Jump to content

Sig P210 Target eller Pardini GT9


Think!

Recommended Posts

Våpenet skal først og fremst brukes til Militærfelt og NAIS og evt andre baneprogrammer. Jeg vil bare kjøpe nytt, evt ubetydelig brukt.

 

Jeg har mest lyst på SIG P210 Silver Target fordi den er i rustfri, lett å se dritt. Stillbart sikte. Vekt (jeg synes 6" revolver er i tyngste laget, er godt fornøyd med Feinwerkbau på 1001 gram). Pris (ser det er en pent brukt Supertarget på FINN som er ubetydelig dyrere enn ny fra Danmark). Singel stack er et pluss, men ikke noe nettskjæring ved back strap ser jeg som et problem. Felt skyting er jo ikke mag skift i fart mv så jeg tror det skal gå bra.

 

Et alternativ er Pardini GT9 - 6". Da får jeg litt tyngre våpen men samtidig 6" løp/sleide. Jeg er litt skeptisk til slitestyrke mv siden den har alu ramme. Arnes pistol sida er vel heller ikke videre begeistret for denne pistolen. Mange skryter av den her på kammeret. Double stack og firkantet grep gjør meg litt betenkt.

 

Hva synes dere jeg skal velge og hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Hva med en eller annen single stack 1911 variant da?

 

Freedom Gunworks lager en 6" 2011 som veier ca. 950 gram. Det er ikke fæle vekta på en 6" pistol. Om du ikke bestiller fra dem så går det jo an å handle en eller annen 1911 og sende den til børsemaker for å få den letta.

Link to comment
Share on other sites

Fredom har solgt endel dynamisk våpen til norge, men jeg aner ikke prisen. "ulempen" med 1911 er at det er så mange muligheter å dermed blir våpenet å gå i skytteltrafikk mellom meg og Olav Kjelvei (børsemaker). Leveringstiden er vel også et problem, vet det er en targetmaste med 6" løp til salgs av stor forumbruker. Sig P210 er det vel bare rekylfjær som skal byttes hver 8000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Gå for en 6" Sig 210 Super Match, den ser nydelig ut. Tror ikke den er så tung heller. Nesten så jeg vurderer å bytte ut x-six`en min mot en slik. Har hatt en Sig 210-5, det var et nydelig våpen, og Super Match er jo ytterligere forbedret med skikkelig beavertail og mag.utløser på rett plass.

Link to comment
Share on other sites

Leveringstiden er vel også et problem, vet det er en targetmaste med 6" løp til salgs av stor forumbruker.

Jeg ville vurdert å kontaktet vedkommende og prøvd å dealet med f.eks en S&W 1911 i 9mm som et bytte av noe slag...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva du mener...

1 Hassel Lør Des 08, 2007 09:56 31 13142

2 hansen deluxe Man Des 03, 2007 00:02 30 10481

 

-

Men... nå vet jeg ikke om TS harholdt i en pardini noen gang. Er det slik at 1911 grepet er fint og bra for den skytteren vil overgangen til pardinis "agressive" vinkel være påfallende. I så tilfelle er nok P210 et mer fornuftig valg. Dog det går an å bytte til seg targetmastere for en passlig mengde med pengesedler også :|:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Før jeg bytter penger mot targetmaster med PPC sikte så må jeg vite om den holder mål og vekt for militærfelt og hva danskene har gjort så feil at du må selge. Funker våpenet 100 %, har du testet den med hjemmeladd feltammo/pratisk ammo.

 

Pengene på konto idag, papirer i posten, i morgen skal jeg sitte å vente på postmannen. Er alt OK så hiver jeg meg i bilen til hokksund, SIG P210 ubetydelig brukt.

 

Huntershouse har tilbudt å holde av en P210 Silver Target som jeg har mest lyst på.

 

Jeg har 3 søknader som går ut 24 mai. Ringt våpenkontoret å de vil forlenge halvt år av gangen. Jeg må ha fulle data fra våpenet i Hokksund, å fremvise det for våpenkontoret før jeg handler. Mandager har de langåpent på våpen og pass så jeg har mye å snakke med dem om.

Link to comment
Share on other sites

Godkjent på felt NM mysen 2010 -klistremerket sitter enda på :D

Danskene har vært så raske til å selge meg en BUL 9mm at jeg har fått våpenkort på den, Enda jeg hverken har betalt for den, hentet den og egentlig kjøpt meg en 9mm colt commander for den tilatelsen... :overrasket::forvirra: Desuten er de kjipe og vil ha penger, som det ser ut som jeg har gått tom for.... :shock:

(har snakket med våpenkontoret så det med papirarbeidet har man tatt hensyn til)

 

Jeg har hatt et par Failure to feed med Targetmasteren, med skrekklig slappe hjemmeladninger. Men når jeg fant en som funket har det gått brillefint (124 gr belagt kule og en dasj N320) har skutt noe ymse fabrikk, men holdt meg til den ladningen jeg fant. Ikke skutt IPSC ammo i den, da det ikke har vært bevo for det. Antar den har gått rundt 2000 skudd, neppe mer en det.

Link to comment
Share on other sites

Arnes pistolsida, ved fabrikk ammo ca hver 5000 skudd.

Høres ganske tvilsomt ut! Og det er første gang jeg har lest, eller hørt noe om dette. Hverken fabrikk, eller de som skjøt 10-tusener av skudd/år, med sine SIG 210 har noen gang nevnt noe om det. Som et eksempel, burde/måtte vår verdensmester J.F. ha byttet rekylfjær ca 5 ganger, i løpet av tiden (3 mnd.) de trente på utlagt VM program, i stridsskyting. Og han skjøt da mer, det året. V.N. måtte ha byttet 3 - 4 ganger, på samme 3 mnd periode. Det var mange i Oslo-regionen som skjøt SIG på 70- og 80-tallet (felt og SSL) og jeg konkurerte jevnlig med dem. Merkelig, at dette aldri ble nevnt!

