Jump to content

Hagle ervervet før 1. Okt 1990. Oppfyller jeg kravet?


old-gun

Recommended Posts

Må bare sjekke en ting med dere kloke hoder!

 

Jeg er født 22 oktober 1972, og var første kullet som var pålagt Jegerprøven. Mener å huske at jeg tok prøven i 86/87. Husker ikke helt nå om jeg var 15,5 eller 16år når jeg dro inn på Hauk sport og kjøpte hagla. Tror det var i 1987. Dette var jo lovlig da etter gjeldene lovverk. Jeg var kun noen få dager unna 18 år da regplikten kom på hagler 1 okt .1990.

 

Slik jeg forstår dette ,innehar jeg da en hagle lovlig ervervet før 1990, som pr def ikke er reg.pliktig?

 

Spørsmål nr 2.

Jeg skulle overta ei pen hagle av onkelen min gratis. Er en fin sideligger Sauer og son fra den tiden det fortsatt var håndtverk. Problemet mitt er at våpengarderoben er full. Jeg har kun rifler ,en kombi og en revolver på kortet. 7 våpen tilsammen.

Hvor strenge er de på behovsprøvingen? Og vil det være en god nok grunn at jeg nødvendigvis trenger ei hagle for å jakte det meste av småvilt?

 

 

 

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Taket på 6 våpen i jaktgraderoben er så godt som absolutt. Mulig du kan overta den etter bestemmelsene om arv/affeksjonsverdi, men da mest sannsynelig med skyteforbud på det våpenet.

 

18-årsgrense på hagle kom vel i 1989. Så hvis du kjøpte den i 1987 skulle det være greit ja. Lovlig uregistret halge, forutsatt at du kan dokumentere at du eide den fra 1987.

Link to comment
Share on other sites

Ops, så ikke den. Da er det greit mtp. de skes jaktvåpenene.

 

Revolveren må du være medlem av et skytterlag for å få overtatt. Normalen er at søknad om erverv av håndvåpen på affeksjon/arv skal avslås med mindre det er "spesielle forhold", f. eks. at din bestefar brukte den i motstandskampen under krigen ref. våpenrundskrivet.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at hagla jeg skulle arve er registrert!

Umulig å få noen i tale på Våpenkontoret i Drammen, da det er manko på folk, og vanskelig å nå igjennom.

Vil det ikke være et godt argument at man trenger et haglegevær til det meste av småviltjakt?

 

Slik jeg leser/tolker det, har jeg loven på min side når det gjelder lovlig erverv av mitt gamle haglegevær ervervet før 1990. Og det kan forbli uregistrert enn så lenge 8)

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg kjenner våpenkontoret i Drammen må du nok kvitte de med et våpen før du får overta hagla. Skyter du aktivt konkurranse med en av riflene og kan dokumentere det så kan du sette den som konkurranse våpen som er utenfor jaktvåpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Ringte kammeret i dag, og fikk først et klart nedslående svar på mitt spørsmål ang våpen nr 7. Her skulle det særdeles god grunner til å lempe på krav! Arv var bare å glemme! Mitt behov for et haglevåpen da jeg ikke hadde det regget fra før var også et dårlig argument. Det var jo hagleløp på kombien min så det så!

 

Men da jeg snakket om at den ene mauseren var rigget til jaktfeltskyting, og ymtet frempå at den kanskje kunne regges som et konkuranse våpen, åpnet det seg en dør på gløtt :) Fikk beskjed og skrive et skriv rundt dette og legge ved våpensøknaden til hagla, så skulle det muligens la seg løse.

 

Da er mitt følgende spørsmål: Kan jeg da aldri jakte med jaktfeltmausern hvis den blir regget om til konkuranse ?

 

Hvis nei, kan jeg regge om salongrifla Ruger 10/22 target til konkuranseskyting i stedet? Den brukes jo sjelden til jakt uansett. Er medlem av det lokale skytterlaget!

Link to comment
Share on other sites

1: Tull. Det kan erverves inntil tre våpen på arv uten videre dikkedarer. (Med mindre noe har endret seg drastisk de siste par årene)

2: Dør på gløtt? Tull igjen. Jaktfelt er konkurranse. Konkurranse har ingenting med jaktvåengarderoben å gjøre.

3: 10/22 til konkurranse? Hvilken gren da? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ang arv skrev jeg det tidligere at det var fra onkel, altså ikke rett nedadstigende arverekke. Derfor avslag på dette grunnlaget! Jeg prøvde meg på at POD hadde nevnt skjønnsmessige vurderinger rundt dette med arv, det hjalp slett ikke!

 

Lurer fortsatt på hva dere mener rundt evt jakt med ei konkuranse registrert jaktfelt rifle?

 

Bare metallsiluett som 10/22 target er godkjent for?

Andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange rare svar å få fra diverse våpenkontorer rundt omkring på dette med konkurransevåpen til jakt. Noen steder er det greit, andre er det ikke snakk om.

Her inne finner du også mange erfaringer og meninger rundt dette.

Vi kan gjøre det enkelt: Jakt med den hvis den er godkjent til jakt i Norge.

Sånn, da var vi ferdige med den.

Link to comment
Share on other sites

Ang arv skrev jeg det tidligere at det var fra onkel, altså ikke rett nedadstigende arverekke. Derfor avslag på dette grunnlaget! Jeg prøvde meg på at POD hadde nevnt skjønnsmessige vurderinger rundt dette med arv, det hjalp slett ikke!

