Jump to content

Hund spyr og brekker seg


aimin

Recommended Posts

Hei. Har en liten hund 1 år som spyr og brekker seg, i den siste 2 uker perioden flere ganger dagligt. Har besøkt vætrinær, tatt røntgen, blod prøver,urinprøver, byttet for ( tørt og vått), har aldri fått søtsaker, men ikke fått noe endeligt svar på hva som er grunnen. Håper på litt hjelp av derre hundefolk. Er det noen der ute som har noen svar å gi.

 

Hilsen aimin

Link to comment
Share on other sites

hei

Har følgt med hunden, har ikke slike vaner. Hunden vandrer mye en stund før dette starter, sleiker seg mye rundt snuten. Det som kommer opp er skum/ vatn uten noe spesifikk lukt. Ser på hunden at holdning, ansikt og hale att hunden er pjusk. Har gnagd noen grisehaler og lignende har tenkt litt på det? Føler att hunden ikke har det bra og kjenner att det sliter på oss.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt forskjellige uten att eg husker navnet. Både tørr,våt,og fryste saker. Går no på veterinær sin for tørt og våt royal canin gastro intestinal og antepesin mixtur og smerte stillende metacam. Må få legge til att hunden altid har vært småspist og sær i maten

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hunden er av typen bishon havanese, som sagt trasker hunden mye rundt, brekker seg og spyr. Kan se på hunden att den blir pjusk en stund før. Ser pjusk og sliten ut en stund etter og kan der etter starte å leke og rase rundt i stua. Så går det noen timer og så er det på ann i igjen. Bare i dag har hunden spyd 6 ganger som vi veit, ein gang med gress i oppkastet. Da hunden har egen dør og dermed har mulighet til å gå ut selv.

 

(Rådvil og bekymret)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Dette kan høres ut som et problem jeg hadde med Gordonsetteren min for en tid tilbake. Han brakk seg ofte, og til slutt kom det opp hvitt slim/skum som var helt luktfritt. Dette skjedde flere ganger om dagen over en periode på et par måneder. Hundens allmenntilstand var forøvrig helt ok.

 

Var hos veterinær med dette flere ganger uten at de fant noen klar løsning på det. Til slutt var jeg hos Ingrid Wiik Haugbjørg i Rendalen. Hu mistenkte at det kunne være mark/orm som hadde lagt egg eller tilsvarende i hals/nese-regionen, og at dette irriterte slimhinnene. Bikkja fikk deretter markkur, og brekkinga slutte mer eller mindre umiddelbart. Om dette var pga. markkuren er vanskelig å si helt sikkert, men det kan være et alternativ å utforske.

 

Selv om kanskje hunden din har fått markkur nylig kan det fortsatt være en god idè å undersøke, da ulike markkurer tar ulike former for mark/orm.

Link to comment
Share on other sites

hei

Har gnagd noen grisehaler og lignende har tenkt litt på det? Føler att hunden ikke har det bra og kjenner att det sliter på oss.

"Har gnagd noen grisehaler og lignende"! Hva er "lignende"?

 

Det er jo tydelig at hunden har fått noe i magen, den har problemer med og forsøker å kvitte seg med. Du må ha kontroll på hva hunden får og følge med, om hunden tåler det han får. Dette gjelder både "godbiter"/tyggebein og nytt for!

 

Er det kun de dagene (eventuelt også påfølgene dager), hunden får "grisehaler og lignende", at hunden brekker seg?

 

Forsøk noen uker, uten slike "godbiter" og se om hunden slutter med brekkningene.

 

Gress-spising er et tegn på, at noe trolig er galt! Hunder spiser gress av forskjellige årsaker, men det er normalt to grunner som er mest vanlig.

 

a) Spiser gress for å "bake" inn et fremmedlegeme (i magen), som senere kastes opp ved brekkninger. Ser jeg slikt er jeg obs og sjekker også hva som er i den slimete gressbollen. Gjentaes dette uten at jeg finner et ufordøyd bein, eller fremedlegeme, kontakter jeg dyrlege.

 

b) Gress-spising kan også være et tegn på, at hunden mangler mineraler, eller vitaminer. Og den forsøker å tilføre kroppen dette. Tegn på at foret kanskje ikke er tilfredstillende.

