Jump to content

Variabel pris på Smith & Wesson 686


Ken Tucky

Recommended Posts

Når man skal kjøpe et våpen så vil man jo gjerne ha det så fort som mulig, jeg har foreløbig kjøpt alle mine våpen her i Norge, men hvis jeg må vente i flere mnd og kanskje et år for å få et våpen...ja så handler jeg heller i utlandet og har våpenet hjemme på en uke.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Priseksempelet til Pedro viser jo veldig godt det at det ikke er noe å spare på å handle 686 fra Hunters House. Da sitter man igjen med tilgjengelighet som hovedgrunn.

 

EDIT: Ser at også HH er utsolgt på de fleste modeller. Hmmm, lurer på hva jeg skal ta for min 686 når jeg skal selge den. Alt under 10K er billig så lenge man kan få våpenet på dagen, er det ikke sånn det er nå? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Det er nok riktig at lille Norge ikke blir prioritert når det gjelder bestillinger, hvis Winge bestiller 50-100 våpen og den ENE Wall Mart butikken bestiller 500-1000, hvem tror dere da blir prioritert? S&W server sitt eget marked først, mener eksporten står for under 10% av salget til S&W.

Har selv vært med om å bestille en PC modell, en mod 41. denne ble bestilt for ca 2 år siden og den har kommet til Winge nå. Men PC modeller er det vente tid på!

Tror nok ikke likviditeten er det store problemet, det er nok heller at betillingene hoper seg opp.

Det også som mange klager på er levering, som sikkert mange veit er det S&W og få kjøpt hos forhandlere som tar det fra USA igjennom butikker der borte, og butikkene i USA får nesten garrantert varer før Winge gjør det, da får de skippet det til Norge og da har butikkene her hjemme kortere leveringstid en det Winge har, for de må vente på å få fra fabrikken.

S&W produserer ikke alle modellene samtidig heller, de kjører forskellige modeller til forskellige tid, alt etter som de får inn bestillinger.

 

Uten at vi nødvendigvis skal ta dette i ett åpent forum, er det i hvert fall for en utenforstående liten tvil om at Winge har bommet litt med S&W. Inntjeningen er marginal og siden firmaet har særdeles dårlig med kapital i balansen sin er det ingen penger til å kjøpe varer for og selvfølgelig nesten hele grunnen til at alle modeller er utsolgt til enhver tid. Om det var kroner på bok ville det kun vært de mest ettertraktede modellene som manglet ved lange leveringstider fra fabrikken.

 

Winge leser her og jeg skal ikke lære Lars å drive sin egen butikk, men om inntjeningen var hevet 5% på hele året ville det på totalen vært 800 000 på bunnlinjen. Får kjøpt VELDIG mange revolvere for det :wink:

 

Skal dem gjøre det så må dem begynne å drive butikk som det skal drives og ikke selge varer med ingen fortjeneste, mener da alt det andre som ikke har med våpen å gjøre, så vidt jeg hveit så har Winge mista krediten sin hos alle norske levrandører og har blitt kontantkunde siden de ikke betaler regningene sine.

 

At lille Norge er ubetydelige i våpenverden og ikke prioritert er bare tull. Ta Nordskog feks som er det firmaet som selger mest Browning våpen i europa, i forhold til usa så er det bare en dråpe i have men likevel så danker dem ut andre europeiske land hvor det bor dobbelt så mange i.

 

Winge har ikke penger til å kjøpe inn våpen så derfor er det tørke i norge på s&w.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge opplysninger jeg har fått så er det våpen bestilt til Norge fra S&W som ikke har blitt levert. Ikke på grunn av at Norge er et for lite marked og derved ikke er prioritert, men på grunn av at "andre" forpliktelser ikke er innfridd. Våpnene er ifølge min kilde produsert og klare for levering.

 

Håper dette gjør ting klarere for de med mindreverdighetskomplekser som har så liten tro på både det norske markedets evne til å være kunde i en stor verden, og S&W´s evne til å levere til alle som betaler.

