Jump to content

Prosjekt gris - tips?


Guest teralv

Recommended Posts

Denne uka får jeg og bror min ein gris frå slakteriet. Denne skal vi dele på langs slik at vi får hver våres halvside.

Nå er jeg definitift utenfor det jeg kan, derfor må jeg spørre litt her inne.

 

En del av grisen skal saltes og røykes. Deriblant knoker, og bacon.

En del skal bli til pølsemat.

 

Nå har jeg bestemt meg for å lakesalte med litt nitritt salt. Hvilken lake anbefales til svinekjøtt ?

Er det vanlig å bruke litt sukker på alt som saltes?

 

Hva sier veiledende saltetider pr kg kjøtt osv? Noen som har litt tips her?

Særlig interessert i å vite mer om lakeblanding, og tider.

 

Selve låret har jeg lyst å bruke til noe annet enn å speke det, for jeg er ikke så glad i det. Er det noen andre tips å bruke selve låret til av kjøttmat?

Link to comment
Share on other sites

Nå mener jeg i utgangspunktet at å ha fingrene i en halv gris, og IKKE lage spekeskinke av låret kvalifiserer til juling, for ikke å si grisebank :mrgreen:

 

Eller så må jeg vel si meg enig med Neva. Mange biter i låret som egner seg til stek. En del av disse bitene kan jo også deles opp i biffer, snitzeler, grytekjøtt osv. Eller så kan du jo sage hele greia i skiver. Blir en solid bunke med flintstek det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare få den levert ferdig oppdelt? Koster ca ingenting i forhold til resultatet.

 

Lakesalting; 20-22% salt (jeg ville brukt 50/50 grovsalt og nitrittsalt); tid er ikke helt enkelt å anslå; en skinke trenger typisk 25-30dager i lake-bytt lake et par ganger i begynnelsen; vann ut kjøttet like mange timer som det lå dager i laken (dette hjelper å få saltet jevnt fordelt i kjøttet), tørk kjøttet for det røykes.

 

Hodet lager dere sylte av; nakke og bog er fint til pølser (men da mister du nakkekottelettene, helt ærlig ville jeg heller handlet billig Rema-gris til pølser!), lårene til steik (steik kan brukes til mer enn steik og brunsaus-pulled pork feks). Ribbe er altid god mat, sel midt på sommeren-så der må en velge da-lage mer bacon (50%50 bacon og ribbe?) eller masse god grillmat??

 

Når du har delt opp og pakket en halv gris vil du se at det igrunnen ikke var så mye kjøtt som du trodde :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare få den levert ferdig oppdelt? Koster ca ingenting i forhold til resultatet.

 

Eller bare kjøpe den på Rema?

Enklest det. :forvirra:

 

Tenkte å lære litt, derfor vil jeg det selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ikke ut av dette med salting, og nå er grisen skjært opp

 

 

[*] Skal koteletter saltes - altså hele raden? Planen er å lettrøyke dette helt etter tørking.

 

[*] Skal svinesteiker saltes?

 

[*] Hva er åpenbart at ikke skal saltes, altså hva som skal være ferskvare normalt sett?

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ikke ut av dette med salting, og nå er grisen skjært opp

 

 

[*] Skal koteletter saltes - altså hele raden? Planen er å lettrøyke dette helt etter tørking. Normalt sett ikke, men jeg vet ikke når de skal røykes. Sommerkoteletter?

[*] Skal svinesteiker saltes? Nei, ikke hvis de skal brukes som vanlig stek.

 

[*] Hva er åpenbart at ikke skal saltes, altså hva som skal være ferskvare normalt sett?Det kommer an på hva det skal brukes/serveres som, men som hovedregel skal det jo ikke saltes. Unntak for ting som skal spekes og selvfølgelig bacon.

Link to comment
Share on other sites

Liten sitrap:

 

Vi delte grisen opp, det tok ikke lang tid. Gjorde som i husmorvideoen fra 50 tallet:

 

Låret ble mange flotte steker. Fikk kjøpt 1,5 meter netting til surret stek på Meny til 10 kr. Hadde for lite, så måtte handle mer.

Resten av kjøttet ble delt opp og saltet. Hadde to laker:

 

* Saltlake med nitrittsalt og sukker: 10 liter vann, 1 kg grovsalt, 400 gram nitrittsalt, og 80 gram sukker. Dette ble kokt opp, og avkjølt.

* Samme lake som over, bare ikke nitrittsalt, men 140 gr grovsalt på 10 liter.

 

Grunnen til to laker er at det i husmorvideoen ikke ble anbefalt å bruke nitrittsalt og sukker på en del varer. (sjekk videoen før du spør om mer detaljer)

 

Pga sterk lake, så forsøker eg meg forsiktig på salting. Bedre å salte for lite enn for mye tenker eg. Og heller justere neste gang.

Lå i saltlake 20 timer, og vannet ut en time (bacon, raspeballkjøtt, og flesk).

 

Tørket det i røykehuset med vifte i garasjen (portabelt). I dag røykte jeg det med min nye Smokai. Brukte egenprodusert spon i older. Røykte i 7 timer. Nå ligger det til lufting i røykehuset, noe det i allefall skal gjøre 1 døgn.

 

Sjekk ut videoen med min nye smoker som jeg la ut i dag. Den er helt konge. 3 liter. Skal klare 48 kubikks røykehus, og kan røyke i inntill 24 timer. Har en til i bestilling om noen trenger. Pris 2350,-:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...