Jump to content

Krutt til 222 Rem.?


grautskallen

Recommended Posts

Hei

 

Er ganske så fersk på ladinga og tenkte jeg skulle spørre her , Har kjøpt meg ei lita Sako L46 rifle og kun skutt ferdigrulla på bilnk . Har gjennom handelskammeret skaffet meg masse kuler og hylser , nå begynner jobben å finne hva som gir best presisjon i rifla . Mange timer med morro

 

Mangler krutt ellers er det meste kommet i hus , men hvilket krutt

 

Her er kulene jeg har :

62gr Norma sp rådyr

62gr Partizan fmj

55gr Partizan fmj

55gr Norma fmj

52gr Sierra Hpbt

55gr Hornady fmj

52gr Hornady A-max

52gr Speer Varmint

50gr Sako speedhead

50gr Nosler ballistic tip varminter

50gr Hornady v-max

50gr Sierra spitzer varmint

30gr Berger varmint

 

Hylser der har jeg både norma, lapua og rws

 

Hvilken twist som er i pipa mi veit jeg ikke , den er orginal fra fabrikken uten synlig slitasje sa børsjemakeren

Ladedata motas også med takk :P

Link to comment
Share on other sites

Har lest et eller flere steder at N120 kan fungere godt som et allround-krutt til .222. Dette kommer jeg på sikt til å gå over til. Har igjen litt N110 og en hel boks Norma 201, så det blir sikkert ikke før neste år. Jeg har brukt N110 til de letteste kulene (Berger 30 og Vmax 40), samt til fuglekuler hvor jeg har brukt Sako Speedhead 50, ladet til ca 800 m/s. Til 55 grs-kuler (Lapua fmj og sp) har jeg brukt Norma 201. Brukte N130 før, men ble aldri helt fortrolig med det. Har prøvd blant annet Partizan 55 fmj-bt og Hornady 55 fmj-bt, men de gikk i alle retninger. Mulig 49 cm løp ikke ville stabilisere dem da farta går ned en del sammenlignet med 60 cm, som det opprinnelig var (Brno Fox).

 

Har glant litt på QL i farta med tre av kulene, ladet med N120:

 

Eks:

Løpslengde 60 cm

Norma 62 sp: Col: 54,5 mm, 18,5 grs (91,9 %): 831 m/s

Sako 50 grs fmj: Col 53,5 mm, 20 grs (96,3 %): 962 m/s

Berger 30 grs: Col: 53 mm, 22 grs (106 %): 1155 m/s

 

Har gjort det enkelt her, med ganske runde tall, både på col og grs. Ikke de slappeste ladningene, og man MÅ ikke ha den drøye hastigheten på 30 grs-kula, men de er ikke farlige ladninger i følge QL.

 

Ellers advarer jeg alle mot å stole blindt på et dataprogram.

 

Kommer nok til å gå over til N120 selv, når jeg er ferdig med de to kruttene jeg har.

 

Edit: Sammenlignet dataene fra Vihtavuori sin tabell når det gjelder Lapua SP 55. Her får jeg 923 m/s i QL, mens Vn viser 913. Ganske likt, med andre ord. Den går litt opp på rødmerkinga, så jeg ville ikke prøvd noe tøffere enn det denne ladetabellen setter som maks.

Link to comment
Share on other sites

Hmm

 

har n-160 fra før + noen skytterlags krutt

Har ladet 6,5x55 og 30-06 fra før

Skal lade 7x33 sako - 222r - 6,5x55 -7x57r -30-06 og 358win

 

 

Skal kjøpe n-110 til 7x33 sako og n-135 til 358win

 

n-135 bør vel fungere greit til 50-55 gr kulene ?

 

Blir mye krutt !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brukte en del N-140 til 55grs kuler tidligere, men har begynt å lade med N-120 i alle vekter, som for min del er fra 45grs tom 55grs kuler som er de tyngste jeg bruker i min Tikka kombi ... lader ganske mykt og holder meg under 900 m/s med alle.

Link to comment
Share on other sites

Ladet og skjøt en del 222 tidligere. Hadde våpen med 1:14 stigning. Til Norma 50 grs helmantel og blyspiss brukte jeg Norma 200, og var meget tilfreds med presisjon. Hvor godt valg dette kruttet er til de tyngre kulene du har listet opp, er jeg usikker på. Det kan for øvrig hende at du vil slite med presisjonen i Vixen med de tyngre kulene.

Link to comment
Share on other sites

Bruker sjøl N130 i min Vixen (L461).

Angående 62grs Norma SP Rådjur så stabiliserer den faktisk i min originale 1-14 pipe. I hvert fall i høst-temperaturer. Kula er ikke så lang. 55grs Nosler BT funker ikke. Bruker Norma-krutt til den, men husker i farta ikke hvilket.

Link to comment
Share on other sites

Etter å vært innom mange plasser i dag var det jernia Flo i stryn som hadde best utvalg ,

han får inn mye krutt over helga så da får jeg en kg med n-120 . låg ca 90 kr under alle andre pr kg også

 

Da begynner morroa , blir en del skyting bak redskapshuset i ukene som kommer !

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Har ikke .222 lenger, så har ikke slike data liggende, dessverre.  Har det ikke i hodet nå, men titter i QL for å se om noe virker kjent!

 

Løp: 50 cm

Kruttvekt: 14 grs 

COL: 53,20 mm

Hastighet: 806 m/s

 

Dette er i hvert fall ingen skummel ladning, med fyllingsgrad på 70% og lavt trykk. Fare for soting, kanskje? Husker rett og slett ikke noe særlig fra "gamle dager"! 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...