 

Har i en annen tråd nevnt en klubbkompis som hadde skutt over 100 tusen 9mm MP-ammo i sin, i tillegg til vanlig 9 mm ammo. (tror han byttet til en stivere rekylfjær, ved bruk av MP ammo) Ingen problemer! Og jeg har hatt og har mange bekjente, som har skutt mye i sine SIG 210. Hvor mye min egen P210-6 har gått vet jeg ikke og det bekymmerer meg ikke, tross etter den artikklen du viser til. Jeg har ingen bekjente som har fått ødelagt sin SIG P210, men jeg har tidligere hørt om et lite fåtall av ukjente, som har hatt sprukket ramme.

 

Det er noe folk bør være klar over og det er at etter krigen var det mye 9 mm ammo, som svevde rundt her i landet (og i Europa). På 70-tallet var det begrenset med billig 9mm Luger ammo igjen. Og folk gikk på PM ammoen, som noen fikk i kassevis og andre måtte betale litt. Og den florerte det av. Mange trodde nok at SIG P210 var uslitelige og tålet alt. Så jeg vil annta at de som er sprukket/ødelagt, skyldes for mange skudd med PM ammo, uten bytte til stivere rekylfjær på, de tidligste SIG produksjonene. Og dette var nok også grunn til, at SIG forsterket senere produksjoner.

 

På 60- og 70-tallet ble det skutt i filler mange forskjellige 9mm pistoler, ikke bare Luger, men P38, 1911, m.f. for å nevne noen. Og den gang - som nå, er det noen som enten overlader, eller å forsøker å lage magnumvåpen, uten å vite hva de driver med. Så kjøper en brukt, vet en aldri hva våpnet har fått gjennomgå.

 

Det ville også være merkelig, at verdens beste pistol (min påstand) og mest solide masseproduserte pistol skulle ha dårligere rekylfjærer, enn andre billige våpen som fint går 100 tusen og mer, uten bytte av rekylfjær. (Ser bort fra fjærbrudd. Harde fjærer kan ryke). Vet at på noen andre våpentyper, har hatt fjærer som har krympet. Men de har som oftest bare vært strekt ut igjen og brukt videre.

 

Folk får gjøre som de vil, men det skal nok mer til før jeg tar hensyn til en overforsiktig våpenskribent.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er alt OK så hiver jeg meg i bilen til hokksund, SIG P210 ubetydelig brukt.

Angående kjøp av SIG P210. Jeg kjenner en i Hokksund området som trolig fremdeles har 5 - 6 stykker. De fleste tror jeg er 210-5. Noen nye, andre lite brukt. Han har også 22 LR løp til minst en. Og noen ekstra "blyløp" i 9mm. Det kan være samme karen du skal til, men behøver ikke være det. Men jeg vet han betalte dyrt for de siste han kjøpte, så han selger dem trolig ikke billig.

 

Editt: Jeg vet ikke om vedkommede er interessert i salg. Men jeg kan sjekke, hvis noen er interessert. I så tilfelle en PM.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Passer SIG P210 grepet meg så kjøper jeg det. Jeg får jo prøvd vekta på super target, men jeg synes 6" revolveren er litt tung og pistol er ytterligere fremtung i forhold til revolver. Så mest sannsynlig blir det en P210 Silver Target fra Hunters house.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på min seksualitet så det er nok best at Hassel står over av den grunnen også.

 

Vært å sett på SIG P210 Supertarget, en får litt samme følelsen som når enn holder i en HK P30 blandt plastpistoler. Solid kvalitetsfølelse. De originale grepene syntes selger var litt store så han pusset ned spesielt høyre grepsplate = grepet var ikke symetrisk. Dette var han ikke fornøyd med å kjøpt Nill grep med tommelhylle = heller ikke dette grepet var symetrisk. Mao var ingen av grepene lovlig i Militærfelt (§ 8.25.4.3.1.3) = jeg måtte ha kjøpt nytt grep til rundt kr 1500. Selger var ikke villig til å redusere pris.

 

Utover dette så var det et flott våpen som max hadde gått 500 skudd.

Link to comment
Share on other sites

8.25.4.3.1.3 Like skjefteplater.

Våpen i øvelsen Militærfelt i gruppe 1 og alle øvelsene i gruppe 2, skal

ha skjefte med tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte.

(Betegnelse ”gruppe” pkt. 8.25.7.1)

Skjefter med magasinbrønn:

Med ”tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte” menes at det er en

jevn utblokking rundt hele magasinbrønnen. Hvis denne utblokkingen

har en kurve med radius på 25 mm eller mer, er dette ikke å betrakte

som håndstøtte

 

8.25.7.1.3 Militærfelt

Løpslengde, siktemidler, og totalvekt i hht. ISSFs bestemmelser for

25m grovpistol. ref. ISSF 8.9 og 8.10. (Ikke krav om at målekasse skal

brukes.)

Avtrekksvekt 1360 gram.

Kaliber: 9 mm - 11.56 mm (kal. 0.355” - kal. 0,455”)

Revolver ikke tillatt.

Fingergrep i forkant av skjeftet tillates.

Prosjektilet skal stikke minimum 5 mm utenfor hylsekant, og veie minimum

100.0 grain.

Faktorkrav er ≥ 120.

 

Vanlige halvautogrep er så tynne i utgangspunktet at selv om man sliper til de nesten ikke går an å skru på, så er de allikevel tilnærmet symmetriske. Reaksjonene kommer først med håndstøtter og når man formstøper grep et vha stålplast etc.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...