Jump to content

forster CO-AX og LEE collet die - instilling og bruk


Proton

Recommended Posts

Dette kjenner du sikkert til :wink:

Det er to måter å bruke den dia på.

1. Du skrur dia langt ned i ladepressa og presser hylsa til det føles nok. Da må du stoppe før toppen på dia popper av :wink:

2. Du justere dia slik at hylsa får nok press når du har gjort hele bevegelsen på ladepressa.

 

Jeg bruker metode to. Den gir meg en repeterbar bevegelse fra gang til gang.

For å få nok kulehold sliper jeg ned mandrellen slik at presset utvendig halsmål tilsvarer en helpresset patron. Lee collet har bestandig for tykk mandrell, og jeg liker i tillegg godt hold på kula :wink: Det kan hende at du må justere dia en liten tanke ned etter slipingen, det må du føle deg litt frem på. (Når die er innstilt for å klemme ned halsen til helpresset diameter kan det gi litt antydning til klemmerker på halsen).

 

For å få helt likt kulehold fra gang til gang, må du gløde hylsehalsene. Etter hver omlading blir messingen hardere og holdet på kula blir mere og mere ujevnt. Gløding tar bort denne arbeidsherdingen av metallet.

Link to comment
Share on other sites

@ C.Patron -Hvordan oppnår du tilstrekkelig hold på kulene? Bruker du kanskje andre hylser enn Norma & Lapua?

 

Jeg har opplevd collet dier hvor mandrellen er så tykk at kulene ramler ned i hylsa etter pressing :(

Men til nå har jeg ikke kjøpt flere enn 5 collet dier fra Lee, så statistikken er noe mangelfull.

Forsåvidt så kjenner jeg heller ingen andre som ikke har slipt ned sine mandreller.

Kuler som kan trekkes ut for hånd eller lett presses inn i hylsa anser jeg som upraktisk og tildels farlig. Ikke gir det jevn ammo på noe som helst vis heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker Norma og Lapua selv. Bare skrur dien langt nok ned. Har først og fremst ladet for 308 og 6,5. Men 223, 22-250 og et par andre kalibre har jeg også sizet med Collet die i min CO-AX. Blir ganske mye motstand i siste del av presse arm bevegelsen, men det går helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker slik at sålenge du skrur dia ned så mye at det blir merker på halsen ved pressing så har en nok kraft/press.

er ikke det nok for å sikre at en presser nok egentlig? Trenger jo ikke akkurat momentnøkkel på dette da :)

 

Kan vi være enige om dette?

Link to comment
Share on other sites

Kan vi være enige om dette?

Nei! Merker i hylsa er ikke et mål på om du har nok kulehold.

Du har forsåvidt rett i at du ikke trenger momentnøkkel til dette, men en mikrometerskrue kan være kjekt. Hvis du ikke har det kan et skyvelær benyttes, men den måler litt grovt.

 

@ 30Ihmas - jeg mistenker at du burde slipe den mandrellen selv om du mener kuleholdet er nok. Jeg tenker at en tynnere mandrell i kombinasjon med at du slakker/skrur dia litt tilbake vil hjelpe på merkene. Nå tipper jeg at du presser halsen helt på "flytegrensa" for at kuleholdet skal bli tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Skjønne hva du mener BLY :), men jeg jeg tenkte at det ville vel være en pekepinn på at en presset hardt nok mot mandrelleen om en får merker på halsen (utenpå).

Så er det vel opp til diameteren på mandrellen hvor mye kulehold en vil få.

 

Poenget mitt var at det er vel ikke så drita nødvendig å ha akkurat passe kraft på stanga sålenge det blir merke for da er vel halsen pressa nok inn mot mandrellen.

Link to comment
Share on other sites

Oops interessant lesing.

 

Har Co-ax og Lee Collet die og fikk plutselig noen ekstra korte patroner i eska.

 

Jeg helpresser i 30-06 og 308. Særlig 308 patronene som har blitt korte.

 

Har kjørt die helt ned og trodd dette skulle gjøre susen.

