Jump to content

Nytt kikkertsikte, trenger litt råd..


Torstein

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe nytt kikkertsikte til S&L'en.

Har et budsjett på ca 8000,-

Bruket mitt er pr dags dato litt variert, fra bever til hjort.

Terrenget vårt består av alt fra åpne jorder med avstander på opp til 200 mtr, til slukter med skyte avstander på under 20 meter.

Ønsker et sikte som ser "estetisk" pent ut, ikke tacticool.

 

Har hatt situasjoner fra hvor vi har observert på dyret i 10-15 min++ på jorde, til å gå rett på dyret på korte hold.

Hva skal jeg se etter når jeg skal velge sikte, eventuelle anbefalinger.

 

på forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får inntrykk av at du jakter litt som meg, jakter på det meste egentlig, på alt fra korte til lange hold og i dårlig og godt lys :) når jeg valgte kikkert tenkte jeg at 1,5-6x42 sikkert er fint og veldig greit på korte hold(lokkejakt og elgjakt, for eksempel) og at det sikkert holder i dårlig lys. Det stemte ikke helt, veldig greit sikte på korte hold, men ikke i dårlig lys. savner også litt forstørrelse på lengre hold. for min jakt har jeg kommet frem til at ett sikte av typen 2,5-10x56 vil passe ypperlig, der har man liten nok forstørrelse til korte hold, stor nokk forstørrelse til lange hold og stor nokk lysåpning til å skyte når det er dårlig lys :) men prøv også å få med lys i kikkerten, for når det begynner å mørkne å beveren kommer bortover vannet blir det fort vell mye mørkt når vann, bever og retikkel er mørke;)

jeg vet ikke hvor mange merker som selger sikter av denne typen med god kvalitet til 8000, men hvis du følger med på bruktmarkedet så dukker de opp med jevne mellomrom, har sett en del slike brukte S&B sikter :)

Link to comment
Share on other sites

Den koster ni lapper hos XXL. Tror ikke den er å få billigere noe annet sted.

 

Dersom åtte tusen er absolutt maks, sjekk ut Meopta Meostar R1r 3-12x56 med lys til 6 990,- her:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46568368&searchQuery=Meopta%20meostar

 

Mer for penga får du neppe til denne prisen. Du kan evt gå for Zeiss Classic 2,5-10x50 uten lys til samme pris. Nydelig denne og, men er den like god i skumring?

 

Personlig liker jeg 2,5-10x50-størrelsen bedre, siden den er en god del mer kompakt enn den store, men det blir vel en smakssak. Må du ha lys? Kan være kjekt å ha, men er det egentlig helt nødvendig? Kan nevne at jeg i går var på revejakt og skjøt en hare (!) på 150 meters hold kl 0005 i overskyet vær (fullmåne bak skyene). Lyset var helt unødvendig. Da jeg satt på det mørkeste, slo jeg av og på, av og på osv... Litt kjedelig når ting ikke skjer, så da begynner en å sjekke ut hva som kan funke og ikke funke. For min del er lys oppskrytt... Takker skaperen for at jeg kjøpte siktet med ret 40, medforstørrende med lys. Da har jeg valget om jeg vil eller ei. I går var det bare tull med lys. Den røde prikken forstyrret mer enn ingen.

 

Dette siktet var for øvrig en Zeiss Victory 2,5-10x50 fra ca 2000 - 2004. Kjøpt for åtte lapper. Ikke billig, men du verden... x56 skal jeg aldri ha. Skumringssikte med medforstørrende retikkel kommer alltid til å være et krav. Lys kommer ikke til å være prioritert. Men, igjen, smaken er delt. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde helt klart valgt en 1,5-6x42. Man blir ikke så mye bedre til å skyte med mer forstørrelse. De beste siktene er mye bedre i skumring enn folk tror, og med 1,5x som minste forstørring, fungerer dette godt når holdet blir bare 20m.

 

Estetisk er slike topp, da de er kompakte og lette. Kjøper du en slik brukt, kommer du godt under 8000,-

 

F.eks dette:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=99195

 

Om estetikken er viktig, husk å bruke pene montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du jakter endel bever vill jeg fraråde deg å kjøpe 1,5-6x42, om du skal ha den bør du ihvertfall ha lys, for en slik kikkert kan ikke måle seg med en kikkert med 50+mm i objektiv. Når man ligger på ett jorde å jakter med måne er det somregel endel lys og dyrene er ganske lette å se, men i litt tettere skog i dårlig lys på hvilt som er ganske mørke i pelsen så er lyset veldig greit å ha :) jeg har savna det mange ganger :)

Link to comment
Share on other sites

Liker bedre 2,5-10 enn 1,5-6 som allroundsikte for jakt på hold mellom 20 og 200 meter. Har en 2,5-10x42 Swarovski PV på den rifla jeg bruker mest.