 

Da tror jeg at jeg er ferdig med denne saken. Det er egentlig ikke noe mål for meg å overbevise noen som helst om noe som helst. Reagerte i utgangspunktet bare på innlegg som baserer seg på tro og ikke fakta. Tro kan man som kjent gjøre i andre "kammer".. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Absolutt, det er det som er poenget mitt. Visse personer her inne tar enhver sjanse til å rakke ned på folk som handler fra utlandet, og det synes jeg blir tullete i lengden. Når norsk importør ikke har varer, da er det helt naturlig at folk titter andre steder for å få tak i det de vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Hassel:

Det er ikke ihverfall en kjennsgjerning at "noen" har et økonomisk problem. De opplysningene ligger åpent på nett... Det er også en kjennsgjerning at uten penger (eller kredittverdighet) får du ikke kjøpt så mye, hverken våpen eller annet. Om underskudd på mange hundre tusen kroner er forårsaket av at en produsent ikke vil gi deg noe uten betaling stiller jeg meg ihverfall tvilende til.. Derimot er det temmelig sikkert at uten betaling får du ikke noe...

De fleste som selger noe vil nok gjerne ha betalt...

 

Varegg:

Jeg sier nok ikke til deg eller noen andre (ikke enda ihverfall) hvor jeg har info ifra... I mellomtiden kan du også google nettet så finner du ihvertfall ut hvorfor ikke Winge får våpen på kreditt... Noen sted. Størrelsen på markedet??? Nei, størrelsen på lommeboka :D

 

Det blir interessant å se hvem som får S&W agenturet etterhvert... Og henter hjem de våpen som tross alt allerede er klare for Norges lille ubetydelige marked..

Link to comment
Share on other sites

Du skal få et par poeng for at du er god til å se ytterkantene av en sak, enten eller, svart eller hvitt.

 

Et litt mer nøkternt syn er vel det som har vært forsøkt forklart i denne tråden om tilbud og etterspørsel, om hvor intrikat markedet er og hvilke mekanismer som virker inn ... som Hassel påpeker passer analogien om høna og egget særs godt i denne saken.

 

Bare for å gjøre et par ting klinkende klart Marine så ønsker jeg at alle som vil kjøpe seg en S&W skal få muligheten til det og for meg personelig spiller det liten rolle hvor de kjøper den.

 

Det eneste jeg ber om er at man bruker huet litt og tenker over at vil man ha et levende våpenmarked her hjemme så må man faktisk handle her hjemme ... jeg disser ingen som handler i Danmark pga god kundeservice og rask leveringstid men bli ikke overrasket den dagen du også må til Danmark for å få overhalt det samme våpenet.

 

Jeg sporer en viss glede i innlegget ditt over at det går dårlig for Winge, det kan være at tallene egentlig viser noe helt annet enn det du ønsker, det kan være strukturendringer i firmaet for regnskapsåret 2012 som gir slike tall, endringer som kan gjøre Winge bedre rustet fremover ... det kan også være din våte selvoppfyllende profesi av en drøm som er tilfellet og at firmaet går dårlig som følge av flere ting .......... hvis sistnevnte er tilfelle håper jeg alle som har deltatt i den dedikerte hetsetråden om å klappe seg på skulderen for en godt utført hatkampanje. (Er etter min mening en stygg flekk på rullebladet til kammeret.no at denne har eksistert så lenge og fortsatt gjør det)

 

Men for å være ærlig så skal det litt mer til enn regnskapstall fra proff for å lage en korrekt og nyansert analyse av et selskap ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg sporer en viss glede i innlegget ditt over at det går dårlig for Winge, det kan være at tallene egentlig viser noe helt annet enn det du ønsker, det kan være strukturendringer i firmaet for regnskapsåret 2012 som gir slike tall, endringer som kan gjøre Winge bedre rustet fremover ...

