Jump to content

Må pistol sitte fast i hylster?


SKO1338

Recommended Posts

Jeg har et fobus hylster til min Glock. Når jeg setter våpen nedi så merker jeg den går den siste delen med et klikk og den "låser" våpen litt fast. Når man trekker så merker man at mye energi og tid brukes til å få våpenet løst, samt at du merker at det river godt i riggen. Jeg taper en del tid ifm trekk merker jeg.

 

I går prøvde jeg litt med lårhylster, og trekktiden min ble ganske så mye redusert. Etter at jeg kom hjem trente jeg litt trekk med fobus hylster uten av den ble satt helt nedi, igjen raske trekk.

 

Spørsmålet er. Må våpen være fast i hylster ved IPSC, eller kan jeg bare sette det nedi uten at det "låser"? Det mangler da kun ca 1-1,5 cm.

 

Jeg er klar over at dette ikke er gunstig ifm eks startposisjoner som er sittende.

Link to comment
Share on other sites

Unless specified in the written stage briefing, or unless required by a Range Officer, the position

of the holster and allied equipment must not be moved or changed by a competitor from stage to stage. If a retaining strap or flap is attached to a holster, it must be applied or closed prior to issuance of the "Standby" command (see Rule 8.3.3).

Jeg vil anta at det rammes av det jeg har understrektet her og at den må være helt i lås.

 

Lårhylster er i utgangpunktet ikke tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Nei det rammes ikke av strap regelen, den gjelder kun ved nettopp strap/flap.

 

I tilfelle den regelen skulle gjelde i dette tilfellet, ville det vert forbudt for de med t.d. CR Speed/Riwal/DAA Race/Racemaster m/f, å ha av låsen på hylsteret ør trekk.

 

Spørsmålet er om våpnet fortsatt er på riktig høyde/avstand fra kroppen, og om avtrekker er fullstendig skjult. (Korrigering: Umulig å nå/Umulig å aktivere).

 

Han kan også godt lage seg en mekanisme som holder låsen ute når han skal trekke, eller fjerne den totalt. (Om han ikke er redd for å miste våpenet ut av hylsteret).

 

Lårhylster er forbeholdt aktivt tjenestepersonell i politi og forsvar, om det er en del av tjenesteutrustningen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Var klar over det med festeklaff og lårhylster. Var det jeg hadde liggende i bilen i går så derfor ble det første dynamisk trening med det.

 

Med det jeg mener er at ingenting endres på hylsteret, det er heller ingen klaff på det. Våpenet går ikke helt ned og "låser" ikke.

 

Jeg har ikke så mye kjennskap til andre hylster. "låses" de som regel i alle?

Link to comment
Share on other sites

Har noen slike Fobus hylstere for de våpna som jeg ikke bruker så mye, fant også fort ut at det var veldig mye "grep" i festet der. Jeg tok bare en hobbykniv og skjærte litt på den gripekloa som holder avtrekkerbøylen, runda den litt. ble mye bedre og holder fortsatt våpenet godt nok til alt bruk :)

Link to comment
Share on other sites

Bror min hadde et Fobus hylster til en CZ 75. Veldig mye hylster for 200 kroner synes jeg. Men, da han skulle prøve det første gang så dyttet han pistolen inn, og der satt den. Det var så vi måtte være to for å få den ut igjen.

 

Disse er jo kydex. Kunne det ikke kanskje funke å varme opp litt med varmepistol eller hårføner, og så ta pistolen opp og ned et par ganger? Har ikke prøvd det, men ser for meg at det kunne gjort passformen bittelitt løsere slik at man ikke gir seg selv truserøsk når man trekker våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å dytte det helt ned, kravet er at avtrekkeren ikke skal kunne betjenes når den er i hylsteret,dog kan den være synlig. Men skal ikke være mulig å dytte fingeren i mellom å ta avtrekk mens hylsteret.

 

Men som over. Selg fobusenog kjøp ett bladetech/safariland/doublealpha pdr/racemaster

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Kydex kan varmes og forspenning på lås endres nærmest etter ønske, verdt å prøve.

 

Fikk gjort dette i dag. Nå ble det noe helt annet. Takk for tipset. Når blir det dette hylsteret frem til jeg eventuelt føler for at jeg må ha noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Har sjølv hatt nokre Fobus-hylster til mine våpen, og dei funkar kjempebra til det dei skal, halde pistolen i hylster når spring fram og attende overalt. Glocken min sat forøvrig godt fast i hylsteret sjølv då eg venda opp ned under ein rappelleringsøvelse. Sambandsradioen derimot...

 

Til dynamisk kjøpte eg DAA PDR Low-Ride (http://www.doublealpha.biz/ipsc-holsters-rigs/holsters/PDR_Low_Ride_Holster), men stoffet inni hylsteret irriterte meg, då friksjonen var høgre enn ka som var ynskja for raske trekk. Til neste pistol vert det nok DAA PDR PRO (http://www.doublealpha.biz/ipsc-holsters-rigs/holsters/pdr-pro), som ikkje har dette stoffet. Det er glattare å trekkje, men likevel sit våpenet trygt forankra i hylsteret.

 

Edit: Å varme opp, og "utvide" PDR Low-ride-hylsteret funkar også, gjorde det på min, men tykte framleis det var litt mykje friksjon i høve til raske trekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...