med en PPK i 7,65 får jeg enda et kaliber å tukle med i ladepressa også.

 

Jeg ser at Jaktdepotet har PPK i 7,65, "pent brukte pistoler" til 3490. Synes kanskje prisen er litt stiv, tatt i betraktning at det er brukte våpen, men jeg regner med at dette er eldre, klassiske pistoler med den sjarmen jeg er ute etter. Blir nok en telefon dit etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og kikka på en gammal PP i .22. Jeg huska ikke at de var SÅ knøttsmå! Men det førte selvsagt bare til at det begynte å klø enda mer i kjøpefingrene mine... Så da blir det nok handel snart, men det blir 7,65. Skal det være, så skal det være. :)

Link to comment
Share on other sites

7,65 kan være ganske tricky å lade. Anbefaler å bruke RCBS sin die da du vil få bruk for utstøterdien uten pinnen i for å krympe de. Ellers er jeg enig med deg, ingenting er som originalkaliberet i våpen.

 

3500,- er normal "retail"-pris for de gamle PPK'ene. Husk at de er enda mindre enn en PP :winke1:

Link to comment
Share on other sites

PP har vel bare litt lenger pipe enn PPK'en, skjefter er såvidt jeg husker like. Jeg har som nevnt byttet orginalskjeftet med et fra KN som gir grep litt lenger enn magbrønn, og litt fyldigere. Kan vel anbefales hvis du ønsker litt mer skytekomfort. Kan forøvrig nevnes at junior tok sølv i NM spesialfelt på Mysen i 2011 med 22cal PPK'en, og jeg mener han hadde bare 1 eller 2 poeng bort, så det går an...

Link to comment
Share on other sites

7,65 kan være ganske tricky å lade. Anbefaler å bruke RCBS sin die da du vil få bruk for utstøterdien uten pinnen i for å krympe de.

Var det jeg hadde en mistanke om, at de minigreiene der kan være knotete å ha med å gjøre i ladepressa. Men det er få ting som er bedre enn å sitte i ladekroken og pusle! Og heldigvis har jeg ikke de største hendene heller. Enda en grunn til å handle PPK... :D

 

Blir nok i første omgang til at jeg kjøper et lite lager med fabrikkammo. Tomhylsene er jo dyrere enn skarpe skudd, så det er uansett ingen veg utenom å kjøpe ferdig ammo. Da sparer jeg innkjøp av ladeutstyr i nytt kaliber til skattepengene kommer også. Dette blir perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Rausheim, men er det bare lengden som er forskjellig, mener å huske at jeg fikk noe skjeftegreier fra USA, som var til s modellen, men som jeg fikk til å passe ved å dremle litt i noen utfresinger... - i et forsøk på å spare noen kroner vs skikkelige greier fra KN - endte opp med KN til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Fleskebacon:

Men når man først får de til, så blir de (uten å overdrive) 1000 ganger bedre enn kjøpeammo. Brukte N320 og kulevekt var 73gn. Husker ikke hvor mye krutt, men rekylen var som en 22lr.

 

Anbefaler enstasjonspresse da så fort du kjenner motstand, stopp. Da har man gjort noe galt og fortsetter du så går hylsa til helvete.

 

Expanderdien må stilles så det ikke er mer enn 0,01mm som utvides litt.

 

Etter du har seatet kulene så kjør dem igjennom utstøterdien uten den pinnen.

 

ojoh:

Hvor skaffet du nye skjefter til gammel PPK? Var de dyre?

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det ikke noe problem å lade 32 ACP / 7,65. Jeg lader de med 1,5 grs N310 og Magtech FMC 71 grs, oal 24,6 mm på en Dillon 550 med Lyman dier ( tilfeldigvis noen som fulgte med pistolen i sin tid). Fungerer fint og veksler bra - Fiocchi har gode hylser og rimelig ammunisjon, men de virker litt harde og du bør stå inntil en vegg på utkastersiden - ellers kan hylsene bli vonde å finne igjen - langt går de og små er de...

Link to comment
Share on other sites

Min cal 7.65 PPK står det "Ulm/Do" og "Made in W.Germany" på og har en ørn med en "N" på rammen - tipper at det egentlig er en Manurin. Jeg har ikke noe forhistorie utover at jeg har den originale plastesken som ser ganske moderne ut (cal 22 PPK har en grå papp eske)

Jeg vil forøvrig tro min PPK med KN skjefter blir ganske lik s modellen å holde i.

Link to comment
Share on other sites

For å avklare modellene og forskjell i grep her:

- PP har hel grepsramme og tynne skjefteplater.

