Jump to content

Førstegangs lader 38 spesial


ryu82

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått en Dillon SD i hus :)

Jeg har prøvd meg litt og trenger litt meninger fra dere som er noen år lenger inn i ladeprossen enn meg.

Jeg har lagd 4 batcher 38 spl på 10 av hver i første omgang, som skal prøves i min S&W 686.

Hylsene er engangs skutte Fiocchi. Kulene er fra kulegrossisten: 38 SWC 105gr.

Krutt: Vihtavouri 320. Og tenhetter fra Remingthon.

Det var det jeg fikk tak i av krutt og tennhetter. Jeg har produsert følgende:

Batch 1: 5gr 320. Batch 2: 5,5gr 320. Batch 3: 5,9gr 320. Batch 4: 6,4 320.

 

Er jeg i nærheten av noe som kan fungere?

Link to comment
Share on other sites

Uten at du oppgir OAL, er det umulig å si om du er på kritisk ladning, eller riktig ladning.

 

105gr er nok uten tvil den vanligste revolverfelt kula for hjemmeladere.

 

N320 er forøvrig bra krutt for formålet, selv om de fleste bruker N310. Feilmarginen med N310 er liten.

Link to comment
Share on other sites

105gr kula er helt topp, lader den med 3.5gr 310 og setter den rette kanten på kula 1mm ned i hylsa(ikke tuppen)

ville testet med 4-4.5gr 320 max.

 

Da må jeg gå ned endel ja :oops:

Kjekt med tips fra dere som har erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Sjølv har eg hatt best presisjon med 3,3 grs N310 og patronlengde 33,5 mm med ein svak rullekrymp. Om ein vil ha endå slappare ladning, og omtrent like god presisjon, så kan ein gå ned på 2,5 grs N310 og sette kula slik at nasa er i flukt med hylsekanten.

Link to comment
Share on other sites

Bruker stort sett 124grn plated med 4,5grn n320 bak, temmelig slappe saker, noe ujevn grunnet lav fyllingsgrad,men presisjonen er god. Og ammunsjonen er særs renslig og egner seg godt til innendørs bruk. Blir dog noe uforbrennt krutt når det blir skutt fra ei 2,5" pipe, så jeg vurderer en eller annen HBWC/N310 kombo på sikt. (sa blir det jo fine hull av WC da)

Link to comment
Share on other sites

Flere av mine .357 revoilvere har likt 125gr belagt kule med rundt 5gr N320. Det er ikke en slapp ladning, men da har mann både smell, rekyl og god presisjon. :D

 

 

Det er greit nok og bruke i 357 ,men trådstarter skal bruke en 38 spec. og der tror jeg nok at ladningen vil bli noe i friskeste laget.

Link to comment
Share on other sites

Da trur jeg at jeg skroter de 2 batchene med kraftigs ladning og prøver med 4,2gr 320 med samme plassering av kula som på bildet mitt. Mye å sette seg inn i merker jeg :)

 

Det er en 357 revolver så den skal klare litt kraftig ladning. Men bruker 38 hylser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6.4 er rødladning

 

5.9 er innenfor, litt avhengig av kammervolum, hylsetype osv

 

5.5 er veldig innenfor (cip -20% ca )

 

5 begynner bli bra slapp ladning, men du har fortsatt nesten 350ms, fortsatt 100% forbrenning av 320en, så ikke noe popcorn.

 

4.2 nede i 99.99% forbrenning, og ca 300-310ms

 

Jeg har pleid å dytte mine 105gr i tja <300 ;)

 

Man må jo forske seg frem litt, jeg bruker ikke noe krymp, og setter under hylsekant, men med 310 er det fint, med 320 er det ikke så viktig da det uansett har god fyllingsgrad. 5gr med 36,2 OAL. Faktisk med den settelengden, og n320 er det 1:1 forhold på % og grain ;) dvs 5.9 er 59% fylling og 4.2 er da 42%. dagens QL humor.

Link to comment
Share on other sites

@ aps, har du en god oppskrift til 148gr wchb H&N med N310 ? har en halvkilo krutt jeg skulle ha brukt opp og tenkte å prøve de i den nye Lady Smith`n, N310 rekker vel å brenne opp i et 2 tommers løp ? dette skal da være slappe ladninger til SR ;)

Kula er 15,66mm og settes så toppen flukter med hylsekanten.

Link to comment
Share on other sites

6.4 er rødladning

 

5.9 er innenfor, litt avhengig av kammervolum, hylsetype osv

 

5.5 er veldig innenfor (cip -20% ca )

 

5 begynner bli bra slapp ladning, men du har fortsatt nesten 350ms, fortsatt 100% forbrenning av 320en, så ikke noe popcorn.

