Jump to content

Feillading??


smokeless

Recommended Posts

Hei

Har laddet med N-19 krutt i noen år nu, bruker 8,43g kule og laddedata på denne med N-19 krutt er min. 41,2gr og maks 45,6gr.

Har lagt på ca. 44gr med dette kruttet. Gikk så over til N-11 krutt og laddet ca. 250 skudd før jeg kom på og sjekke data for dette kruttet.

Her er laddedata min 39,4gr og maks 41,7gr. Har med andre ord laddet 250 skudd med N-11 krutt og 44gr i kver hylse.

Kan disse brukes i Sauer str 200 med sauerløp eller blir trykket farlig høyt?

Link to comment
Share on other sites

44gr N11 bak 8.43gr GT tror jeg kan bli mer enn ønskelig. Mest sannsynlig vil du få godt merkbare trykktegn, utstøtermerker, flate hetter, treg bolt - trolig vil iallefall en del av hylsene får utvidet hylsehode og medfølgende romme hettelommer.

Farlig er det neppe, men et sted mellom helt greit, irriterende, upraktisk og veldig upraktisk. Tror jeg vel og merke, man vet ofte ikke... Ikke hør på meg uten å høre med andre også her ;) 2gr over maks går fint noen ganger, andre ganger, ikke fullt så fint.

 

Jeg ville nok skutt et skudd eller 5 for å se hva som skjedde, og tatt ut kulene eller skutt de opp alt ettersom hvor ille det er og hvor glad jeg er i hylsene (i 6.5x55, ikke veldig mye)

Evt ladet en patron på 42 og 43, for se hvor ille det er, eller ikke, det kan godt være at det går helt fint :roll: Er det ikke fint med eksakte vitenskaper?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan disse brukes i Sauer str 200 med sauerløp eller blir trykket farlig høyt?

 

Det vet jeg ikke, men du har ikke lyst til å finne ut av det.

I beste fall sliter du unødvendig mye på våpenet.

I verste fall ender det opp på sykehuset eller noe litt bortenfor.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal jeg begynne tro. Jo. Du lader med ny type skytterlagskrutt, uten å sjekke data på boksen? Du ladder med noe som viser seg å være 2-3 grs over max for en coata kule av den vekta (men du sier ingenting om du bruker en coata kule eller ikke)?

Du lurer på om ammunisjonen er skytbar uten å få farlig høyt trykk?

Jeg har faktisk ikke ord for å beskrive hva jeg egentlig tenker. Men ikke skyt ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Trekk de kulen, enkelt og greit.

 

Jeg skal prøve og moderere meg litt her, men hva f....... driver du med?

 

Det er lov og gjøre feil helt klart, men da tar man konsekvensen og reverserer prosessen.

 

Beklager litt brå tone, men hva tror du kan skje hvis noen skumleser denne tråden i fremtiden og sitter med

oppfatningen at 3-4gr. over max er greit og skyte når man ikke har peiling.

 

Jeg fant ut her om dagen at en ladning som lå 2gr. under max, var MEGET heftig i mitt våpen.(560 52gr. i 7x65R 175gr.MK kule)

Dette fant jeg ut fordi jeg alltid lader en stige når jeg ikke kjenner våpenets og ladningens egenskap.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Det er sant, du vil kansje heller ha en litt mer pedagogisk riktig besvarelse med noe ala:

"det er fint at du spør, dette var et godt forsøk, å jeg er helt sikker på at du er i stand til å lese så nestegang bør du kansje sjekke hva som egentlig står på kruttboksen før du begynner å ladde patroner, du vet nemlig at det står testede ladedata som det anbefales å følge, og at man i tillegg starter på minimum og deretter øker forsiktig opp mot max, mens man følger med på krutttegn. I tillegg er det sånn at dersom man ukritisk begynner å lade uten å følge med på hvilket krutt man benytter, og følger oppgitte ladedata kan man få litt vondt. Det er ikke noe morsomt."

 

Mens det jeg egentlig vil si er :

Stopp, tenk, ikke skyt de skuddene!

Link to comment
Share on other sites

Syns også at folk må lov å spørre om hva som helst uten å måtte bli uthengt. Vi er idioter og verdensmestere fra hele landet. Når vi idioter spør "dumme " spørsmål, kan gjerne verdensmestere vise høflighet. Eller så ender det med dialoger, og skryt blant de beste seg i mellom.

Men det er bare min mening :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nå trådstarter lære ganske så mye mer om dette av å skyte et skudd med 43grs, og så se om han tør å skyte 44grs, evt. av å spekulere over hvordan han skal få opp bolten, om det skjærer seg helt

- enn av å lese synsingen og bedrevitingen vår. Hvor mange av dere husker tida før nettforum, og ladeboka, og bruksanvisninga til ladesettet var det vi hadde?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hehe må le litt her, mange feilfrie folk innpå kammeret her ser eg, hadde aldri skutt med disse uansett, spesielt med en kruttype som dette som "brenner" meget raskt, men greit og få høre andres erfaringer med sånt. Det siste jeg gjør etter en laddeprosess er og måle og veie hver 10 patron og dobbelsjekke med laddedata så er ikke bekymret for at det ikke skulle bli oppdaget slik som mange skriver her ang. va som kunne ha skjedd, alle som har holdt på en stund med dette er vell fullstendig klar over konsekvensen ved slurv under laddeprosessen.

Derfor vi (eller de fleste) tar en skikkelig kontroll før "ferdigproduktet" havner i våpenskapet.

Takker for god tilbakemelding fra enkelte, mens "verdensmestrene" og de feilfrie bør gjerne moderere seg litt.

Link to comment
Share on other sites

Se på det i et litt større perspektiv.

