Jump to content

Linksskyttere som skyter rechts rifle?


Litago

Recommended Posts

Får du deg f. eks. en skikkelig rechts rifle med links skjeftet (finnes mange av) eller nøytral kolbe, så går det like bra som med ren dyrkete links versjoner. Eneste ulempen er hevarmen på "feil side". :mrgreen: Fine brukte rechts rifler med links skjefter finnes bl. a. under Steyr - Mannlicher, Krico modellene (j...ig fine!!) og Sauer 80 + 90 (lekkert kost det og!).

Link to comment
Share on other sites

man ser ofte at produsenter nærmest ikke gidder og bruke tid på og lage Links rifler

selv etter flere år har dem ikke giddet og lage noe nesten litt diskriminerende

samt de som gidder og ta seg bryet tar seg godt betalt slik som Blaser...man må betale dyrt for og ha et "handicap"

Kimber er vel et merke som ikke lager links...

Link to comment
Share on other sites

Har skutt to-tre elg med en høyrehendt Mauser, skjøt links med den.

Det ble rett og slett for knotete så snart jeg hadde økonomi til det ble det links-rifle.

 

Nå har jeg bare links bøsjer, bortsett fra ei bøylerifle som funker like godt for høyre og venstrehendte.

Kommer til å holde meg til det, i alle fall så lenge venstre øye funker.

Link to comment
Share on other sites

man ser ofte at produsenter nærmest ikke gidder og bruke tid på og lage Links rifler

selv etter flere år har dem ikke giddet og lage noe nesten litt diskriminerende

samt de som gidder og ta seg bryet tar seg godt betalt slik som Blaser...man må betale dyrt for og ha et "handicap"

Kimber er vel et merke som ikke lager links...

 

Men ... du kan skaffe deg en riktig fin og eksklusiv "inline - repeter" Semprio (Krieghoff) som går like bra både for høyre- eller linksskyttere. :!:

Link to comment
Share on other sites

utvalget kunne vært mye bedre synes jeg :)

har sikklet en stund på en Safari rifle i 9,3x62

er nærmest umulig og finne i links eller i det hele tatt

Safari Classics til CZ laget tideligere her i europa slike rifler på bestilling

men slik jeg forstår det så har de bestemt seg kun for og selge i USA

så nå sitter jeg og venter på at riktig løsning kommer opp

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter Links i rechts rifle, med min HV-Mauser. Det er en av grunnene til at jeg ikke skal ha kikkert på den, for da kan jeg bare slenge over venstrehånda for å lade om.

 

Med kikkert derimot, er det å få ut et raskt oppfølgingsskudd for meg en tilnærmet umulighet, og i alle fall høyst upraktisk.

Link to comment
Share on other sites

finnes det noen god grunn til at store selskaper ser helt vekk fra links skyttere?

og enkelte plasser betale svært dyrt for og få links?

 

Det finnes en veldig enkel forklaring. Vi er en økonomisk fullstendig uinterssant minoritet. :(

Link to comment
Share on other sites

@Litago er litt låst på 9,3x62, ellers så kunne han eventuell ha gått veien Cooper Rifles LH i f. eks. 338WM eller 8mm RM ...

jeg er nok låst til 9,3x62 den patronen fungerer veldig bra og gjør jobben godt

mye god ammo rundt samt trenings ammo og få kjøpt :stortsmil:

likte veldig godt Cooper Custom Classic hadde det vært en 9,3 ville den blitt perfekt

kansje mulig og kjøpe en Cooper Custom Classic i 30-06 og montere safari løp i 9,3? :?

Link to comment
Share on other sites

@Litago er litt låst på 9,3x62, ellers så kunne han eventuell ha gått veien Cooper Rifles LH i f. eks. 338WM eller 8mm RM ...

jeg er nok låst til 9,3x62 den patronen fungerer veldig bra og gjør jobben godt

mye god ammo rundt samt trenings ammo og få kjøpt :stortsmil:

likte veldig godt Cooper Custom Classic hadde det vært en 9,3 ville den blitt perfekt

kansje mulig og kjøpe en Cooper Custom Classic i 30-06 og montere safari løp i 9,3? :?

 

Det går sikkert an å få realisert enten med Heen muffe eller Rafdals løsning.

Link to comment
Share on other sites

Custom rifle blir svært dyrt vist jeg skal sette igang slikt arbeid

har allerede satt en person jeg har full tiltro til på jobben om og komme med ideer

tror jeg skal la vedkommende få lov til det :) Custom børse blir siste utvei om pengene strekker så langt

 

 

Btw: for og holde tråden

hvor mangen Safari rifler kommer i Links?

Link to comment
Share on other sites

Har redusert syn på høyre øye og skyter derfor links selv om jeg er høyrehendt og alt det der. Gikk hele barndommen og oppveksten og skjøt med høyrevendte børser med kikkert. God trening i å finne igjen siktepunktet og komme i posisjon etter hvert ladegrep.. Skarpskyttermerket og slikt blir inneholdende et ekstra moment når man skyter links :smile:

 

Skal jeg ha nye våpen nå så blir det noe som passer bedre for links enn boltrifler med hevarm på høyre side, for å si det slik. Knekkrifle, halvauto, boltrifle med hevarm på venstre side. Masse muligheter selv om onde tunger mener jeg handler via Hjelpemiddelsentralen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg er rechs, men har kompiser som er links, og tilbakemelding fra de som går til ren links rifle er at de endelig får rett følelse. Montering og det å finne treffpunkt/blink går mer automatisk med det resultat att treffprosent går opp og tid på montering blir kortere. Det finnes ett alternativ som ikke er nevnt her og det er Schultz & Larsen semi take down vet av erfaring at den norske importøren til tider ikke har dette på lager, men Huntershouse i Danmark selger disse til 11990,- nå er det nok mange her inne som er hver mer om import enn det meg, men en tlf vill nok gi deg de svar du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Sliter med å slå i en spiker med venstre hånd, men skyter links pga svekket syn på høyre øye. Det går helt greit, og skyting på høyre side er for meg derfor ikke et alternativ. Har linksrifler i kal. 22 LR, 243 W, 6,5x55, 308 W og 9,3x62. Dette er ikke snakk om kostbare våpen. Det er flere rifler i kal. 9,3x62 på markedet, men hvis en må ha kontrollert mating begrenser det seg selvfølgelig.

Har også en banemauser som jeg har laget en arm på, som går over på venstre side. Den er lite brukt, da ladebevegelsen blir motsatt vei. Gidder ikke kjøpe Sauer, da jeg ikke prioriterer baneskyting.

Det er jo kjedelig å se at det nesten aldri er mulig å gjøre kupp på linksvåpen.

Svein S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...