Jeg jakter ikke så ofte i dårlige lysforhold, men denne kikkerten var grei nok på grisejakta sist gang jeg var i Sverige.

Til TS sin bruk ville jeg nok heller hatt en med 50 objektiv, for eksempel en Kahles Heila C.

Mener disse pleier å bli solgt for rundt 8000,- nye.

Et godt kompromiss mellom størrelse og ytelse.

Er en del gode brukte sikter å få tak i med jamne mellomrom også. Feks Swarovski,Zeiss eller Kahles.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et variabelt kikkertsikte med 50mm objektiv skulle TS tjene best i utgangspunktet. Om det blir med eller uten lys er ikke avgjørende synes jeg. Viktig er derimot at de optiske kvalitetene tilsvarer behovet. TS burde se veldig nøye på brukt markedet og forsyner seg der. Ellers tar veien som andre allerede viste, Meopta eller Kahles C. Kikkerter i 1,5 - 5x42 er ofte veldig gode, men mer tenkt til Puersch - eller drivjakt. Det kan bli fort for spesielt for en person som også har et innskrenkt økonomisk spillerom.

Link to comment
Share on other sites

På 20m har en 2,5-10x typisk synsfelt på 3m, mens en 1,5-6 har 5m, begge på minste forstørring. For meg er dette en vesetlig forskjell. Men på 200m er det mangel på mulighet til å skru over 6x som gjør at jeg ikke treffer...

 

Det er bare at man prioriterer ørlitt bedre skumringsegenskaper jeg ville ha valgt 2,5-10x50 framfor en 1,5-6x42. (Jeg har begge)

 

Og jeg regner med at de fleste er enige i at kompakte sikter blir mest estetisk riktig på et jaktgevær.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett dette :smile:

Takker for alle tips og råd så langt. (skulle ønske alle sa 1,25-4x24, det er smekkert sett i mine øyne :smile: )

Har fra før brukt kikkerter til maks 2500,-(Bushenell, Burris og nå Vortex) og har forsåvidt vært fornøyd med det, men nå ser det ut til at sjansen byr seg å ta dette utenom "vanlig" budsjett.

Da gjelder det å få mest mulig for pengene, men ser jeg ikke kan få i pose og sekk.

Slik jeg tolker det bør jeg velge mellom:

- 1,5-6x42ish og 2,5-10x50ish

- Opplyst retikkel/ikke opplyst

 

Og selvfølgelig av annerkjent merke(europeisk).

 

1" eller 30mm har ikke noe for meg å si.

Noe jeg har glemt?

 

Det er bare at man prioriterer ørlitt bedre skumringsegenskaper jeg ville ha valgt 2,5-10x50 framfor en 1,5-6x42.

 

Satt lik kikkert (samme merke/modell) opp mot hverandre, hvor mye har de 8mm å si i praksis på f-eks septemberkveld i skumringen?

5 min, 10 min?

Link to comment
Share on other sites

Et x50 sikte er nok det som fanger all roundbruk best.

Hvorvidt man velger med lys eller ikke er en smakssak, velger man uten lys så gå for et sikte med medforstørrende retikkel, velger du med lys så er ikke medforstørrende så farlig, når det er veldig mørkt og du bruker med lys, så har du lyspunktet, da trenger du ikke å se korset, prikken er alltid i senter, og det er normalt nok, iallefall for meg.

Det høres ut som at flere brukere ikke har fått med seg at lysstyrken kan justeres ned og opp til ønsket intensitet, Jeg har iallefall ikke hatt noe problem med lysprikken i mørket med at den har forstyrret meg, jeg skrur ned styrken til et nivå som gjør at jeg ikke blir blendet.

Det mange ikke tenker over er at lysprikken må skarpstilles, dette gjør man enkelt ved å vri paralaxjusteringen bak på kikkerten til prikken blir klar og ren, de fleste har denne stilt inn på 0, og det man ikke er klar over er at de aller fleste av oss må justere denne enten ned på - siden noen også på + siden.

Har selv en Leupold VX-R 3-9x50 og en Zeiss Victory HT 2,5-10x50 sistnevnte med retikkel 60, og jeg må si at jeg er kjempefornøyd med begge, Zeissen er selvsagt en god del bedre på alle måter.

Vær også klar over at en brukt Swaro eller Zeiss holder mål langt over de som er rimelige, Leter du på Finn vil du sikkert finne et kvalitetssikte til en hyggelig pris, som dekker ditt behov, enten det er med eller uten lys.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...