Du gjorde en bommert og kan rette det opp, ingen skade skjedd!

Tenk om noen av disse skuddene kommer på avveie og en uvitende sjel putter dem i et våpen betydelig svakere en ditt, fx en krag!

Vær fornuftig og trekk kulene, du unngår uhell og blir sikkert også mer fornøyd med ammoen din :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tatt og lada meg noen testladninger med start på midt på treet på oppgitte ladedata, og jobba meg oppover med et halvt grain om gangen til jeg var på 44 grain. Hvis det begynner å bli trykktegn når du nærmer deg den ladninga du har lada med, må du demontere patronene, enkelt og greit. Blir det ikke trykktegn når du til slutt er på 44 grain, er det bare å bruke dem.

Link to comment
Share on other sites

Se på det i et litt større perspektiv.

Du gjorde en bommert og kan rette det opp, ingen skade skjedd!

Tenk om noen av disse skuddene kommer på avveie og en uvitende sjel putter dem i et våpen betydelig svakere en ditt, fx en krag!

Vær fornuftig og trekk kulene, du unngår uhell og blir sikkert også mer fornøyd med ammoen din :D:wink:

 

ØØ hvem setter ukjent ammo i en krag, eller for den del hvilket som helst våpen? Jeg kan da vel ikke ta hennsyn til alle andre rundt meg når jeg utvikler ladninger til mitt våpen? Min jaktladning er ganske skarp, men fungerer utmerket i mitt våpen så lenge temperaturen ikke er for høy. Jeg kommer aldri til å låne bort en slik patron, men om noen går i veska mi å plukker med seg 10 stk så får det være på dems ansvar. Eller om jeg mister noen patroner på banen og en nisse plukker dem opp å ukritisk bruker dem, da får det være hans problem. Jeg kan da vel ikke måtte ta hensyn til alt å alle rundt meg, å utvikle ladninger kun til krag? Den der blir for tynn.

 

Men konklusjonen er jeg enig i, trekk kulene. Denne ladningen er nok heit +!

Link to comment
Share on other sites

Ikke uenig i det hele tatt.

Men ta dette scenario, du er uheldig eller klønete og velter boksen eller mister en patron med heit overladning slik at den havner hos en uoppmerksom sidemann på standplass. La oss for argumenteres skyld si at vedkommende skader seg! Hva fortjener du da?

 

Poenget er at man er mye tryggere for alle sansynelige og usansynelige uhell om man holder seg på riktig side av MAX.

Link to comment
Share on other sites

Ikke uenig i det hele tatt.

Men ta dette scenario, du er uheldig eller klønete og velter boksen eller mister en patron med heit overladning slik at den havner hos en uoppmerksom sidemann på standplass. La oss for argumenteres skyld si at vedkommende skader seg! Hva fortjener du da?

 

Poenget er at man er mye tryggere for alle sansynelige og usansynelige uhell om man holder seg på riktig side av MAX.

 

Hmm... så hvis man da ligger ved siden av en med en Krag, og man selv skyter varme feltladninger i Saueren så kan man ikke det fordi at man må passe på så ikke noe galt skal kunne skje? Maks i Sauer og maks i Krag er ikke likt i min ladetabell...

Enig i at man bør følge oppgitte data i mest mulig grad, men at man skal ta høyde for alle rare eventualiteter blir i overkant. Da må vi lage en veitrafikklovens §3 for skyting...

Link to comment
Share on other sites

@ Kim

Nei, dette er ikke en varm feltladning, men en heit overladning.

Selvfølgelig er det greit med med forsvarlig ladd ammo på den varme siden.

Her snakker vi om en ladning som ved et uhell havnet langt over max og med et uegnet krutt, ikke en som med hensikt er lagt opp mot "rødmarkeringen".

 

Virker som noen av dere har behov for å generalisere over det andre skriver og ikke evner å se at svarene i denne tråden forholder seg til en helt spesifik ladning.

Jeg kan bare henstille til å lese alt, ikke lese for mye mellom linjene som ikke står der :D

Link to comment
Share on other sites

@ Kim

Nei, dette er ikke en varm feltladning, men en heit overladning.

Selvfølgelig er det greit med med forsvarlig ladd ammo på den varme siden.

Her snakker vi om en ladning som ved et uhell havnet langt over max og med et uegnet krutt, ikke en som med hensikt er lagt opp mot "rødmarkeringen".

 

Virker som noen av dere har behov for å generalisere over det andre skriver og ikke evner å se at svarene i denne tråden forholder seg til en helt spesifik ladning.

Jeg kan bare henstille til å lese alt, ikke lese for mye mellom linjene som ikke står der :D

 

Ja, klar over det. Men det var du som dro inn muligheten for at mannen ved siden av deg uforvarende kunne få puttet inn en patron fra din boks. Der mener jeg at du dro den ut av opprinnelig sammenheng selv. :) Ting som er trygt i børsa mi er ikke nødvendigvis det i børsa til sidemannen. At man ikke skal drive med heite overladninger er og greit, men å dra inn at andre kan få til ting med din ammunisjon er å overdramatisere. Det er forhold man ikke kan ta hensyn til. Det går vel fint å få en 8x57 et eller annet inn i et 30-06 kammer. Skal jeg da la være å skyte 8x57 fordi mannen ved siden av meg kan putte inn noe jeg rotet over til han? Ja, nå drar jeg det langt, og nå er avsporingen min ferdig. At TS mest sannsynlig har ladet noe som kan bli interessant er det ikke tvil om. Å plukke de frahverandre er nok lurt.

 

@smokeless: hvilken kule, hylse og hette brukte du? Og hva sier data på N11 boksen din?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...