Jump to content

Bytte av finpistol


viking1980

Recommended Posts

Det drar seg til og jeg er lysten på ny match pistol før neste sessong..skyter med gsp nå og er jo enormt fornøyd med den...men det er jo kommet andre våpen på markedet som muligens egner seg bedre til baneskyting;-) Tanken er da og kjøpe ny ifra forhandler..står midt imellom pardini og morini..hva mener folket?Det med og anbefale og prøve våpen er litt vanskelig ettersom jeg er linksskytter.

Link to comment
Share on other sites

Om du velger Pardini eller Morini spiller ingen rolle, det er topp notch begge to ... jeg personelig liker grepet og grepsvinkelen til Pardini bedre ...

 

Siden du har skutt mye GSP heller jeg mot at kanskje Morini sitt grep vil passe deg bedre enn Pardini ... selv om du skyter links vil du jo få en følelse av om grepet og vinkelen passer deg ved å teste med høyre, ihvertfall bedre enn ikke å teste ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort det bra med gsp jeg og den skal nok få følge meg vidre uansett..Men det er vel ikke til og diskutere at det kan være mulig og hoppe noen poeng opp med et nyere og "bedre"våpen..i felt er gsp like godt som noe annet..men på bane tror jeg nok det kan ha litt og si..både med avtrekk og rekylopptak..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner lite til Pardini, skjftevinkelen er fullstendig feil for meg - jeg må klemme hardt til når jeg skyter og da må jeg ha en brattere vinkel.

 

Morini skal jo være bra. Men hvis du har store fingre så blir det trangt i avtrekkerbøylen. Og hvis du har store hender så må du muligens skyve avtrekkeren fremover, noe som medfører at det blir enda trangere.

 

Hvis du vil forandre grepsvinkelen til brattere, så er det muligens slik (sjekk) at skjeftet er hengslet i fremkant, og grepet vil bli lavere relativt løpsaksen.

Link to comment
Share on other sites

Om man ønsker en rettere vinkel på pardini SP velger man et grep fra Nill i stedet for det som følger med originalt, mye rettere vinkel med Nill.

 

Mye riktig i det Hipshot sier angående store hender og Morini, litt trangt i avtrekkshuset om man har stor lanke og fingre.

 

Kona skyter Morini og Jr. skyter Pardini (med Nill grep), begge er veldig fornøyde med pangene sine. :D

Link to comment
Share on other sites

Ssp skal jeg nok ikke ha..har enda tilgode og snakke med noen som er fornøyd med den..Pardini kan jeg nok få lånt meg men da med mekanisk avtrekk..lurer litt på det elektiske eller blir det bare til bry..jeg skyter vel en 15/20 000 skudd i året med 22

Dersom jeg husker rett, sluttet Børselars å importere Pardini med elektronisk avtrekk, da de ikke taklet norske temperatursvingninger spesielt godt. Jeg har skutt mye med Pardini HP (grovpistolen) og aldri vært misfornøyd med det mekaniske avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Pardinien og Morinien er nok likeverdige når det gjelder kvalitet på Match nivå, men

det er likevel noen forskjeller som kan vere intressanne å vere klar over.

 

Pardinien har siktene 1-2 cm lenger bak en Morinien. Det er bare og sammenligne dem og

man vil se denne forskjellen. Om det betyr noe må vere opp til den enkelte å avgjøre.

 

Morinien er open på begge sider bak kammeret, og blir kvitt kruttmøkka rimeligt bra.

Pardinien er open på en side slik som våpen flest er. Det gir en fordel med opning på

begge sider og det er lett å komme til ta en kjapp rens. Dessuten kan man lettere mate

1 og 1 patron rett i kammeret om man vil skyte Fripistol programmet.

 

Morinien har også egen låseskrue for hver eneste skrue i avtreksjusteringen. Jeg

har hatt min Morini i over 2 år, og har enda ikke rørt fabrikkinstillingen siden den var ny.

Så når avtrekket er justert, så beveger ingenting ut av stilling undr bruk.

 

Pardini magasinet må i fleste tilfeller ha en liten tilpasning for å ta 6-skudd, mens 6-skudd

er standard på Morini magasinet.

 

Jeg har aldri fått morini skjeftet til å passe mine hender, så det er byttet mot rink for

lenge siden. Der har Pardini/Nill skjefter passet mye bedre i hånda mi.

 

Pardini har ingen justering på skjeftevinkelen. Der må man eventuelt legge shim's og

justere på den måten. Morini har noen skruer for dette, så det er noe bedre men likevel

ikke noen god løsning.

 

Sånn summert, så kan du trygt kjøpe begge merker. Detaljene ovenfor har liten betydning

i den store sammenhengen, men greit å vere klar over. Du må prøve dem og se hva du får

av godfølelse for dine hender og armer.

Link to comment
Share on other sites

Morini er et supert valg! Når det gjelder skjeftet, har jeg fila det til å passe hånda mi som -hånd i skjefte.. :P

Jeg har fora min med både topshot og CCI uten å hatt plager med noen av de. Magasintrøbbelet til Pardinien slipper du også å slite med, selv om jeg ikke akkurat vil påstå at den er noe dårlig valg den heller.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...