 

Småspist? For det antall (og mengde) ganger, hunden skal ha mat om dagen. La maten stå 5 min og fjern maten. En voksen hund (som ikke arbeider hardt), trenger mat KUN en gang om dagen! Spiser den ikke opp maten (på de 5 min), får den ikke mer mat den dagen! Så går det nok ikke mange dager, før den spiser ok.

 

Det er ikke alle hunder som kan ha mat stående og spise det de trenger. De blir ofte småspiste og noen får for mye mat. Husk også at godbiter og også en del av næringen. Kun EN person, SKAL ha kontroll med hva hunden spiser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hunden får som sagt grisehaler,ører og andre ting som er tørket og kjøpt på butikk. Dette har den fått heile tiden,føler att vi har god kontroll med hva den spiser, både på dagen og natta når den tar turen ut. Har kun hat et måltid om dagen og med en håndfull tørt/ våt, I det siste står maten framme heile tiden i håp om att den skal spise.

 

( inn gjerdet tomt med kun plen og terassebord, avføring fjernes kvar dag.)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hunden får som sagt grisehaler,ører og andre ting som er tørket og kjøpt på butikk. Dette har den fått heile tiden,føler att vi har god kontroll med hva den spiser, både på dagen og natta når den tar turen ut. Har kun hat et måltid om dagen og med en håndfull tørt/ våt, I det siste står maten framme heile tiden i håp om att den skal spise.

 

( inn gjerdet tomt med kun plen og terassebord, avføring fjernes kvar dag.)

Du er veldig upressis. :) Få hunden mat en gang på dagen? Og en gang på natta? Og i tillegg daglig annet for?

 

I så tilfelle, får den minst to måltider og i tilegg x-antall mellom-måltider daglig! Hunden skal ikke ha mat på natta! Følg rådet jeg skrev tidligere og se om ikke det hjelper på brekningene.

 

Ikke "nød" hunden din til å spise! Det er tull.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hunden fikk mat ein gang for dagen, dvs når vi spiste middag. Hunden har da desse tygge beina/ kroppsdeler. Hunden får ikke mat over gjerdet på dagtid. På natta må det kun væra mørkemannen og han finst ikke. Hunden har hatt egen dør så lenge vi har hatt den. Hunden gresset som andre hunder, og har som andre hunder spydd dette opp igjen. Men det som skjer no er noe som har blitt dei siste 1.5 månad. Hunden kastet som sagt opp 6 ganger i går, den har ikke spist på 2 dager derfor står måten no frame heile døgnet. Hunden har i dag til no ikke kastet opp og har vært aktiv, men ser att den ser sliten ut....

Link to comment
Share on other sites

Grisehaler og andre slike tørkede ting. De er somregel røkt. Ikke alle som tåler det.

 

Etter å hatt hund som ikke tålte slike ting, gikk jeg over til kraftbein og oksehaler. Begge fåes i kjøttdisken, eller ved å spørre de som jobber der. Disse er helt reine og ubehandlet

Link to comment
Share on other sites

Mine to (Alaskan Malamute) spydde daglig i den alderen, det var fordi de åt all mulig drit hele tiden. Småstein, frosk, brunsnegler, bark, småfugl, gnagere, pinner, jord, busker og gress forsvant ned og kom opp igjenn om det ikke helt var fordøyelig. Nå er de blitt 3 år gamle og har sluttet med både eting av alt mulig og spying, så om det ikke er mulig å finne noe galt med hunden og det ikke hjelper å bytte fôr er det godt mulig den vokser det av seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Den er av typen bishon havanese, den har vært slik i snart 2 månader med gode dager og. Kan nesten se att hunden forandrer seg før den blir dårlig, har no hatt 2 dager uten brekninger og oppkast. Og har vært i storform med lek og fart. Men ser no att hunden virker slapp. Spiser stadigt mindre, ser ut som den veit att mat er lik vondt. Skal til legen på tirsdag for kontroll og så videre til ultralyd,

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det kom et råd om å fore hunden på kun kokt ris en periode. Jeg har fått samme råd. Begrunnelse, når hunden har kastet opp mye og lenge, har den ikke riktig balanse i magen, og klarer ikke å fordøye vanlig mat. Kokt ris er lett for magen å fordøye, og funker som vomfyll. Dette hjelper fordøyelsen å komme igang igjen.

Kutt ut alt av griseører og lignende en periode. Disse kan være harde for magen. Jeg har blitt rådet til maks et til to griseører pr uke til min hund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...