Jump to content

Hørselsvern..Hvilke skal en kjøpe???


Recommended Posts

Både Peltor og Sordin er blant de beste ... for hver ekstra hundrelapp du bruker så øker kvaliteten ... sjekk gjerne hvor enkelt det er å skifte batteri, hadde et par billige Peltor som det var et rent &(¤&¤& å bytte batterier på ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Peltor sportac (er vel sånn det skrives) og er veldig fornøyd med de. Behagelig å ha på og relativt grei å skifte batteri på, batteriene varer leeeenge. Min bror har Sordin, er kanskje litt mer behagelige å ha på og vanntett. Men mye dyrere. Har stått i en del regnskurer på haglebana med mine Peltor også uten problem så det er litt individuelt hvor mye vekt en skal ligge på det til banebruk. Til banebruk ser ikke jeg nytten i å spandere de ekstra 1200-1500 som Sordin koster ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Peltor Sportac, bruker de kun på jakt da de ikke demper på langt nær så bra (med eller uten elektronikken på) som Peltor Optime II til 250 kroner. Sportacen har tynnere polstring og sitter dermed ikke like bra på skolten min.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips.

 

Joda, Optime er et MEGET godt hørselvern :)

Men, om jegbruker det, ja da hører jeg ikke hva nabon sier....løfter det litt....også.... :twisted: au!

Så, derfor blir det et med elektronik i.

 

Blir nok en Peltor på meg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Sordin pro-x med silliconputer på jakt, bane og jaktfelt de siste årene. De har topp komfort, men demper for dårlig ved bane og jaktfelt selv med propper i tillegg. Blir ør i hodet.

Så det ble undersøkt om hva som dempet best, og Peltor Pro Tac 2 ble handlet inn. Demping av en annen verden, men komforten til Sordinene er ikke der.

 

http://peltorcomms.3m.com/world/Product.asp?PageNumber=933&Product_Id=31&ProductCategory_Id=38

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt et hørselvern som ser ut til å være laget for god demping på støyende plasser. Veldig mange av de vanlige elektronisk klokkene har små klokker. Det gjør at det ikke er plass til god nok demping til skikkelig bruk. Har et sett ComTac og er forsåvidt fornøyd, men dempingen er ikke så god som den burde være. Sordin elektronikk i skikkelige Peltor klokker hadde vært noe. Propper og el klokker er en god ting. Da får du med deg det som skjer ved å skru opp volum i klokka, og du kan skru av når bråker starter for å få det enda stillere.

Link to comment
Share on other sites

Peltor Optime 3 h540a.

Billig og demper veldig bra.

 

 

På banen er det disse jeg bruker, men har et par sordin som brukes i ny og ned. Men når det er rifleskyting på programmet ( jaktfelt, baneplinking + div) er det peltor optime 3 som blir brukt... Men er meget godt fornøyd med sordin øreklokkene, de fungerer svært godt med tanke på størrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Sordin Supreme Pro-X klokker, de er jeg fornøyd med, både til jakt(orrfugl), jaktfelt og trening. Før brukte jeg stort sett bare propper og var fornøyd med det...og det er greitt nok det om alle andre på standplass også har lyddemper! Men i lengden å stå/ligge ved siden av en udempet feks 30.06, vil gjøre noe med hørselen om bare propper brukes. Peltor har jeg også, men uten elektronikk, det har alltid vært et godt merke, og er vel nesten enerådende når det gjelder industribruk.

 

Kombinasjonen med Sordin og propper synes jeg er utmerket!

Link to comment
Share on other sites

Test av hørselvern her: http://landro.no/content_2/textwithimage_bef9201d-3e7e-4bee-8fd0-f030a9eb23a5/1355733490689/horselverntest_pdf.pdf

 

Sordin er pussig nok ikke med. Peltor Tactical XP MT 1H7F2 er best i denne testen, fra 2012, av de elektroniske. Peltor Optime 3 H540A er best av de passive. Sistnevnte er for øvrig himla mye billigere enn førstnevnte og demper bedre.

 

Har googlet litt etter støyreduksjon på de to vanligste (om disse to er det da):

Peltor Tactical XP: 31 db

Sordin Supreme Pro X: 18 db

 

Gjett hvilket hørselvern jeg ville brukt på banen...

 

Har selv en Sordin Supreme Pro, uten X, og er fornøyd nok med den. Ikke så klumpete utseende som Peltor, og kanskje ikke så mye i veien som Sordin (?) og demper bra nok i skogen. På banen har jeg aldri brukt ørepropper, men føler nok at den kunne dempet bedre, ja.

 

Er sjelden på skytebanen når det er en haug med andre der, bare under treningsskudd og oppskyting, så har ikke tenkt på å kjøpe noe annet enn det jeg har. Drar som oftest sammen med en eller to kompiser og knaller litt når det er mer fredelig. Da blir det ikke veldig slitsomt, og man plasserer seg gjerne noen meter unna hverandre i tillegg. Når alle i tillegg har demper, er det jo heller ikke noe problem uansett.

 

Men skulle jeg hatt nytt hørselvern i dag, hadde det blitt ovennevnte Peltor. Prisforskjellen mellom den og X'en er ikke stor heller.

Link to comment
Share on other sites

 

Har googlet litt etter støyreduksjon på de to vanligste (om disse to er det da):

Peltor Tactical XP: 31 db

Sordin Supreme Pro X: 18 db

 

Hm, her er hva jeg googlet.

 

Peltor / Sordin

H (db) 29/ 28

M (db) 23 / 21

L (db) 16 / 16

SNR (db)26 / 25

Link to comment
Share on other sites

Jeg fremholder likefullt at målte dempingsverdier er lite interessante hvis hørselvernet har dårlig passform og ikke tetter. Heller et som demper litt dårligere, men faktisk gjør jobben, enn et som er bra på papiret og ikke fungerer i praksis. Og siden vi alle har forskjellige hoder finnes det ikke noe entydig fasitsvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo og takk for mange gode savr og tips.

Er nå den glade eier av Peltor Optime 3. Hvorfor ikke et elektronisk???

Jo, demping!

Når jeg er på bana, så er det ikke bare meg der......mange skudd og mye støy. Optime 3 var bare helt supre på demping.

Derfor ble det dem, så får de andre heller snakke litt høyt, slik at jeg får med meg hva som er så moro..... :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt dit valg 8mmJeger.

Jeg bruker Peltor uten elektronikk nettopp pga av bedre demping.

 

Men på stevner eller som standplassleder kan det være greit å høre litt også, så da kjører jeg Sordin Supreme pro X med propper.

 

Sordin Supreme pro X brukt alene har ræva demping.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...