Jump to content

Problem: Fyrer av 2 skudd samtidig!


dahlenlund

Recommended Posts

Har ei o/u baikal hagle som fyrer av to skudd samtidig, ikke hver gang det skytes med den, men ofte! Når jeg skyter med klikkpatroner fungerer avtrekket som det skal og det fyres bare av ett skudd om gangen, men med vanlige patroner så skjer det ca. hver andre/tredje gang jeg fyrer av. Har hatt hagla i ca. 5 år og brukt den en god del, men problemet har altså kommet nå. Noen som har nå forslag til hva det kan være? Vil det være lønnsomt å sende den inn til reparasjon da hagla kostet 3000 ny?

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar den har enkeltavtrekk. Da er det rekylen som veksler over til neste løp, noe som også forklarer hvorfor det ikke skjer med klikkpatroner.

Dette høres ut som slittasje på deler i vekslings/løpsvelgermekanismen, og er sannsynligvis bare en ren utskifting av slitedeler. Tviler på at dette er noen kostbar reparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Prøvd og demontert og rengjort ordentlig? Evt sjekke skruen i kolben om hvor hardt den sitter. Har hatt samme problemet med en anna baikal.

Har ikke demontert å rengjort mekanismen nei, tror jeg skal holde meg god for det, da jeg er redd for å ødelegge hagla. Fikk du fikset problemet på din?

 

Jeg antar den har enkeltavtrekk. Da er det rekylen som veksler over til neste løp, noe som også forklarer hvorfor det ikke skjer med klikkpatroner.

Dette høres ut som slittasje på deler i vekslings/løpsvelgermekanismen, og er sannsynligvis bare en ren utskifting av slitedeler. Tviler på at dette er noen kostbar reparasjon.

Hagla har enkeltavtrekk ja.

Link to comment
Share on other sites

Da er det rekylen som veksler over til neste løp, noe som også forklarer hvorfor det ikke skjer med klikkpatroner.

 

Baikal har vel mekanisk enkeltrykk (de jeg har sett) - og dermed er det ikke rekylen som veksler til neste løp.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde samme problem med min Red Label. Det viste seg at en grundig rengjøring av mekanismen var påkrevd. Det som antagelig skjedde var at den ene hanen ikke gikk skikkelig i lås og dermed glapp pga rekylen når jeg avfyrte det andre løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan legge til at jeg overlot jobben til en børsemaker. Jeg tok en gang fra hverandre en Valmet 212 -dvs hver minste del- og fikk ikke satt den riktig sammen før laaaangt ute i jakten, så med mindre man er god på slike tekniske innretninger er det tryggeste å overlate jobben til noen med peiling.

 

Ellers glemte jeg å skrive at Red Labelen fungerte etter hensikten etter at den ble gjort ren innvendig.

Link to comment
Share on other sites

for mitt vedkommende har jeg dette problemet når jeg ikke har sjaltet løpsvelgeren helt over til siden, dvs den står i midtstilling. (dette er en Lamber)

Velger løp ved å dytte avtrekkeren framover på denne hagla, så er nok ikke det som er problemet.

 

Må vell bare sende hagla inn til børsemaker å satse på at han fikser det. Får håpe det bare er en skikkelig rengjøring innvendig som skal til for å få bukt på problemet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...