Jump to content

Tregere jo mer jeg presser....


Rango

Recommended Posts

Jeg skjønne ringeting her.... Hva gjør jeg feil?

Rifle i 243. Patronene er skudd mange ganger og med necksizing med Lee collet die så skvetter sluttstykket igjen så lett som nesten bare det. Så jeg ville at det skulle skvette igjen som bare det og helpresser. Det blir ikke på nærheten så lett å slå ned sluttstykket og blir hardere og hardere jo mer jeg skur dien ned.

Hva skjer? Blir hylsa for lang når jeg presser?`

Rem700

RCBS die

Lapua hylse

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om prosjektil lar seg føre fritt ned i hylsehalsen... i avskutt tomhylse ....

Jeg opplevde overtrykk pga. innvendig "smultring" hals/skulder i .243 (andre opplevde våpensprengning av samme grunn)

Og ja .... hylsa strekker seg etter hver avfyring ... messingen flyter fremover ... sjekk lengen.

Link to comment
Share on other sites

Mål halstykkelse .. er hylsene skutt mange ganger - må du i tillegg til lengde, også ha kontroll på halstykkelse.

Men ... sverter du skulderparti og hals, slik at du har kontroll på size prosessen - skal kalibrert hylse entre uten motstand.

Blir bolten tung å lukke på "dummy" med isatt kule - satt til korekt lengde - tyder dette på for mye messing i halspartiet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et cartridge headspace verktøy (Hornady) til å holde kontroll på hvor mye skuldra settes tilbake ved bruk av FL die. Observerer at når dia begynner å presse kroppen sammen kommer skuldra framover, dvs hylsa blir trang å kamre om en ikke skrur dia så langt inn at skuldra settes tilbake igjen til kammerlengde. Ellers har du fått gode råd rundt hylsehals. Regner med du har sjekket lengde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker "delevis ompressing" ... sverter og skrur dia ned til bolten lukker med ønsket motstand.

Jeg har opplevd problemer med dier og hylseholder - allt står i bunn, bolten lukker ikke - allt er korrekt.

Løsningen har vært fasing av hylseholder - eller bytte av die.

Samtidig er jeg aktsom med .243 - hylsene holder lenge, men, en må følge med på vitale mål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...