Jump to content

Norma NP hylser vs Norma Norma hylser i 308


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg ser at Norma Jaktmatch leveres med hylser med bunnmerke "norma", mens Norma Trainer leveres med hylser bunnmerket "NP 308".

 

Spørsmål:

1) er disse hylsene likeverdige til hjemmelading? Hva er forskjellen?

2) kan hylser bunnmerket NP blandes med hylser bunnmerket Norma, eller bør disse lades i separate lot'er?

 

Er nybegynner, så alle råd verdsettes!

Link to comment
Share on other sites

1.

Jeg ville veid hylsene med og uten vann for å se om det var forskjell. Det er ikke sikkert det er noen praktisk forskjell utover muligvis litt høyere feilrate på de billigste.

 

2.

Jeg vil holdt hylsene adskilt og reservert Jaktmatch hylser til eventuell senere bruk. Gjenlading ved eventuelt senere behov til jakt.

Hylser type "Trainer" ville jeg ladet om til treningsbruk med en gang.

 

Skudd til jakt ville jeg kjøpt ferdig laget inntil jeg hadde lengre erfaring med hjemmelading.

Det ville jo være ulidelig kjipt hvis Kronhjorten forsvant inn i skogen på grunn av ett skudd som ikke gikk av.

 

Mileage may Vary.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Skudd til jakt ville jeg kjøpt ferdig laget inntil jeg hadde lengre erfaring med hjemmelading.

Det ville jo være ulidelig kjipt hvis Kronhjorten forsvant inn i skogen på grunn av ett skudd som ikke gikk av.

 

Mileage may Vary.

 

Mvh

Jim114

Er det noe i dette? Får dere som ikke har ladet så lenge ofte klikk? Hvordan er det med dere som har ladet lenge, opplevde dere å få mye klikk i begynnelsen av ladekarrieren?

Link to comment
Share on other sites

Klikk har jeg vel bare fått på en eneste patron, og da skyldtes det at jeg hadde lagt en dummy oppi sammen med de ferdigladede. Pleier å lage en dummy uten krutt og hette for å slippe å spekulere og slå opp på lengde i ladedata. Denne legger jeg oppi kuleeska, så jeg finner den neste gang jeg skal lade de kulene.

 

Når det gjelder jaktammo er ikke dette noe tema. Dobbeltsjekker alltid jaktammo. Veier hver ladning og rister på alle ferdige patroner, samt prøver dem i rifla så jeg er hundre prosent sikker på funksjon når det gjelder.

 

Det eneste jeg føler det er en reell risiko for i forhold til jaktsituasjoner, er at hylsa kleber i kammeret på grunn av noe uforutsett. Dette kan gjøre det heller treigt å få avgårde oppfølgingsskudd... Men sjansen er ikke akkurat overhengende, så lenge man legger litt ekstra flid og omtanke bak akkurat de få patronene som virkelig betyr noe. Ser ingen grunn til at ferske hjemmeladere skal la være å lade jaktammo, så lenge de er fornuftige nok til å gjøre seg ekstra flid med akkurat de skuddene!

Link to comment
Share on other sites

Når du har blåst ned en elg med egenlada patron, jaktbasen går løs på skuddsåret for å fjerne litt grums, han fortsetter.....og fortsetter.....og sier litt stille til seg selv at det ser ut som om det er en granat som har gått av inni dyret. Da forstår du hvor rått det er å lage dødspatronene selv :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser humoren, og lo ganske bra!

 

Har kun erfaring med vanlige norma hylser. Og vil påstå at disse er veldig bra. En batch på 100 hylser er nå presset og delvis presset 9 ganger, og er fortsatt i god behold.

Jeg har også ladet jaktammo fra første stund, og ser ikke problemet med det, så lenge man er nøye med kvalitetskontrollen. Men det gjelder jo uansett, jakt eller treningsammo.

Link to comment
Share on other sites

Svaret fra meg må bli nei, lad jaktskuddene dine selv du.

Har aldri hørt noe lignende det Jim 114 beskriver, og synes det hørtes merkelig ut. Kanskje han utdyper, eller kanskje han bare er en forsiktig kar som synes at det er best å være på den sikre siden.

Vel, mine to klikk skyltes at det ike var krutt i hylsa. Det ene var på konkuranse og nybegynner. Nå kikker jeg ned i alle hylsene før lading. Andre gangen var for ikke så engesiden med automatpresse med trang kruttrør og grovt krutt. Altså heler ikke krutt i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Direkte svar på TS sitt spørsmål.

Jeg har lest at disse hylsene i utgangspunktetner de samme, men at de har ulikt bunnstempel og at NP hylsene ikke er polert etter siste varmebehandling og derfor har mørkere hals/skulder. Dette for å spare produktkostnader.

Dessverre finner jeg det ikke igjen, slik at vi kan sjekke kilden.

Når det er sagt blander jeg ikke NP og Norma hylsene, synes det er fint med noe som hjelper med å holde styr på hvor mange ganger hvilke hylser er brukt. Lader alle NP når ammoen i Norma hylsene nærmer seg slutten og omvendt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...