Jump to content

Milde himmel for noen bruktpriser


Aircooled

Recommended Posts

Ja klart Hassel. :-)

Ikke alt er dårligt. Har nå eid og kjøpt over 150 våpen gjennom tidene selv og en del samlervåpen mm.

Bruksvåpen kjøpes nytt

Gamle våpen brukt. Men ser over våpenet først. Norge er ikke så stort til at en kjøretur til selger er bare hyggeligt.

( så lenge det ikje er lengre nord enn Otta)

Har ikke hatt noen spesielle sitroner her heller, men en Springfield M1A var ikke helt som den burde vøri. Hadde den noen år og rettet på feilen før jeg solgte den til fordel for en M14.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

At rifla ikke blir solgt trenger ikke bety at prisen er usansynlig høy. Prøvd å selge en ruger links med kikkert til 1/3 av nypris en stund, pent brukt er den også, ikke akkurat overveldende respons. Forum som dette styrer bruktpriser mye med anbefalinger av hva som er bra osv. En tikka t3 blir derfor mye lettere å selge brukt, og selger kan ta 70-80% av nypris.

Liker Rugern, så velger å beholde den i stedet for å gi den bort til "markedspris" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Hassel. Jeg har kjøpt en 15 våpen brukt til nå, de flest har jeg bare sitt bilder av før jeg hentet de på posten. Og jeg er svært fornøyd med mine kjøp. Mitt inntrykk er at våpeneiere er over gjennomsnittet ærlige og hyggelige folk.

 

Kan også nevne at jeg akkurat har kjøpt den "overpriste" Ruger SR1911 som det ble snakket om tidligere i denne tråden. Endte opp med å betale 9000, en pris både jeg og selger ble fornøyde med:-)

Link to comment
Share on other sites

Vi vet at våpen-salg/kjøp er noe ekstraordinært for mange, også eksisterer det noe byråkrati rundt dette. Men, hva er det som skiller et våpen fra en drill, skrutvinge, gressklipper, parasoll osv. Disse bruksgjenstandene oppnår, for det meste, ikke like høy bruktpris som enkelte "våpen"selgere mener er riktig. Har selv en del dyrt utstyr, hvor alt er kjøpt nytt(sånn er jeg...). Skulle jeg mot formodning selge noe av dette, vet jeg at kjøper tar mer risiko(garanti, min/mitt bruk/vedlikehold, mm). I tillegg vil optikk med foringer, pakninger og limte deler(montasjen), samt mekanikk og pipe rett og slett være brukt/slitt. Personlig ville jeg, av empati for kjøper, sørge for at prisen stemte med bruksverdien.

 

Vi som sitter på kammeret titt og ofte, og gjerne titter innom kjøp/salg+"gode tilbud"-tråden besitter derfor informasjon om hva ting "burde koste" nytt. Jeg vet at noen her som ellers i samfunnet, snakker om veiledende priser som førpriser og villeder dermed (mindre orienterte)kjøpere til å kjøpe til priser nært reell nypris men uten forbrukerrettigheter(F.eks Zeiss classic fra XXL). At man "på død og liv" skal presse maks kroner ut ved et salg er ikke greit hvis en selv besitter mer informasjon enn kjøper får opplyst. Ofte vil en kjøper selv finne ut av ting og føle seg lurt.

 

Har selv gitt bort bil med masse bruksverdi fordi jeg visste og opplyste om at dynamo, dekk, bremseklosser+synkroniseringsringer(i girkasse) og clutch måtte byttes. Jeg og mottaker var strålende fornøyd. Bilen gikk i 3-4 år til. Hadde ikke behov for å tjene(eller bruke) penger på noe jeg ikke hadde bruk for.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...