 

------

 

Men for å være ærlig så skal det litt mer til enn regnskapstall fra proff for å lage en korrekt og nyansert analyse av et selskap ...

 

Jeg brakte ikke Winge inn i denne diskusjonen og jeg har ingen glede av at det går dårlig for verken Winge eller andre. Hvor fikk du det fra? Fra samme "skuffen" du fikk myten om "det lille ubetydelige norske markedet"? Slutt og vær kverulant nå, og se heller litt på fakta.

Min personlige erfaring med Winge er at jeg ikke får response på gjentatte henvendelser... De fleste butikker lever av kunder. Ingen kunder = dårlig butikk. Da følger dårlig økonomi som en naturlig konsekvens..

Du skal være klar over at jeg er en av de som handler lokalt og norsk (alt, ikke bare våpen) så lenge de lokale eller norske har det jeg vil ha. Pris er ikke noe tema, men tilgjengelighet!!! Og så har service en del å si..

At Winge er importør av S&W gjør at de nok får en del pepper. Er det så rart? Hvor tålmodige tror du folk er? En ting er at de ikke klarer å få hjem nok våpen, men når de også lar være å svare på henvendelser da kan de takke seg selv.

 

Ingen har prøvd å lage noe "nyansert analyse" av Winge. Det tror jeg forretningspartnere heller gjør.. Jeg holder meg til hva jeg ser, hva jeg har erfart og hva folk i bransjen forteller.. Det er ganske "søtt" at du ukritisk forsvarer Winge og sålenge du gjør det så blir de vel omtalt her inne tenker jeg....

Link to comment
Share on other sites

Hvis Winge har så dårlig økonomi så er det rart ikke namsmannen har vært og stengt døra for lenge siden da...det er jo ellers godt utvalg i butikken.....så helt tom er nok ikke kontoen ;)

 

Nei, kontoen er nok ikke helt Tom :D , og det kan hende de hadde et kjempeår i 2013. De regnskapstallene er jo ikke kjent siden de så langt brukte hele 2013 på å få avgårde regnskapet for 2012 (levert til BR 25.1.2014). Vi får nesten bare vente å se da...

Jeg har forresten fått tak i revolver, i Norge, brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brakte ikke Winge inn i denne diskusjonen og jeg har ingen glede av at det går dårlig for verken Winge eller andre. Hvor fikk du det fra? Fra samme "skuffen" du fikk myten om "det lille ubetydelige norske markedet"? Slutt og vær kverulant nå, og se heller litt på fakta.

 

Og hva er fakta i denne diskusjonen som kan dokumenteres ... det eneste jeg finner er noen tall på proff som viser at Winge har gjort grei butikk i flere år og kanskje ikke så godt i 2012.

 

Andre såkalte fakta er ifølge dine kilder og noe som sålangt ikke kan etterprøves så hvem som drar hvilke påstander opp av skuffen her kan nok diskuteres!

 

At Norge er et lite og ubetydelig marked for mange leverandører er ikke en myte desverre og siden det uten tvil er et problem et sted i mellom oss som forbrukere og Smith & Wesson som leverandør så la jeg frem det jeg anså som en plausibel forklaring, jeg presenterte den ikke som fakta men basert på bl.a. at jeg tviler på at forretningsideen til Winge går ut på å gjøre det vansklig for kundene sine.

 

Grunnen til at jeg forsvarer Winge er fordi jeg kun har hatt positive erfaringer med de og fordi jeg synes de har fått mye ufortjent tyn i en egen hattråd her på forumet ...

Link to comment
Share on other sites

 

De regnskapstallene er jo ikke kjent siden de så langt brukte hele 2013 på å få avgårde regnskapet for 2012 (levert til BR 25.1.2014). Vi får nesten bare vente å se da...

 

Kjent triks for å skjule elendigheten for konkurrenter og leverandører, evt ikke betalt regn/rev.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg forsvarer Winge er fordi jeg kun har hatt positive erfaringer med de og fordi jeg synes de har fått mye ufortjent tyn i en egen hattråd her på forumet ...