- PPK har frontstrap og åpen grepsramme bak. Den er også lavere enn PP, og PPK ble levert originalt med et magasin med forlenget grep. PPK-magasinene tar en patron mindre enn PP-magasinene.

- Amerikansk føderal lovgivning forbyr import av pistoler under visse mål, dette rammet PPK. Derfor ble det lansert en hybridmodell med PP-ramme og PPK-løp og sleide. Dette er PPK/S.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler enstasjonspresse da så fort du kjenner motstand, stopp. Da har man gjort noe galt og fortsetter du så går hylsa til helvete.

Har Lee Turret, den funker jo i praksis som en enstasjons uansett.. Liker den faktisk bedre enn sitt rykte.

 

Noen som har tips til fine blykuler å lade med? Eller er det bare 71 gr helmantel det går i? Ser Clarry har 78 gr Lyman, disse funker vel sikkert greit?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tilsvarende erfaringer med 32 hylsene som Rausheim. Jeg lader mine som vanlig på min Dillon 550 med 300 patroner i timen, ingen forsiktighet i svingene.... Kan ikke huske at eller skjønne hvorfor jeg skulle ødelegge hylser så lenge apparatet er skikkelig innstilt. Jeg har diene fast montert på et toolhead slik at de blir like fra gang til gang. Hylsene får en omgang i hylsetrommel slik at de er rene og da er det bare tut og kjør. Jeg lager bare minimal "trompet" og følger prosjektilet til det entrer isetter-dien. Enstasjonspresser og mengde lading mener jeg har mange flere mulige feilkilder enn progressive presser hvor hver kule har kort behandlingstid og liten tid eksponert for mulig feil i produksjonslinjen. En lyskilde strategisk plassert på vestre side av pressa avslører fort feil nivå med krutt i hylsa, og når kula sitter i på neste strøket er vi boks med den... Krymp må settes fornuftig som med all annen ACP ammunisjon.

Jeg har prøvd noe blyspiss, men det griser mer og på kalde dager gir det feilfunksjon i min PPK med dårlig puss, mantlede kuler passer min pusserytme bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å høre, da får jeg til dette også. Hadde en Dillon Square Deal tidligere, og hadde minimale problemer med den. Eneste grunnen til at jeg solgte var at den ikke bruker standard dier, og fordi jeg synes den var for rask. Jeg skyter såpass lite at jeg sjelden har noe behov for å lade mer enn 100 skudd i uka, så da er det godt å kunne bruke i hvert fall en time på ladinga... Hadde jeg hatt en 550 ville jeg jo ikke rukket å drikke opp kaffen en gang før jeg var ferdig. :)

 

Jeg må for øvrig korrigere meg selv og innrømme at jeg kanskje overdrev da jeg sa at tomhylsene er dyrere enn ferdigammoen. Jeg regner med at brukte hylser kan være vanskelig å komme over, og det jeg har funnet av nye koster 2,50 stykket(!). Men når ferdigammoen koster over 4 kroner skuddet er det kanskje ikke så ille.

 

Clarry har blykuler i .32, 78 gr Lyman RN. Regner med jeg kan bruke dem?

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, Noen som har erfaring med Clarry kulene i Mauser 1914?? har vurdert å begynne å lade litt 32acp for å få ned rekylen litt, hender jeg lar den gamle tassen få lufte seg i feltløypa, men opplever kombinasjonen rekyl/dårlig grep som litt ekstra handicap.

Link to comment
Share on other sites

Clarry Haglunds 78 RN gir fin samling med PPK. Bedre enn mantlet Magtech, er min erfaring.

Da høres det ut som en plan. Koster vel bare en tredel av mantlede kuler også.

 

Har du noen tips til ladninger med denne kula? Tenkte selv å kanskje prøve rundt 2 gr N320?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ting tar tid, tok intet mindre enn litt over 4 måneder å få innvilga søknaden... Men nå er PPK-en i hus, og dette var moro! Den er jo umulig å treffe med, og sparker som et middels esel. I hvert fall med den ammoen jeg fikk tak i, som er Geco 73 gr helmantel. Ble overraska over rekylen i den lille rakkeren! Men så har vel Geco-en rykte på seg for å være generelt hard?

 

Ser for meg å lade litt slappere ladninger.

 

Erfaringer så langt er at det er vanskelig å få et godt grep uten at den "biter" meg, og at den skyter mye høyere enn alt annet jeg har skutt med. Hvis jeg skyter med normalt rullende korn på 25 m sitter samlingene over svarten. Har fått den til å samle på rundt 20 cm, med litt flaks på en god dag.

 

Den hittil morsomste pistolen jeg har hatt, tror jeg kommer til å bli veldig glad i denne! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...