Jump to content

Jarmann karabinen var for enkel, men hva med denne?


Trond

Recommended Posts

For å avsløre minst mulig - hva er dette for noe rart? Forhåpentlig noe som er litt vanskeligere enn den jeg trodde at var vanskelig.

 

IMG_3720_zpsc253cde1.jpg

 

Om dere ikke akkurat kjenner igjen modellen, er det mulig å antyde f.eks. hvor og når den er produsert etc.

Link to comment
Share on other sites

Veldig godt forslag, men eksesergeværene er ombygde, avkortede musketter, mens børsa i denne tråden er vesentlig lengre enn et eksersergevær og uendre etter at den ble produsert. (Forrige posting gikk på om det var et eksersergevær.)

Link to comment
Share on other sites

M1791 er forberedt til bruk med bajonett, det er ikke denne. M1791 har også en "griserompe" bak kinntreet, denne har verken kinntre eller griserompen. M1791 har også vesentlig større rørken. http://norskevaapen.no/?p=785" target="_blank

 

Men du nærmer deg i tidslinjen. Et lite tilleggstips. Denne har mye til felles med Jarmannkarabinen, når man bare ser bort fra noen mindre vesentlige ting: Fremstillingstidspunkt, patron kontra munnlader, magasin kontra enkelskudd, størrelse, utseende og litt annet slikt småtteri. Det burde vel være til god hjelp?

Link to comment
Share on other sites

For å gi litt verdifull nattlig hjelp: Et lite tilleggstips. Denne har faktisk mye til felles med Jarmannkarabinen, når man bare ser bort fra endel mindre vesentlige ting: Opprinnelsesland, fremstillingstidspunkt, patron kontra munnlader, magasin kontra enkeltskudd, størrelse, utseende og litt annet slikt småtteri. Dette burde vel være til god hjelp?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke en jegerrifle, den er glattløpet. Men du er særdeles i nærheten av approbasjonstidspunktet. Dette er en kokonøtt, noe med et ekstremt hardt skall som er vanskelig å trenge gjennom. Tips: Les det jeg har skrevet om sammenligninger meget nøye og vær mer enn bare litt kreativ. Tips: von Bergen har ikke denne modellen i boken sin. Her må man lete andre steder.

Link to comment
Share on other sites

For å gi litt verdifull nattlig hjelp: Et lite tilleggstips. Denne har faktisk mye til felles med Jarmannkarabinen, når man bare ser bort fra endel mindre vesentlige ting: Opprinnelsesland, fremstillingstidspunkt, patron kontra munnlader, magasin kontra enkeltskudd, størrelse, utseende og litt annet slikt småtteri. Dette burde vel være til god hjelp?

 

Jeg regnet med at dette skulle være til stor hjelp for kreative hjerner, men det var tydeligvis ikke hjelp nok. Jeg kommer derfor med hva jeg tror må kunne betraktes som to særdeles ledende spørsmål:

 

Hvor lang kan en 1700-talls børse være og fortsatt bli kalt en karabin?

Innenfor hvilke(n) våpendisipliner var Jarmannkarabinen tiltenkt?

 

Jeg regner med at det er enkelte som nå stønner og skjønner at det hele egentlig var avslørt for lenge siden???? Jeg legger ved bildet av Jarmann karabinen i fall den er gått noen hus forbi.

 

IMG_3717_zpsc82c8c0c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, ok - skal ta et hint. Denne har nøyaktig samme betegnelsen som på Jarmannen, bare 103 år eldre. Betegnelsen er noe så enkelt som en M1785 artillerikarabin! I de "virkelig gamle dager" kunne karabiner være veldig mye lengre enn det vi ser for oss i dag.

 

Ja, denne var vanskelig, veldig vanskelig. Jeg må tilstå at jeg ikke visste hva den var da jeg fikk fatt på den og jeg fant den heller ikke i litteraturen - i første omgang. En usedvanlig kunnskapsrik venn (som faktisk også hadde hatt denne på 1970-tallet) kjente den igjen og veiledet meg inn i litteraturens vidunderlige verden igjen.

 

God helg!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fulgt denne tråden leeeenge og egentlig ikke kommet noe lenger i mine funderinger enn at det tydligvis var snakk om en artillerikarabin fra 1700 årene, og siden Trond løste opp spenningen med å gi oss fasiten kan jeg bare si takk for en interessant utfordring!

 

Og ja det blir en god helg nå som jeg kan gå til sengs uten å gruble over denne nøtten. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...