 

Direktoratet viser til at forskriften § 20 ikke har affeksjonsverdi som selvstendig grunnlag for erverv, uten at denne er knyttet opp til en arv sesituasjon i rett opp- eller nedadstigende linje. Politidirektoratet viser imidlertid til at våpenloven § 7 tredje ledd om «annen rimelig grunn» fortsatt må vurderes på selvstendig grunnlag. Dette innebærer at det også vil kunne gis ervervstillatelse på grunnlag av arv/affeksjon i andre tilfelle, for eksempel til gjenværende ektefelle eller mellom søsken. Forskriften § 20 vil da ikke komme tilanvendelse.
Jeg vil foreslå at du anker til POD med henvisning til våpenrundskrivet. Momenter som kan være av betydning er å kunne dokumentere et spesielt nært forhold som gjør at våpenet vil ha affeksjonsverdi for deg (f.eks. at det er han som lærte deg å skyte/jakte eller at dere har vært mye på jakt sammen i din oppvekst).
Link to comment
Share on other sites

Enig med olesøn. Er ikke værre og jakte med riggen som er ervervet for jaktfelt enn og skyte jaktfelt med våpen som er ervervet for jakt

Og så er det de av oss. Dvs "the happy few" som mener det sett ut fra lovverk, forskrifter, rundskriv og intensjoner - helt klart fremgår at set å trene med et jaktvåpen i f.eks en konkuranse, er helt greit. Men at å bruke er konkuransevåpen til jakt er et brudd på behovsgrunnlaget og den avtalen man underskriver med myndigheten når man får innvilget en ervervstilatelse. Samt viser at det undergraver det fine systemet vi har, med at jeg kan kjøpe meg ei ny jaktbørse i jaktvåpen garderoben, selv omlegging har tre fire andre rifler som kunne nyttes tilnjalt, men er registrert til konkuranse. Bare sånn for å ha sagt det, og når det er sagt - videre debatt om det temaet hører hjemme i en annen tråd som allerede finns.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ang arv skrev jeg det tidligere at det var fra onkel, altså ikke rett nedadstigende arverekke. Derfor avslag på dette grunnlaget! Jeg prøvde meg på at POD hadde nevnt skjønnsmessige vurderinger rundt dette med arv, det hjalp slett ikke!

 

Jeg hadde ikke noe problemer med å få innvilget en søknad på arv av våpen fra onkel så det er nok litt forskjellig praksis rundt om i landet.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror man blander litt begreper her... man kan arve våpen og man kan ha våpen med affeksjonsverdi....

ved arv i nedadgående linje skal man slippe å betle søknadsgebyr. Men man kan søke om å få behosle andre våpen som affeksjon (men da skal de altså ikke benyttes til å Jakte/skyte med)

Link to comment
Share on other sites

Begrepene blandes ja; ved overdragelse (om det er arv, handel, gave spiller ingen rolle) rett opp eller ned er det gebyrfritak. Men også ved erverv begrunnet med affeksjon er det rett opp eller ned som gjelder, iallfall dersom man legger forskriften til grunn:

 

§ 20.Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

 

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg tror man blander litt begreper her... man kan arve våpen og man kan ha våpen med affeksjonsverdi....

ved arv i nedadgående linje skal man slippe å betle søknadsgebyr. Men man kan søke om å få behosle andre våpen som affeksjon (men da skal de altså ikke benyttes til å Jakte/skyte med)

 

Tja.. Jeg fylte inn "Arv - Onkel" i skjemaet og satte "hundeførerrifle" som bruksområde. Gikk rett igjennom og betalte kr 0,-.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

Jeg er født 22 oktober 1972, og var første kullet som var pålagt Jegerprøven. Mener å huske at jeg tok prøven i 86/87. Husker ikke helt nå om jeg var 15,5 eller 16år når jeg dro inn på Hauk sport og kjøpte hagla. Tror det var i 1987. Dette var jo lovlig da etter gjeldene lovverk. Jeg var kun noen få dager unna 18 år da regplikten kom på hagler 1 okt .1990.

 

Slik jeg forstår dette ,innehar jeg da en hagle lovlig ervervet før 1990, som pr def ikke er reg.pliktig?

 

Aldersgrensen for fritt kjøp av hagler var 18år, en fikk dispensasjon etter søknad om en hadde jegerprøve og var fyllt 16år. Så uten en slik dispensasjon kan ikke du lovlig eie en uregistrert hagle (fordi du ikke lovlig eide den 1.Oktober 1990)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok veldig bra, 18årsgrense for hagler og luftvåpen ble innført i 1981 (eller 1980? Samme dato som siste frist for registrere magasinhagler).

 

Var en ikke fyllt 18år 1.oktober 1990, eller hadde en slik dispensasjon kan ikke lovlig eie en uregistrert hagle.

 

 

Edit.1,april 1980 ble aldersgrensen endret til 18år for erverv av hagler og luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Født i mars 74, tok jegerprøven som valgfag da jeg var 14 og fikk hagle til konfirmasjon (altså før jeg ble 16). Teoretisk sett kunne jeg ha kjøpt hagla lovlig mellom mars og oktober 1990 og jeg hadde ingen problemer ved etterregistreringen. At jeg i tillegg etterregistrerte en god del andre hagler som hadde hopet seg opp i familien opp igjennom årene var heller ikke noe problem.

 

Dette med at man måtte ha disp for å kjøpe våpen mellom 16 og 18 var vel noe teoretisk da 1) det som regel var fedre som kjøpte våpnene og 2) at det ikke ble ført noe register på dette. Litt som om at man før i tiden kunne kjøpe øl i butikken som guttunge bare man hadde med lapp fra "far";)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...