Jump to content

Votter


CaptainMillennium

Recommended Posts

Nja, norskt er best har jeg finni ut :)

Sportsnett har disse: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=917&cid=418

 

Så på G-sport at de hadde Ulvang eller Norheim tovede ullvotter mye rimligere.

Mitt tips er å kontakte en husflidgruppe/strikkegruppe i nærheten der man bor. Det er der kompetansen

på slikt er :)

Har tova tjukk lue i ull fra en pensjonist på Hokksund og flere par tovede ullvotter fra ei veninne som er ik en strikkeklubb :D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha frosset fingrene av meg i flere år i forsvarets vindvotter med ullfrotte votter inni pga fukt er det bare en ting som gjelder for meg.

 

Vindvotter i pustende og "vanntett" materiale som gore-tex med ull eller ullfrotte (forsvarets) innervott.

 

 

Jeg er for det meste i terreng hvor votten kommer i kontakt med vann/fuktighet. Derfor pustende og "vanntett". Jeg liker strikk lukking i overkant og strikk stramming i håndleddet. Håndflatene og innsiden av tommel forsterket.

Blir det for varmt med vindvott liker jeg å ha muligheten til å gå kun med ullvotten og putter vindvottene i lomma. Straks jeg skal base med telt, snø eller annet er det på med vindvottene igjen.

 

Forsvarets ullfrotte votter har også skytefinger, som til og med fungerer med links skyting :)

Link to comment
Share on other sites

Blir det for varmt med vindvott liker jeg å ha muligheten til å gå kun med ullvotten og putter vindvottene i lomma.

To lag med votter høres lurt ut. Hvis man går med kun ullvottene en stund og det f.eks snør litt eller man på en eller annen måte får de litt fuktige, tørker de fort igjen eller holder de seg våte?

Link to comment
Share on other sites

Og hva er problemet med en ullvott som er litt fuktig?

Varmer jo selv i bløt tilstand.

Børge Ousland og Mike Horn gikk til nordpolen på det kaldeste og måtte nesten avbryte turen pga Horns "high tec" votter samla opp for mye fukt. Horn fikk kraftige forfrysninger pga dette.

Eneste alternarivet var å låne Ouslands reservevotter i tovet ull.

Mener at de var strikka av ei dame i Fannefjord husmorlag.

Så ett par tova ullvotter redda en tur til mange millioner kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fan av tokomponent her. Vindvotter ytterst, og ett eller annet annet av ull inni - av tykkelse og utførelse som passer temp og aktivitet. Sånne kjempetjukke enkomponentvotter er fine greier til fex. skuterkjøring, men så fort en gjør noe annet, blir det for varmt, og så blir de våte. Til skyting er jo vindvotter noe drit, men da får en bare ta av seg vindvotten på avtrekkerhånda, og ha noe ekstra på lur om noe blir vått.

Link to comment
Share on other sites

Bruker stort sett norrøna gtx vindvott, med ulvang tova ullvott inni. I helga på toppjakt brukte jeg et par 5etta hvite vinter votter, med tynne ullvanter inni. Da slipper du å ta direkte på stål som holder 12-15 minus. Kan anbefale 5etta sine jaktvotter :D

Link to comment
Share on other sites

Hva bør jeg se etter og hva bør jeg unngå?

Hva må jeg regne med å betale for gode votter?

 

Unngå varme votter som ikke puster godt nok, slik at du både blir altfor varm + svett.

 

På rekrutten.no får du ull vanter + ull votter + vindvott for tilsammen kr 130,-. Fin kombiløsning.

Tyske skinnforsterkete votter koster kr 180,- på forsvarsbrukt.no. Bra sak.

God sak er også Aclima Warmwool pulsvante, 189,-på Magasinet.no.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Finnskogen goretex jakthanske. Den har jeg testa i ro rundt 20 minus uten å fryse på nevene. Hanskene har større potensiale til å holde fingrene varme i sprengkulda enn det de ser ut til å klare. De har også en svært god tendens til å føre bort all svette med engang, sånn at hendene mine er knusk tørre. Prisen er rundt kr.600.-

Link to comment
Share on other sites

Blir for det meste turer i skogen, og litt andre ting som snømåking osv.

Egenskaper som jeg er ute etter er jeg litt usikker på. De bør hvertfall ha litt slitestyrke hvis jeg skal kjøpe noe dyrt.

De bør jo selvfølgelig være vindtette og holde på varmen.

 

Hva slags temperaturer snakker vi om?

 

Til snømåking og annet arbeid, så bruker jeg gjerne skinnhansker, f.eks forede arbeidshansker som ikke er alt for tykke. Tåler slitasje og røff bruk. Men er det kaldere og lavere aktivitetsnivå så er jo votter tingen.

I tillegg til de som er nevnt over så har svenske Hestra endel fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...