 

Kjenner ikke til noen hat-tråd og forstår derfor ikke hvorfor du bruker det som argument mot meg?? Finner du noe innlegg fra meg i noen hat-tråd?

Men jeg har ikke noe godt forhold til dem. Det er umulig å få noe forhold til dem siden de ikke svarer på henvendelser... At du er fornøyd hjelper ingen andre..

I tillegg så ser jeg jo at det langt ifra blir hentet hjem nok våpen til dette lille ubetydelige markedet. Da bør de ikke ha agenturet. Det er nemlig våpen å få tak i, men de som lager dem krever betalt..

 

Edit:

"kanskje ikke så bra i 2012". Nei det er ihvertfall ingen overdrivelse. Nærmere 700 tusen i underskudd på liten omsetning... Kanskje ikke så bra nei.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg forsvarer Winge er fordi jeg kun har hatt positive erfaringer med de og fordi jeg synes de har fått mye ufortjent tyn i en egen hattråd her på forumet ...

 

Kjenner ikke til noen hat-tråd og forstår derfor ikke hvorfor du bruker det som argument mot meg?? Finner du noe innlegg fra meg i noen hat-tråd?

 

Har jeg brukt det mot deg?

 

Du spurte hvorfor jeg var ukritisk mot Winge og jeg svarte på det, nevnte ikke at du var involvert i den tråden i det hele tatt ...

Link to comment
Share on other sites

Med mindre man har tilgang til kommunikasjonen mellom Winge og USA kan man ikke fastslå med 100% sikkerhets hva som er problemet.

 

Det stemmer nok sånn nogenlunde det..

Link to comment
Share on other sites

 

Har jeg brukt det mot deg?

 

Du spurte hvorfor jeg var ukritisk mot Winge og jeg svarte på det, nevnte ikke at du var involvert i den tråden i det hele tatt ...

 

Du bruker det som grunn til at du forsvarer Winge i dialog med meg... Da tolkes det som om jeg også hetser..

Du velger å overse at det faktisk er en del missnøye med Winge her i landet etterhvert. Både når det gjelder service, tilgjengelighet og evnen til å få hjem våpen som folk vil ha... Det er ikke så enkelt at alle som lufter sin missnøye "hetser"? Din intelligens bør si deg at saken nok har fler enn din side.. Og at kritikk sjelden er hets...

Som sagt: At du er fornøyd med Winge hjelper INGEN andre.

Link to comment
Share on other sites

Blitt en for/mot Wingetråd dette? Vel, jeg skulle ha revolver nylig, og siden jeg bor i området, undersøkte jeg der mulighetene.. Svaret jeg fikk kunne jeg like gjerne fått fra oldefaren min som strøk med for 30 år sia :( En masse svada som endte med at de ikke kunne fortelle meg om jeg kunne få en 686 om en uke eller 2 år :lol: . Dessuten...skulle ha noe anna kurant småtteri også..men det hadde de heller ikke. Bra butikk det.

Link to comment
Share on other sites

At det er Smith tørke i landet er jo ferdig diskutert, men hva gjør vordende revolvermenn og kvinner da? Kjøper ruger? importerer fra Danmark, eller gjør som meg, gir faan og kjøper en gammel Taurus :lol: Den er den neste som blir byttet ut for å si det sånn, men jeg tar turen til bergen og kjøper en ruger

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å få tak i Ruger GP161 også, men det viste seg heller ikke å være så lett. Men Våpen-Søylen svarte ihverfall på henvendelsene mine.

