Jump to content

Sauer 101


speer

Recommended Posts

Hei er det ingen som har en sauer eller prøvd en sauer i cal 22-250 har leita på flere forum men med lite hell.fant en type sauer på finn.no som blir levert i cal 22-250 å det er en sauer 101, er det noen som kan si noe om saueren, er den et bedre kjøp en en steyr prohunter eller en blaser r93 i samme calibret. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Sauer 101 er en vellagret forholdsvis dyr rifle som er presis osv. Noe man må forvente seg av et produkt med dette navnet! Men ... har løpet blitt slitt ut, eller fått seg litt rust pga. manglende vedlikehold, eller at en ønsker bare å bytte kaliberet så går ikke det!! :evil: Løpet har nemlig blitt ("eingeschrumpft") skrumpet inn i systemet, samme gjelder forresten søsken Mauser M 12 også. "Løsningen" har imidlertid fått sterk kritikk både på Kontinentet og USA. Blir det ingen særlig omsetning I USA, verdens største marked, blir Blaser konsernet forhåpentligvis tvungen å revurdere sin modellpolitikk. Slik som det er i dag kan man kun fraråde å kjøpe en av de to.

Link to comment
Share on other sites

Ok, har du skutt no med en sauer 101 i cal 22-250, vet jo at sauer er av go kvalitet, har bare funnet denne fra sauer i cal 22-250, er det bare denne modelen som leveres i dette calibret, og hva er fordelen på blaser kontra sauer å steyr, tenker da ikke på at man kan bytte løp på blaser men ellers?

Link to comment
Share on other sites

Det burde ikke være noe stort tekninsk problem å lage en "henn muffe" av et løp som er på tide å skifte ut.

Fordelen med 101 er at du slipper problemet med olje mellom låsekasse og løp, som er et kjent Sauer fenomem.

 

Som tidligere beskrevet kan en ikke bytte pipa hverken på Sauer 101 eller på "søsken" Mauser M12. Løpet sitter fast i systemet. Så lenge blir det ingen Heen muffe løsning ... Etter hva jeg har lest og forstod er det "bare" å hive børsa når løpet er slitt ut. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente var at du sager av pipa noen cm før låsekassa. Spenner låsekassa inn i benken (med pipa i), og dreier "moffa" ut av pipestubben.

Om du får en bøsjemaker til å gjøre dette vet ikke jeg, men jeg kan ikke se at det skulle være et problem å få til. Det som er krevende er å spenne dingsen inn i benken, og klokke løpsaksen.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente var at du sager av pipa noen cm før låsekassa. Spenner låsekassa inn i benken (med pipa i), og dreier "moffa" ut av pipestubben.

Om du får en bøsjemaker til å gjøre dette vet ikke jeg, men jeg kan ikke se at det skulle være et problem å få til. Det som er krevende er å spenne dingsen inn i benken, og klokke løpsaksen.

 

Jeg håper virkelig på at du har rett med ditt utsagn! :D Da finnes det jo fortsatt håp.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ville nok gått for et våpen med mulihet for å bytte pipe. 22-250 er jo ikke kjent for å være direkte snill med pipene. Men dette kommer jo ann på hvor mye du skal skyte med den også.

Du kan jo titte på S&L. Dem har også en fornuftig riflestignig på pipene som gjør at du kan spytte ut litt tyngre kuler. 1-10 mot blasers 1-14. Blasers løpsytte mulighet er dyr da nye piper koster flesk. Men skal du ha flere kalibre i garderoben i samme børse stiller det seg litt annerledes enn om du kan skal ha ei børse.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ville nok gått for et våpen med mulihet for å bytte pipe. 22-250 er jo ikke kjent for å være direkte snill med pipene. Men dette kommer jo ann på hvor mye du skal skyte med den også.

Du kan jo titte på S&L. Dem har også en fornuftig riflestignig på pipene som gjør at du kan spytte ut litt tyngre kuler. 1-10 mot blasers 1-14. Blasers løpsytte mulighet er dyr da nye piper koster flesk. Men skal du ha flere kalibre i garderoben i samme børse stiller det seg litt annerledes enn om du kan skal ha ei børse.

 

++! Jepp, det er garantert en bedre vei å gå på.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente var at du sager av pipa noen cm før låsekassa. Spenner låsekassa inn i benken (med pipa i), og dreier "moffa" ut av pipestubben.

Om du får en bøsjemaker til å gjøre dette vet ikke jeg, men jeg kan ikke se at det skulle være et problem å få til. Det som er krevende er å spenne dingsen inn i benken, og klokke løpsaksen.

 

Hvorfor ikke varme kassen å trekke ut løpet ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke varme kassen å trekke ut løpet ?

Det kan man selvfølgelig også gjøre, men det krever litt mere av den som skal sette i en ny pipe etterpå. Tror ikke du får en tilfeldig bøsjemaker til å ta en slik jobb. Jeg kan selvfølgelig ta feil. :wink:

En fordel med å få laga ei muffe, er at det blir lettere neste gang en pipe skal av eller på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også tatt en titt på Sako 85. Den har låskasse tilpasset patronen og 5-skuddsmagasinene, i stål, til 22-250 er veldig bra.

 

Sako 85 har konvensjonell pipe som enhver børsemaker kan skifte.

 

Her er mine favoritter:

 

Varmint rustfri tungt løp med laminatskjefte:

 

sako-85-varmint-stainless-rifle.jpg

 

Rustfri laminert:

 

H.jpg

 

E.jpg

 

F.jpg

 

Her er min nesten identiske 75:

 

jpg-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

En rimeligt oppegående bøssemaker burde kunne presse et udskut løb ud på en Sauer 101.

Det kræver en 10 tons presse.

Derefter er det vel bare lidt maskinering i middelkvalitet, så har du en pipe med låsning direkte i nye pipen.

Varm op låsekassen til 250 grader, og sæt i nye pipen for hånd.

 

Umiddelbart får man flot finish og høj kvalitet på en 101 til en betydeligt mere human pris, en de andre nævnte.

Link to comment
Share on other sites

Bly har nok rett. Spurte Børsemaker Rafdal om akkurat dette nettopp, og de bekreftet at de har gjort dette før. De ville beregne en tusenlapp ekstra for dette arbeidet. Altså vil et pipebytte kun koste ca. 1.000.- kroner mer enn for en vanlig børse der løpet er skrudd inn i kassa. Mitt spørsmål gjaldt Steyr, som har krympet løp inn i låskassa i årtier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...