Jump to content

22-250 i sauer 202?


silent hunter

Recommended Posts

Funker 22-250 i sauer 202? Har nett sotte å leikt litt med noen dummier, og då fann eg ut att 22-250 har ca samme bunnmål som 308 og 30-06. Hadde det teoretisk sett gått ann å putte ei 22-250 i ei standar kasse? Veit jo det att magasinet blir altfor langt, men funker det for det?

 

 

Viss ikkje dette funker, hva er da det minste kaliberert i 202'en? (Den er no i kal. 6,5x55 og 9,3x62)

Link to comment
Share on other sites

Hva om man kjøper en slik "over gangs hylse for rifle løp" til kr. 1000?

Deretter finner en egnet børsemaker som kan sette et 22-250 løp i "over gangs hylsa"?

 

Det burde (avhengig av type løp, selvsagt) smette godt under 5 frognertiere, noe som er langt under 1 stk. originalt 22-250 løp fra Sauer pluss et 3-klakkers sluttstykke fra Sauer (uten å ha sjekket, tipper jeg 7-8 frognertiere).

 

Jeg har ikke prøvd denne løsningen selv. Kjenner heller ingen som har det. Mulig den gir mateproblemer og annet f***skap, men i teorien burde det gå.

Med andre ord: bare et tankespinn fra min side. Ville nok sjekket litt mer rundt før jeg satte igang med dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei "fuskepipe" dvs 22-250 pipe laget av børsemaker med basis i gammel banepipe. Dette fungerer helt utmerket i både Sauer 200 og 202 STR. Bruker standar magasiner.

Denne løsningen blir også billigere enn orginal Sauerpipe. Man kan også velge profil og langde.

 

Til dere som uttaler der om ting dere ikke har forsøkt, kanskje en ide å være litt mindre skråsikre?

Link to comment
Share on other sites

Riktignok heter jaktvåpenet mitt Carl Gustav, men det er likevel Sauer som er produsent.

Jeg har div løp, både 9,3 og 30-06. I tillegg har jeg noen banesauere med 6,5 og 308 løp. På alle disse våpene går både løp og sluttstykker om hverandre. Dersom trådstarter gjør som foreslått og poder inn en 22-250 på et brukt løp behøver han ikke skifte noe dersom magasinet fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Ja dersom du kjøper originalløp så er sluttstykkeskift nødvendig, men det finnes ferdig gjengede overgangshylser for sauer slik at et 22-250 løp kan settes inn direkte og brukes med eksisterende sluttstykke.

En børsemaker kan også pode inn et 22-250 løp på et esissterende sauerløp med samme resultat. Som tidligere nevnt blir dette billigere enn originalløp og sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

I kjære nordmænd, med jeres evindelige klamp, klyt og hemsløjdløsninger.

Glem nu disse fuskeløsninger med donorpiper og igjenget discountpibe. Hvis jeres bøssemagere ikke magter at lave en hel pibe der passer i Sauer, kan det måske anbefales at kontakte en mere kompetent leverandør.

Alt som kræves er vel en kompetent drejer med en middelmådig drejebænk, af manuel version, kombineret med en fræser med deleaparat.

 

Her med den enkeltrækkede sauer 202 pibe i kal 22-250, er der faktisk en god grund til at sauer har valgt denne løsning, da det ellers er svært at opnå stabil repetering med så korte patroner, ved alle hastigheder.

 

Jeg har forresten altid undret mig over hvorfor sauer oftest anvender 2 række knaster på de fleste andre standardkalibrer. Her ved 22-250 og 243 har man jo bevist at det er fuldt styrkemæssigt tilstrækkeligt med 1 række.

Rent belastningsmæssigt påvirker disse 2 kalibrer låsningen mindst lige så kraftigt son alle andre kalibrer med standard bunddiameter.

 

 

I stedet for evindeligt at klage over at det ofte kan være lidt bekosteligt at udnytte alle mulighederne i sauers vekselsystem, Så burde i glæde jer over et ellers godt system, med god funktion og betjening, selvom den ikke er helt færdigudviklet. Men det kommer vel en dag når de får dyrket lidt mere inovationsindsamling.

 

PS jeg har hørt rygter om fuldt færdige piber passende til Sauer, til ca 3500 norske lire :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...