Jump to content

Kareler


Bellmann

Recommended Posts

Har Karelsk bjørnehund på tredje året nå og kan absolutt anbefale rasen til elg og hjort!

 

Hunden min er litt hard i bandet, men det er nok mer min skyld enn hundens :oops:

 

Vi bruker den mest som løshund og da fungerer den ypperlig, søker fint ut og kommer tilbake inntil den finner spor. Dersom losen ikke står, så kommer den relativt raskt tilbake. Hunden er høy og det kan gå fort i skogen, men som med andre hunder, så er det trening og ledelse det kommer an på.

 

Jeg har også brukt den som ettersøkshund i band og den fungerer veldig godt!

Link to comment
Share on other sites

Hunden min er litt hard i bandet, men det er nok mer min skyld enn hundens :oops: quote]

Når hunden din drar i bandet skal du stoppe opp, og du skal vente til den er rolig før du starter å gå, ikke si noe til hunden utenom når han gjør som du vil, da roser du den. Om du må vente lenge før han roer seg, spiller ingen rolle, det er du som bestemmer tempo, uansett og alltid.

Når hunden "kan" gå rolig i bånd på veien eller en rolig plass, da går du på ferskspor på samme måten.

Blir han ivrig å drar, så stopper du bare å venter igjen.

Hunder skjønner fort at det ikke lønner seg å dra avgårde som et uvær... :):)

 

Husk på! kunn ros, ikke ris!

Link to comment
Share on other sites

Hunden er kjøpt i Norge, men jeg vil tro at du har bedre utvalg dersom du beveger deg over grensen.

 

Jeg har en hannhund som er relativt stor og når jeg sier at den drar i bandet, så har Egil helt rett i sin kommentar om at en skal gå rolig og stoppe til den roer seg. Det er bare at jegeren bak er minst like ivrig som hunden... :roll:

 

Vi bruker den likevel mest som løshund, unntatt nå først i jakten når det er mye husdyr i terrenget. Elgen står godt for den, men hjorten drar ofte langt ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert du trenger å dra til Finland eller Sverige for å finne bra karelere. Det er et kull i Svarstad i Vestfold som virker lovende. En annen oppdretter i Vestfold ble årets oppdretter i Bjørnhundklubben i fjor. Mest jaktpremiert avkom. Vi som har kareler i Norge har ikke vært flinke til å markedsføre rasen. Det er mange karelere som gjør det bra på elg. I Rettvikutsillingen i fjor var det kareler som hadde størst andel av jaktpremierte hunder i ringen. Vi kom også høyt i år. Storm av Barlindås ble beste norske hund i Nordisk og nr. 2 i NM i 2006 eller 07 : Den ble Norsk og Svensk jaktchamp 2.5 år gammel. Hans bror Asko av Barlindås er i tillegg Finsk jaktchamp. Fikk et magasin fra Felleskjøpet hvor Torgeir Breen slår et slag for kareler, han har en som det er skutt mange elg i standlos for.

Jeg har en tispe på 2 år som er bandhundpremiert, men den skal brukes mest til løshund. Vi har vært på ettersøkskurs på villsvin og bjørn, trent i villsvinhegn i Skåne www.fredskog.se flere ganger. Jaktet villsvin og elg, kom hjem fra hjortejakt som bandhund igår, og har tenkt å prøve hu på gaupejakt i vinter.

Fint gemytt og god jaktlyst.

Fikk også brukt min Fauve de Bretagne på vestlandet. Den fikk jage hjort sammen med sønnene sine. Losen gikk dessverre feil vei.

Link to comment
Share on other sites

En bekjent i nord-sverige har ei tre år gammel tispe som han har brukt i to sesonger. Bikkja har ikke de lengste utslagene, men akuratt lange nok til at det går. Tror han har skutt 3-4 elger for henne selv, andre på jaktlaget der oppe har også skutt dyr for henne.

Men det er verdt å nevne at han skaut en villsvingalte for henne i august. Losen hadde stått litt, flytta seg, stått igjen, PANG! Var visst mye artigere enn å jage elg...

 

Det virker som bikkja er veldig sta, så grunndressuren er nok viktig. Det er den forøvrig med alle raser. Gleder meg til å begynne med enda en dachs til våren..

