Jump to content

kruttspørsmål


skytteren123

Recommended Posts

9mm - 320/340, Winchester Auto Comp, Winchester WSF, IMR 4756, Hodgdon Universal, Titegroup, Alliant Power Pistol + + er alle gode valg avhengig av hva du ønske å oppnå.

 

Til 357/44 Mag er det egentlig 4-5 aktuelle krutt som gir magnum ytelse. Vitha 110, Winchester 296, Hodgdon 110 og Alliant's nye 300MP.

 

Ladeboken er egentlig obligatorisk som lærebok, men som ladedata ressurs er den dessverre ganske så avleggs. Heldigvis finner du så og si alt av data lett tilgjengelig på nett og om du benytter deg av disse og sammenligner med ulike kuler fra ulike produsenter med det samme kruttet går du ikke skoa av deg med en god dose norsk bondevett :-)

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken har hatt en opphøyet posisjon i Norge, den kom på den tiden da nordmenn ikke forstod engelsk eller hadde internett. Den er på ingen måte en ladebibel - du klarer deg godt uten. Nå framstår den bare som et hastverksprodukt laget for å melke et marked som blindt tror at den er bibelen. :twisted:

 

Når det kommer til tabellene, så er de utdaterte. Vihtavouri har hatt en langvarig kruttørke nå, vi kan forvente at dette billige kruttet forsvinner. De fleste tabellene i ladeboka er med Vihtavouri-krutt. Dertil kommer at Jørund Lien, tabellansvarlig i ladeboka, ikke aktivt har oppdatert pistolladedata, og mye av kulene er ukurante nå. Dette er likevel ikke så farlig, det er lassevis med trygge ladedata på nettet.

 

Ellers er N-310 i .38 Special gode greier, du får veldig daffe ladninger, og det vil du ha i revolverfelt. Siden du trenger så lite krutt - N-310 er ekstremt hurtigbrennende - varer en boks mye lengre enn ved bruk av f.eks. N-340. Ulempene er velkjente, men til å leve med.

 

N-110 er overkill til magnumfelt. Du får altfor høy faktor. Litt avhengig av typen våpen og lengde på løp, klarer det seg lenge med N-350 og N-105. Prøv deg fram. For mye faktor er nettopp det.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja.... Så var nok en tråd ødelagt med pretensiøst vrøvl.

Jeg har lest ladeboken 2,3,4,5 og 6. Samt en god del annet av lade materiell. Min vurdering, (and, yes - I do understand english) er at teori delen i ladeboken er noe av det beste som er skrevet i lade sammenheng.

 

Andre kan selvsagt mene annet, men syting med en undertone av misunnelse og sjalusi, toppet med råd som er basert på intet annet en antagelser ville jeg behandlet som N310...

Link to comment
Share on other sites

At ladedataene kan være litt utgåtte skal jeg ikke motsi, men teoribiten er fremdeles god. Bedre enn andre manualer? Ikke nødvendigvis, men hva så? Skal man starte å lade og ønsker én bok så kan man velge langt dårligere enn denne.

 

Tilbake til temaet:

For 9mm er 320 og 340 gode, trygge valg. 320 er fin for lette ladninger, men gir mindre marginer for ladninger rundt full fabrikk. Der vil N340 være bedre. Skal man lade full pupp og vel så det er 3N37 et krutt å vurdere.

Til 38 Spl har en mange valg, litt avhengig av nivå. For feltladninger med 105 Lee er det bare krutt i N310-klassen som fungerer godt, skal en lade normale 38-ladninger med 158grs kule vil N320 være passe mens N3440 er fint for litt "rocka" ladninger.

357 lades tradisjonelt med N110, og med god grunn. Det gir svært gode hastigheter uten stor fare for overtrykk (men du klarer det om du virkelig prøver, så ikke vær ukritisk). I mange våpen må en opp i slike ladninger for å klare faktor, men med litt gunstige toleranser kan N350, 3N37/38 og N105 være aktuelle. Stort sett kan en si at ladninger opp mot max trykk oppfører seg best, men da er også faren for overtrykk større. Så jeg ville begynt med N110, det blir aldri feil.

Link to comment
Share on other sites

E M er inne på noe viktig. Før du kan få svar på spørsmålet ditt må du fortelle hva du skal lade til.

Skal du bruke mantlede kuler eller skal du lade støpte blykuler?.

Skal du lade svake koseladninger eller skal du lade maks hastighet?

Skal du ha Wadcutter eller rundneset?

En hel rekke spørsmål, men de er grunnlaget for valg av krutt.

Link to comment
Share on other sites

Om det er det dette du skal lade, 9 mm, 38 / 357 mag og 44 mag kan det være greit å velge to varianter som fungerer greit til alt. Da er valget N310 og N340.

N310 2.8 grain med 105 grains kule til svake 38 fiseladninger til felt .

N340 finner du godt fungerende ladedata på 9mm/357/44Mag. Dette kruttet er best egner for 357/44 om du vil balansere akkurat over nødvendig faktor.

N110 er nevn, med denne som alle andre kruttyper fungerer de best nær maxgrense, men med dette valget vil du da ligge langt over nødvendig faktorkrav og skal du redusere vil faren for uforbrent krutt være stor.

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til å holde seg unna N310 i 38 Special: Det går så lite av det for hver ladning, fyllingsgraden er så liten, hylsa så lang, at det er vanskelig å se forskjell på enkelt-, dobbelt-, og null-ladning. Dobbeltladning er ikke dobbelt så artig :winke1:. Dessuten må du bruke et nøyaktig kruttmål og være pinlig nøyaktig med vekta, fordi den totale kruttmengden per ladning er så forsvinnende liten. Men: Har du normalt syn, struktur i skolten og null promille, byr det ikke på problemer.

Link to comment
Share on other sites

.....og med mindre du dytter kula langt ned i hylsa vil du få dårlig forbrenning og en "puffer" på første skudd som kanksje setter kula i løpet. Skal man lade med slike krutt og "ekornfis"-ladninger så må man vite hva man gjør. Jeg bruker noe annet, da jeg har brent meg på 310 i så store hylser før. Mye bedre med 320, 32C, Clays, HP38 eller Universal.....etter min mening.

 

Nå for tiden går det mest i 150 gr SWC og 4.0 gr 32C. Det fyller hylsa godt, og går godt i mitt våpen. Litt mer rekyl enn med ekornfis men ikke mer enn det som bør tåles.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...