Jump to content

Rypejakten 2013 - en videooppsummering.


Settepotet

Recommended Posts

Ettersom sesongens jakt er over, så er det vel en del som lengter frem til 10 september og høstens vakreste eventyr. For å gjøre ventetiden kortere, eller lengre, så legger jeg ut en liten videosnutt som viser mine opplevelser fra siste rypejaktsesong. Dette er støkkjakt etter fjellrype, så her er det bratte fjellsider, bomskudd, rypefall, enorme flokker og variert vær som er stikkordene. Håper dere liker det dere ser. :)

 

Har brukt et Contour ROAM, GoPro Hero3 Black Ed. og Panasonic TZ30 zoomkamera for å skaffe råmateriale.

 

Link to comment
Share on other sites

Såg filmen din fra 2012. Ble veldig inspirert til å prøve å lage lignende selv. Tok mye bilder og film og fikk en del artige klipp utover sesongen. Men har egentlig slått det helt ifra meg å lage noe video utav det :) Har ikke kunnskap eller motivasjon til å få det til å bli bra. All respekt til deg som har lagt ned så mye tid på filming og redigering :) Eneste problemet med filmen din er at jeg fikk helt skjelven, og begynte allerede no, i mars, å glede meg litt for mye til høsten allerede!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her har vi ekte TOPPIDRETT av høyeste klasse, liker! Gjorde meg forøvrig noen tanker om hvor dette er... :wink: Blodsmak å slit fra grålysning til mørket kveler dagen, helt ubeskrivelig.. Flott å se at man utnytter sesongen godt, min personlige favoritt tid er egentlig fra begynnelsen av oktober å utover! :) Ellers synes jeg det er litt risikabelt å legge ut sånne filmer, kan fort bli en rekrutterings ekspolsjon av sånt... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Her har vi ekte TOPPIDRETT av høyeste klasse, liker! Gjorde meg forøvrig noen tanker om hvor dette er... :wink: Blodsmak å slit fra grålysning til mørket kveler dagen, helt ubeskrivelig.. Flott å se at man utnytter sesongen godt, min personlige favoritt tid er egentlig fra begynnelsen av oktober å utover! :) Ellers synes jeg det er litt risikabelt å legge ut sånne filmer, kan fort bli en rekrutterings ekspolsjon av sånt... :winke1:

 

Det er oktober kommer moro virkelig starter, det er jeg enig i. :) Tanker kan du gjøre deg, og bra hvis du holder tankene dine for deg selv. ;) Ser du er fra området, så da har du vel rimelig god kontroll på noen av fjellene som stikker seg frem i filmen. ;)

 

Angående rekruttering så ser jeg på det som et tveegget sverd. Der jeg jakter så er jo områdene godt kjent for lokalbefolkningen, og det er også en del tilreisende jegere. Jeg jakter i flere kommuner, og det er alltid et fjellområde som ikke har hatt jegerbesøk på en hel høst. Jaktkort koster i tillegg fint lite, selv for sesong. Ja, det føles som et paradis. :) 5-6 lakseelver med svært lite besøk har jeg også æren av å ha nær stuedøra.

 

De siste 20 årene har antall jegere likevel gått kun en vei, og det er nedover. På vår årlige 5-dagers oktobertur så hadde vi på slutten av 90-tallet fjellet fullt av folk. I fjor høst, i samme terreng og med fantastisk vær, var vi mutters alene. Rypebestanden holder seg stabil, så det skyldes ikke rypeantallet for å si det slik. Så sånn sett er det greit at andre holder seg unna, folketomme fjell er jo trivsel. :)

 

Likevel synes jeg det er flott hvis yngre jegere får lyst til å dra på jakt av å se disse filmene. :) Trangt blir det aldri uansett. Så disse filmene kommer jeg til å fortsette med å legge ut, ser ikke på det som noen "trussel" akkurat. :)

 

Hyggelig at dere liker dem!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...