Fikk til slutt tak i en fin brukt S&W 586 jeg. Tunet avtrekk og K.Nill skjefte. Fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt dårlig erfaring med Winge tidligere, men i senere tid så har det vært annerledes, har fått svar på tlf etter kort tid, sendte en forespørsel på mail ang spesialrevolver og fikk svar neste morgen, stillte et nytt spørsmål og fikk svar samme dag, så det har blitt forandringer ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt dårlig erfaring med Winge tidligere, men i senere tid så har det vært annerledes, har fått svar på tlf etter kort tid, sendte en forespørsel på mail ang spesialrevolver og fikk svar neste morgen, stillte et nytt spørsmål og fikk svar samme dag, så det har blitt forandringer ;)

 

Ja ja, forskjell på folk der i gården da... Bra for deg :D

 

Ser at du sier Winge har fått inn S&W nå.. Det er jo flott.. Bra jeg har kjøpt brukt allerede. Sparte mange tusen på det..

 

Edit:

Håper jo Winge har løst sine problemer. Da tør de kanskje ta telefonen/svare på mail i fremtiden :D

Link to comment
Share on other sites

Dette var merkelig ... ifølge noens finansanalyse skulle ikke Winge være i stand til å handle inn våpen fra Smith & Wesson og/eller hvis noen få våpen var alt de hadde råd til synes jeg det er rart de valgte noen få snubber å ha på lager fremfor å skaffe tilveie det som er bestilt av kunder.

 

Veldig merkelig siden det ifølge kilder ikke er noe i veien med produksjonskapasiteten eller leveringsviljen til S&W, nei dette var merkelig ...

Link to comment
Share on other sites

Usikker på navnet på karen bak disken men han sa de hadde 100-150 våpen i restordre fra S&W og at de ikke visste når de kom, de har heller ikke fått inn krutt eller ammo men det er vel ganske likt over det hele virker det som..

 

 

Edit...ser det står Lars på kvitteringen min.

Link to comment
Share on other sites

Dette var merkelig ... ifølge noens finansanalyse skulle ikke Winge være i stand til å handle inn våpen fra Smith & Wesson og/eller hvis noen få våpen var alt de hadde råd til synes jeg det er rart de valgte noen få snubber å ha på lager fremfor å skaffe tilveie det som er bestilt av kunder.

 

Veldig merkelig siden det ifølge kilder ikke er noe i veien med produksjonskapasiteten eller leveringsviljen til S&W, nei dette var merkelig ...

 

Ja, merkelig. Kanskje Proff bare gjør den økonomiske analysen for å være slemme mot Winge? Og kanskje Winge sitt 2012 regnskap bare er noe Brønnøysund Registeret har funnet på for å hetse Winge? Kanskje en liten ubetydelig aktør som S&W har grunn til å hetse Winge for å gjøre seg interessante? Eller kanskje noen ikke har evnen til å se litt realistisk på verden?

Jeg tenker at vi om ikke så alfor lenge vil se hva som skjer. Kan vi ikke bare vente å se? Eller er det "noen" som heller ikke tror på det?

Og kanskje "noen" burde ha vett til å forstå at om "noen" vil at Winge skal få være ifred, så får "noen" slutte å komme med innlegg som holder kommentarene i live på forumet.

Undrer på om "noen" også aldri klarte å la være å trekke ut tråden som "noen" har betegnet hetsetråd mot Winge. Jeg vil ikke bli overrasket om svaret på det var ja!

 

P.S.

Leveringsviljen til S&W er det absolutt noe i veien med. De vil merkelig nok ikke levere mer enn de får betalt for... :D

Link to comment
Share on other sites

Usikker på navnet på karen bak disken men han sa de hadde 100-150 våpen i restordre fra S&W og at de ikke visste når de kom, de har heller ikke fått inn krutt eller ammo men det er vel ganske likt over det hele virker det som..

 

 

Edit...ser det står Lars på kvitteringen min.

 

Lars som i Lars Winge tenker jeg. Daglig leder i Winge Våpen AS og største aksjonær (60%).

Da gjenstår det å se om det kommer våpen. 100 til 150 våpen hørtes ut som et meget grovt anslag. Lars Winge vet nok nøyaktig hvor mange våpen han har i restordre om han har noen... Derfor tviler jeg litt på tallene...

