Jump to content

Dyrevernere ut mot utstilling og avl


Grimm

Recommended Posts

Går nok mest på selskapshunder og de som ligger i grenselandet vil jeg tro...

Som for eksempel rottweiler, som egentlig er en god brukshund, men blir ofte avlet kun på utseendet og ikke egenskaper. Eller schæfer... samme greia.

Raser som faktisk fysisk og mentalt endres ved bevisst avl på utseende...

 

Ville vel tro at det er noe anderledes i jakthundmiljøet, hvor funksjon kanskje vektlegges noe mer??

Link to comment
Share on other sites

I enkelte miljøer her i landet foregår det dessverre en del slik avl. Men det er nok hovedsaklig i de vanlige selskapshund-rasene.

Men f.eks. schæferen ble jo ødelagt av slik avl for mange år siden, og de samme med rottweileren på 90-tallet. Rottweileren gikk faktisk fra å være en stor grov hund til å krype ned mot mellomstor hund...

Link to comment
Share on other sites

I noen raser, f.eks. en jeg er litt kjent med, har det vært problemer med at en hannhund har 270 avkom. En svært flott hann, med gode egenskaper på alle vis. Men 270 avkom i en relativt liten gruppe vil kunne gi muligheten for ganske kraftig degenerering. Når 25% av en hunderase stammer fra noe av det samme blodet inntil tre generasjoner bak, så er ting fryktelig galt. Dette er slik en må prøve å unngå, og selv om det foregår litt av dette i Norge, så er det ikke gjengs i jaktmiljøet. De som har hund kan helt fint gjøre litt undersøkelser selv på hvor stor faren er ved å sjekke avlstallene på hundene ned til 5. generasjon. I jaktmiljøet har jeg inntrykk av at folk er opptatt av funksjonelle hunder, og ikke så opptatt av å få en kopi av akkurat DEN kremhunden fra 1998.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Faren til min gråhundtispe var av den kategorien som Nilsen nevner over her. Ble brukt vel mye og ble stoppet av Nkk. Så det blir da holdt en viss kontroll her i landet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner argumentasjonen til dyrevernerne nokså godt i bunn og grunn.

Det har i alt for stor grad vært fokus på utstilling, dvs. det ytre.

Dette har ført til en gradvis degenerering, slik at svært mange (de fleste ?) renavlede hunderaser er belemret med såkalte "typiske" problemer for rasen.

I naturen ville defekte individer gått dukken og ville ikke kunne ført sine gener videre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter det som at de er i mot avl basert på eksteriør fremfor helse og gemytt.

Er ikke ofte at jeg er enig med dyrevernere da de ofte har litt fjerne kampsaker, men denne gangen er jeg det. En vraltende hund som må føde ved hjelp av keisersnitt kan ikke ha det så veldig godt uansett hva rasestandarden sier.

Link to comment
Share on other sites

Faren til min gråhundtispe var av den kategorien som Nilsen nevner over her. Ble brukt vel mye og ble stoppet av Nkk. Så det blir da holdt en viss kontroll her i landet. :wink:

Tja... Da må det være noe de har begynt med nå... :wink:

 

I naturen ville defekte individer gått dukken og ville ikke kunne ført sine gener videre.

Nå er ikke dette en aktuell problemstilling siden det er snakk om domestiserte hunder, som ikke er skapt for et liv i det fri uansett. Men jeg skjønner godt hva du mener, og må si meg enig.

 

En vraltende hund som må føde ved hjelp av keisersnitt kan ikke ha det så veldig godt uansett hva rasestandarden sier.

Nettopp. Det er noe fundamentalt feil når det blir sånn...

 

Nei, ingen rottis :-)

Ok... Hehe! Da skal ikke jeg si me om den saken...

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke dette en aktuell problemstilling siden det er snakk om domestiserte hunder, som ikke er skapt for et liv i det fri uansett. Men jeg skjønner godt hva du mener, og må si meg enig.

Det medfører ikke helt riktighet, amstaff. En ser det tydelig fra konfliktområder at hunder ikke bruker lange tiden på å finne tilbake til gamle instinkter.

Link to comment
Share on other sites

Det medfører ikke helt riktighet, amstaff. En ser det tydelig fra konfliktområder at hunder ikke bruker lange tiden på å finne tilbake til gamle instinkter.

Nja... Men nå er ikke akkurat utstillingsproblematikk så aktuelt i konfliktområder heller... Der har folk som oftest helt andre ting å tenke på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er mange raser hvor fokuset på oppfyllelse av rasestandarden går utover hundenes helse. Flere av mastifftypene har problemer med naturlig fødsel; dels fordi rasestandarden tilsier store hoder, og dels fordi man ikke har vært bevisste på å holde individer med dårlige veer ute av avl. Bulldog og Bordeaux Dogge fødes vanligvis med keisersnitt. Det samme gjelder enkelte miniatyrhunder. Innenfor boxerklubbene er det - ihvertfall i Norge - bevisst blitt avlet på individer som kan føde selv, så problemer er ikke stort i denne rasen.

 

Andre eksempler på problemer som følger rasestandarder er pustevansker pga for sammentrykket fjes, for lang rygg i forhold til ben, skjev benstillilng, synsproblemer pga overdrevne hudfolder eller for mye pels, hudproblemer pga for mye folder osv.

 

Mitt inntrykk er at de fleste raseklubbene her i landet bevisst arbeider for å få frem friske individer, og at de fleste hundeeiere vil velge sunne hunder om de får sjansen. Men dyrevernerne har absolutt et poeng. For enkelte hundeeiere er dyrene tydeligvis mest verd som pyntegjenstander og levende kosedyr, og da virker dyrevelferden å komme i annen rekke. Bilder som dette tyder ikke på den helt store respekten for et levende individ, synes jeg:

 

APTOPIX_Dog_Show__b_852220f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...