 

SLipper man dette problemet ved å bruke en Forster eller RCBS die?

 

Hvordan slipe mandrel?

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke ekspert på riflelading eller disse diene, men manualen forklarer det ganske greit og jeg har fulgt den.

 

Dvs skru i bunn, skru 1 turn til, hva moment angår, har pulten innebygget moment (bøyer seg) ved nok kraft ;)

 

Ved pressing presser du minimum 1 gang, helst roter hylsa litt og press igjen, denne metoden for meg i 6,5x55 gir iaf masse kulehold, må banke flere ganger med hammern for å få ut, minst like bra hold som fullsize forster BR gir.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nei. Colleten på 30-06 måler .340 innvendig, så det blir "noget" trangt. Hvis jeg har forstått riktig, kan Lee lage collet på bestilling. Men om det lønner seg å gjøre dèt, kontra det å kjøpe f eks neck sizer fra f eks RCBS til 5-600.- tviler jeg på.

Link to comment
Share on other sites

Splitthylsa er for trang og vil ikke passe til den grøvre hylsehalsen. Og akkurat det tror jeg ikke er så lett å gjøre noe med. Det er ikke bare å borre den opp med drill. Med riktig verktøy og tilstrekkelige ferdigheter kan det sikkert fikses. Vanskelig å si uten å ha noen av delene selv :oops:

Mandrellen er for lang også, men den er sikkert kurant å kappe. Men da ramler den ut av dia. Så den må stukes litt i enden. Og den innvendig konede biten den går gjennom må borres opp.

 

Jeg slo i fra meg tanken om neck-sizing av 9,3x62. Det er ikke en typisk mengdeskytingspatron, så det er ikke noe stort poeng at ladeprosessen skal gå fort og enkelt. Jeg har fått mer og mer sansen for riktig helpressing av hylser. Det er veldig behagelig med hylser som går lett i kammeret hver gang. Begrenset levetid på hylsene er en bekymring, men for min del har det ikke vært noe problem. Jeg kjøpte 100 Lapua-hylser da rifla var ny, og nå 10 år seinere har jeg fremdeles ubrukte hylser igjen i esken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var innom biltema idag og kjøpte slipepapir, grad 800. Slipte min .30 mandrell ned til 7,74mm, og polerte glideflatene med samme papiret montert på en patent festet til drillen. Overflatene ble skinnende blanke, og halspressinga gikk som en drøm etterpå. Anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå mottat fra Lee (tok ca. 1 uke) nedfresa mandreller.

3 stk som er 2.5 tusendeler tommer mindre en kulediameter (.264") og

3 stk som var 3 tusendeler mindre en kulediameter.

 

jeg har nå testa med en av de med 2.5 tusen mindre og fikk et kulehold på engangskutte Norma 6.5x55 og med lapua Scenar 7.8g kule på ca. 2.2 tusendels tommer.

Kuleholdet føles bra :)

 

Etterhvert som det blir ladet flere ganger så regner jeg med at kuleholdet vil bli litt dårligere. Kan fint akseptere ned mot 1 tusendels tommer. Dette blir slik fordi hylsa blir "stivere" og vil ikke bli pressa like mye inn ved pressing av Lee Collet Dia. Kan da også gå over til å bruke 3 tusendels mandrellen om det blir for lite kulehold:)

 

Endelig så føler jeg jeg har kontroll på dette.

Er bare litt usikker på hvilken rekkefølge som er best: Redding Body Die før Lee Collet eller omvendt?? Har målt at om jeg tar Lee til sist så vil lengden (livlengden) variere litt.

Men er også litt redd for at halsen vil bli dratt skjev om jeg bruker Body Dien til slutt. Dette har jeg ikke målt enda, men det skal jeg gjøre ...

 

Var å skjøt inn et langt sauerløp i dag og prøvde med RA10 43grain, lapua Scenar 7.8g og 75mm lengde. De siste av totalt 13 skudd i innskytingen satt i *.9 (på 200m i mye vind ):) vet ikke hvor mye jeg skal legge i det, men moro var det :) (skutt med diopter )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...