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Cardinal. Du kan ikke ut i fra tallene på proff.no lese ut hvor mye cash Winge har. At resultatet viser drastisk nedgang i 2012 kan skyldes store invisteringer. Eller krafrig reduksjon i Midlertidige forskjerller som er diffen på regnskapsmessige og skattemessige avskrivinger på AM. Det er MANGE grunner jeg kunne kommet opp med som kan forsake et negativt årsresultat uten at det har noe som helst med betalingsevnen til Wv å gjøre. Dersom du ser på likviditetsgrader så ser du forholdstallet 1.4 det betyr at de har 1,4 ganger så mye omløpsmiddler som kortsiktig gjeld. Som igjen beviser en helt grei og vanlig betalingsevne.

 

Dersom man skal fåstslå om winge ikke har penger til å betale for seg bør man være minimum i stand til å lese ut de mest sentrale nøkkeltallene i finansregnskapet. God helg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dersom man skal fåstslå om winge ikke har penger til å betale for seg bør man være minimum i stand til å lese ut de mest sentrale nøkkeltallene i finansregnskapet. God helg :lol:

 

Det er Proff som har gjort analysen og ikke jeg. Alle som kan lese ser hva som står. Man behøver ikke være regnskapsfører eller revisor for å forstå det. Det var forresten ikke på Proff jeg fikk greie på at Winge har betalingsproblemer. Det visste jeg lenge før noen la ut link til Proff her i denne tråden... Jeg driver/eier selv et par "butikker" og hadde fått dårlig nattesøvn om en av de gikk med 622 tusen i underskudd på et år.

Siden regnskapet til Winge har blitt tema her inne så ser jeg med spenning fram til det for 2013..

Jeg bryr meg ellers ikke om regnskapet til Winge. Det jeg bryr meg om er elendig service ved ikke å få svar på henvendelser, pluss at de etter min mening ikke tar særlig godt hånd om agenturet på S&W. Det synet deler jeg med mange.

 

Kan vi la Winge være nå, og heller bare vente å se hva som skjer framover? Eller har du tenkt å holde liv i dette til krampa tar deg VAREGG?

 

God helg

Link to comment
Share on other sites

Bestilte en 686 på Winge for 2 dager siden og fikk svar på mail dagen etter om att det ville to 4-12 uker før de hadde den, så ikke noe vanskelig å få kontakt med akkurat.

 

Som sagt, at noen får svar/kontakt hjelper ikke de som ikke får...

Winge har visst en vane med ikke å vite... Ikke visste daglig leder/eier om han hadde 100 eller 150 våpen i bestilling hos S&W, og ikke vet de om det tar 1 eller 3 måneder før den bestillingen de ikke kjenner størrelsen på kommer. Seriøst

Link to comment
Share on other sites

Vedr analyse av regnskapet så er driftsresultatet -427.000 i 2012. Midlertidige forskjeller skal vel ikke være i dette resultatet, og heller ikke underskuddet på 622.000, fordi det kun påvirker skatt (differanse mellom bedriftsregnskap og regnsapet som legges til grunn for skatt). Det kan imidlertid være avsetning for tap, ekstraordinær nedskrivning av varelager pga konkurransesituasjon osv osv. Men underskuddet på 427.000 sier noe om hvordan driften er.

Link to comment
Share on other sites

Jo think, du blander. Det er finanspostene som ikke er med i driftsresultatet. Poenget mitt er at resultatet sier ingenting om betalingsevnen til en bedrift. Enkelt forklart så kan en bedrift ha penger selv om resultatet er dårlig. Man må skille mellom betalbare og kalkulatoriske kostnader. Det blir for dumt å konkludere her inne med at wv ikke har penger til å gjøre opp for seg basert på resultatet. Vi vet heller ingen ting om betalingsbetingelsene til vw. Men dette med at de ikke svarer og har dårlig service tror jeg faktisk har bedret seg i det siste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...