Link to comment
Share on other sites

Artig å høre litt om erfaringer rundt kareleren.Er nok en hunderase det ikke blir snakket så mye om her hjemme , men ser at det kommer flere gode hunder og skal bli artig å følge utviklingen av dem.Ser at det er mange fornøyde karel eiere i våre naboland og har nok også blitt mer populær her hjemme også de seinere åra.Håper rasen også får et godt fotfeste her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er med Kareler er vel at den mangler en spesialitet. Den heter jo "bjørnehund", men hvis vi skal være helt ærlige så finnes det bedre bjørnehunder. Det finnes definitivt bedre elghunder, og ikk minst allround hunder. Så hva skal du med en Kareler?

 

Dette er en rase for spesielt interesserte som ønsker noe utenom det vanlige. Ikke like lett å få til en slik hund kontra mer tradisjonelle raser. Dette er ihvertfall mitt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok ikke helt enig med deg Elgar. Hvis man velger et kull etter topp foreldre (og besteforeldre) har man like stor sjangs for å få en topp elghund som de andre rasene. Og jeg ser ingen grunn til å velge et middelmådig kull, man skal ha hunden i over 10 år. I stamtavlen til min hund er 11 av 14 Jaktchamp, de fleste finske. Det viser jo at det er det er en del karelere som jager bra. At det finnes bedre bjørnhunder i andre raser, hvem raser tenker du på da? Kareleren har forholdsvis høy prosentandel som jager bjørn. Hvis du ser til villsvinprovet som ble godkjent i Sverige, så vil du se at de karelerene som startet har stor andel av 1. pris.

Vurderte laika da jeg skulle ha hund, også fine allsidige hunder. At ikke en kareler er allsidig må du begrunne litt mer.

I det siste "Jakt og Jagere" er det en fin artikkel om kareler for de som er interesert.

Per

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

God ettåring? Er vel ikke mange som er det? Men viss du mener en som er lovende, kan det vel muligens finnes. Men det spørs vel om du må definere litt nærmere hva du er ute etter? Løshund/bandhund , skogsvant, premiert, hatt los? God ettåring kan vel komme mye an på øynene som ser.

Lykke til!

Mvh Tulling

Link to comment
Share on other sites

God ettåring? Er vel ikke mange som er det?

 

God i betydningen "god etter alderen",,,,

med hensyn til helse, fysikk, humør, stamtavle, fremvist jaktlyst, sporfinnerevne, evt premiering, det du peker på...

Alt med tanke på elgjakt, der løs-hunden ikke skal gå for hardt og langt ut etter elg som ikke bier, samt kunne brukes til sporing på påskutt, pluss funke som den tause/stille bandhund..

Pluss det å spare jegeren for føste året med en valp i huset.

 

Er det noen tips der ute?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tok over ei tispe på ca eit år sjølv. Erfaringa frå det er at kareleren treng mykje tid og arbeid for å kunne fungere godt saman med ny eier. Trur nok den er mer utpreget enmannshund en gråhund og jämthund. Eg er heller ikkje meir ambisiøs enn at jeg satser på kun løshund og erfaringene frå sein vinteren lover vel ganske bra. Men viss du skal få til ein slik allrounder trur eg du faktisk sparer deg arbeid med å begynne med ein valp. Men eg har nå lite erfaring med slike kombiløysningar, vil heller ha ein spesialist og først og fremst ein laushund. Men det kjem jo an på kor mykje tid og arbeid ein kan og vil legge i det. Trur au at ein skal vera heldig for å finne ein unghund med riktig bra stamtavle som er til salgs, det er jo når hunden er året og skal sin første høst i skogen det begynner å bli moro. Men klart det går an å være heldig, jeg fikk tak i min pga samlivsbrudd og eieren jobba på sjøen så han kunne ikke ha ho lenger. Så det er jo mulig.

Men utifra det jeg har erfart hittil så hadde jeg nok begynt med ein valp i stedet.(Ein annan fordel med å kjøpe valp er at du da lettere kan finne ein valp etter individer som du har tro på.) Nå ser det forsåvidt ut til å gå bra, men har vore minst like mye arbeid som med en valp mye pga at forrige eier og jeg nok ikke har samme syn på hva som er nødvendig dressur. Dette gjer og at eg fremdeles har en bit fram dit jeg mener hunden burde vore utifra alder, men vi nærmer oss :D

 

For all del må du ikke ta det som at jeg fraråder deg din plan om å kjøpe en ungdom, men det er ikke sikkert du angrer på å kjøpe en valp heller.