 

4.2 nede i 99.99% forbrenning, og ca 300-310ms.

 

Jeg regnet med at 6,4 og 5,9 var i kraftigeste laget. Så var greit å høre med dere med erfaring før jeg prøvde. Får heller vente litt med kraftig ladning til jeg får litt mer kunnskap.

Takker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

@ aps, har du en god oppskrift til 148gr wchb H&N med N310 ? har en halvkilo krutt jeg skulle ha brukt opp og tenkte å prøve de i den nye Lady Smith`n, N310 rekker vel å brenne opp i et 2 tommers løp ? dette skal da være slappe ladninger til SR ;)

Kula er 15,66mm og settes så toppen flukter med hylsekanten.

med OAL 29.08(hylsekant) typ 2.4-2.7gr kanskje litt mer, hollowbase er noe drit å regne ut fra, men 2,7-2.8 er max safe med flatbase, så litt over er nok safe med hollowbase.

 

N310 rekker brenne med de ladningen selv i 2" typisk bruker det rundt 1 tomme.

 

obs obs. N310 er scary stuff, ikke bruk lee "hulldisk" der det står 2.4 og lignende til det! bruk nøyaktig vekt!

ny obs, kula beveger seg såpass sakte at den kan komme i retur på skytebaner med gummimatter og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Flere av mine .357 revoilvere har likt 125gr belagt kule med rundt 5gr N320. Det er ikke en slapp ladning, men da har mann både smell, rekyl og god presisjon. :D

 

 

Det er greit nok og bruke i 357 ,men trådstarter skal bruke en 38 spec. og der tror jeg nok at ladningen vil bli noe i friskeste laget.

 

Det er neppe over .38 fabrikk... men ja med smell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte på en liten ting til...

Er det en lur måte å tømme pressa for krutt? Jeg har skudd av kruttårn og helt ut krutt og kjørt tomhylse til det ikke kommer mer ut. Men alikevel er det noe krutt igjen. Virker som det er statisk elektristet som får kruttet til å feste seg?

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt en 2" som går veldig godt med samme ammo jeg bruker på 6", vet ikke om jeg skal bry meg om å teste ut nye ladninger til den lille :smile:

 

Har ladet 105 gr SWC tuppen satt til hylsekant med 2,2 gr N310, og skutt i en 2". Rekyl som .22. Fin på 15m, på 25m er det over alt, og da mener jeg OVER alt, selv om alle sitter i skiva. H&N 158 gr HP med 3.9 gr N320 er noe helt annet, går nydelig hvis jeg klarer å gjøre alt riktig...

Link to comment
Share on other sites

Lader rimelig slapt med 105gr Lee hjemmestøpte kuler (midt mellom rottefjert og ekornnys)

 

Brukte opprinnelig N310, fungerte utmerket bak 148gr HBWC, mens etter overgang til 105gr kuler syns jeg at hastigheten varierte litt.

Så jeg har i en periode ladet med N320 pga at jeg trodde økt fyllingsgrad ville hjelpe meg å få mer konsistent hastighet... tja... ble muligens litt bedre.

 

Merker ikke forskjell på presisjon rekyl osv, men det soter MYE mer og popkornet dukker regelmessig opp.

Så det blir nok kjøpt inn N310 igjen, så kan jeg bruke N320 til 1911'n i .45 ACP.

 

Lader .38 i Dillon 650, med kruttsjekker, så jeg er ikke så bekymret for double/squib-loads lenger.

Men som Hassel sier, det skal jaggu ikke mye N310 til for å omgjøre en revolver til en håndgranat! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får bedre presisjon med litt tyngre kuler, det er ikke uvanlig med revolvere som er i utgangspunktet 357mag, men presisjonen er akseptabel med 105gr også.

Jeg har "arkivert" mitt VV pistolkrutt inntil det blir tørt med amerikansk krutt. Har veldig bra erfaring med Hodgdon Clays og Alliant Bullseye i 38 spl, skal jeg ha ladninger med litt mer futt funker Hodgdon Universal ypperlig - som det gjør i de fleste andre normalkalibre.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg prøvd diverse ladinger på banen :)

5,5gr 320 ble litt kraftig og samla veldig bra.

5gr 320 gav super pressisjon men sotet en del.

4,2gr 320 samlet like bra som 5gr men med mye mer behagelig rekyl. Denne sotet også en del. Men jakter fortsatt etter litt slappere rekyl. Og mindre soting.

Var veldig fornøyd med test skytingen. Gøy å videreutvikle hobbyen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...