Jump to content

Lade til blaser


freezingduck

Recommended Posts

Har tenkt på ny rifle og har sett på blaser og sauer.

 

Håpet noen kunne hjelpe meg med følgende.

 

På remington så er som oftest det første tegnet på maksladning en treig bolt.

 

Hva er første trykktegn når dere lader for blaseren?

 

Lader ofte maks ladninger for å få mest mulig ut av kaliberet, men er redd jeg skal få meg en overraskelse med blaseren.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje direkte svar, heller ein betraktning. Har drive med heimelading sida 1994, lukta vel på maksladninger dei første åra men ser ærleg talt ikkje poenget. Lader både trenings og jaktammunisjon og viltet merkar i allefall ikkje forskjell. Vedr Blaser (har hatt R93 sidan 2005) er min erfaring at den er frykteleg kjedeleg... Rett og slett fordi den går godt med omtrent alt du puttar i den. God presisjon er mykje viktigare for meg enn dei siste m/s. Hylsene varar lengre, ikkje hylser som heng i kammer osv. Startar alltid "midt på treet" vedr ladevekt og blir som regel der. Men det er mitt valg. Om fks .308 win gjev for lite fart så gå opp til .30-06 eller. 300 mag eitelleranna da vel...

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt få treg bolt på Blasern også.

Du kjenner at hylsa henger litt igjen i kammeret når du åpner sluttstykket.

Ikke noe problem. Men du bør jo følge med på trykktegnene på hylsa og gi deg før hylsa kleber i kammeret

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje direkte svar, heller ein betraktning. Har drive med heimelading sida 1994, lukta vel på maksladninger dei første åra men ser ærleg talt ikkje poenget....

Må si meg helt enig der. Jeg begynte vel ennå noen år tidligere- og drev i noen år å testet kuler og hatigheter. Etter hvert seire fornuften, heldigvis før noe gikk galt. Jeg lærte en ting, trykktegn er uhorvelig vanskelig å lese på de alle fleste våpen. Men får en unormalt høye hastigheter så er grunnregelen at en er langt over max. :(

At "ditt" kammer og løp er så mye bedre er stort sett tull og noe en selv har skapt inne i sitt eget hode.

Å risikere børse og helse for 20-50m/s er tull- og det innser de fleste etter noen år på banen.

 

Jeg leser daglig her inne om superladninger med kruttmengder og hastigheter langt over maks i følge tabellene til produsent selv med korte løp. "Sikkert i mitt våpen- men gå ned ett par grain". Mitt råd, vil en ha høye hastigheter, putt i en patron som er beregnet til det :wink: Kjedelig ja, men slik er det.

Som 1983 sier, når bolten på R93 ikke åpner lett på det først "kneppet" ja da har du trøbbel. Mitt råd for lading til R93- Lad etter tabell og kronografer ladningene- ta hesyn til løpslengde og glem tregt hevarn. Ved tregt utkast er en som regel laangt over max. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ladet til min Blaser R8 6,5x55 i et par år før jeg solgte den. Den var fryktelig enkel å lade godt til. 42,0 grains N160 til Lapua Scenar 123 grain, noe som er en veldig sedat ladning, gikk veldig bra. Neck-sizing var også enkelt i min børse, omtrent ingen "vekst" i lengde på hylsene.

 

Ladet også mange andre kuler, men endte opp med Lapua Scenar 123 grain til fugl og trening og 156 Oryx til storvilt.

 

En kjenner på bolten om trykket begynner å bli høyt. Hylsene kleber og gir motstand ved ekstraksjon.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...