Uansett Balter så får du ha lykke til :D

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Var på nippet til å by fram tispa mi til balter her i vår, men jeg er glad jeg ikke gjorde det nå. Har hatt ei kollosal utvikling på tispa i høst. Ho vart røntget hd- fri i vår, grad -A :)

 

Brukte en del tid på å lære ho å gå i bånd, noko som har gjort at ho nå er ganske grei å ha med seg. Stilte ho på to dagersutstillinga i lom og innkasserte 2 x ck Men det mest positive var kor grei ho var å ha med blant andre hunder, ikke antydning til bråk i det heletatt :D

 

Har i høst lånt bort ene jämttispa mi slik at jeg fikk god tid til å bruke karelern, dette har gitt frukter. Første slippet i jakta så stilte ho elg i uttaket og jeg fikk etter vel en time skutt en kalv for ho :D

Siden har det gått slag i slag. og kan notere 5 fall for ho nå i høst, alle på skikkelig "ståndarbete" som svenskene sier.

 

Har også vore på jaktprøve(løshund) og der møtte vi for første gang på hjort :shock: , men ho innkasserte likegodt en 1pr på hjorten så da gjorde det ingenting at det var det ho fant den dagen. :P

 

Ho er som løshund meget bra på:

-Å stille elgen i uttaket.

-påhengelighet

-stille støkket elg

-kollosalt mål

-målbruk

 

kunne vert bedre på:

-søk

-lydighet

-samt at jeg synes at ho er ganske passiv under losen, det er lettere å stille på jämtene mine som tar mere oppmerksomhet fra elgen.

 

Kort oppsumert er jeg meget fornøyd med hunden, som bare kostet meg 4000 kr :D

 

Har nå kommet i kontakt med en kar som har en hanne på drøye året som også har gått til 1pr løshund i høst. Så nå planlegger vi å parre disse to, begge er HD-frie og har formidable stamtavler, samt viser stor jaktlyst og premiering i ung alder.(tispa mi blir 2 år i mars)Trur dette blir bra

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Har snakka med ein kjenning i dag, han har en 6 år gammal hannhund som han gjerne vil skal komme til en jeger. Hunden fungerer meget godt som løshund og ville uten problem innkassere 1pr. på løshund prøve. Hunden er snill og grei, men vil nok ikke gå godt sammen med andre hannhunder. Grunnen til at den skal omplasseres er at han desverre har bare en stein i pungen, noe som ikke har noe å si som jakthund, men man får ikke stilt en slik hund på jaktprøve. Nå har han som eier den fått tak i et eksemplar av rasen som har begge mandatene på plass og ønsker å bruke mere tid på denne, samtidig som han ønsker at gamlehunden skal få jage for det.

Absolutt ingen problemhund!

 

Er du interessert så send meg en pm så formidler jeg kontakt.

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig ingen som er interessert i en riktig god jakthund?

Kort oppsumering: Kareler hannhund,6 år, fungerer meget godt som løshund, snill og grei med folk, kan være noe hard mot andre hanner.

Absolutt ingen problemhund. Temmelig sikker på at hadde det ikke vært for frafallet av en testikkel så hadde hunden hatt 1.pr på løshundprøve.

Ta kontakt på pm så formidler jeg kontakt med eieren.

 

mvh

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ups, bellman jeg har ikke sett sp.målet før nå. Tispa mi er fra Herravare kennel i Arvidsjaur.

 

Må skryte litt mer av ho, når jeg først er her inne, for i helgen har jeg vore en tur til sverige på jaktprøve. Der innkasserte vi en 1.pr :D

Så nå er det vel noen utstillinger fremover vår sommer, så har jeg fått satt rabies-vaksine på ho, for bikkja er såpass god at jeg har begynt å planlegge finnlandstur til høsten.

 

så status på tre jaktprøvestarter før fylte to år er 3.stk. førstepremier.

 

troya, jeg skal se om jeg får lagt inn noen bilder en dag :D

 

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Hei alle sammen! 
Tar opp en gammel tråd her, da frustrasjonen er helt ytterst på huden for tiden 😅

 

Har ei karelertispe på 3 år det ikke har løsnet for i skogen. Hun er godkjent ettersøkshund, har blodsporchampionat, har gjort det bra i bjørnhegn og har vært innpå flere elgfall i forbindelse med ettersøk. Vi har trent godt både på søk (sitte på en stubbe i en evighet, gå sammen med hunden, gå mot vinden, finne elgtomt terreng, finne elg og slippe direkte på osv), men hun søker svært trangt (300m på en god dag) og virker ikke som hun er så "gira" på å finne elg og stille den. 

 

Jeg hører flere som sier at kareleren er treig før de evt. modnes og er jaktklar og da spesielt tisper. MEN hun er nå 3 år, burde det ikke ha blitt ferdig modnet snart? 🤣🙈

 

Noen skråblikk/tanker/ideèr på saken? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...