Jump to content

Zeiss Rapid Z7 vs. ASV for langhold


Chef

Recommended Posts

Har noen erfaring med ZEISS Rapid Z7 retikkel som alternativ til ASV kulebanekompensator for jakt på lange hold?

 

Vurderer en Victory FL 6-24x56 til en 300 WM for skuddhold ut til ca. 400 m.

 

Hva med lys? Noen hevder at lyspunktet blir stort på langhold.

 

Kan selvsagt slukke lyset:)

Link to comment
Share on other sites

Rapid z er som skapt for 300 win mag.

Og juletre retikkelet stemmer svært godt på 18x forstørrelse.

Har hatt det meste av kikkerter for langhold.

Men har gått tilbake til jakt kikkert. 4-16x50 zeiss med rapid retikkel. Krever mere trening for å beherske retikkelet med mitt kaliber(6,5grendel). Og jeg har i tillegg avs tårn som knapt blir brukt til justering av høyden.

Men bruker vind rattet aktivt.

Har lys. Og angrer ikke på det

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke valgt retikkel med stige der stigen stemmer kun på for eks 18x som den vil gjøre med retikklet i 2 fokal plan.I dårlig lys vil 18x være for stor forstørrelse for å være ideel.Til jakt ville jeg valgt retikkel no 60. Med cm klikk og låsbart tårn som jeg har på mine zeisser ligger det et ark med ferdigmerka teipstriper på kulefall ut til 400m i eska til kikkerten.

Skyt inn på 100m og verifiser klikk på 200 ,300,400m.Ta så en maskerings teip og legg på tårnet og marker 100m/o stilling.klikk opp til 200m og merk med tusj strek likeså 300 og400m.

Riv av teipen og legg ved siden av klikkskalaen som er på arket.Velg den som er mest lik for din kule og din kulebane .Teip på remsa og skyt.Jeg skal merke min videre ut til 650m.Klarer det med mitt kaliber og min kule.

Til dere med strelok,sett inn retiklet til burris 3,5-10x50 med ballplex og velg sierra 200gr blyspiss i 900m/sek.Denne går helt etter strekene på hver 100m ut til 500m.Funker gjør det også i min 300win mag.Men bare på 10X :(

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd lange hold på jakt og har erfaring med skarpskyting. Brukte en 3-12x56 m kulebane komp på jakt på lange hold i Sør-Afrika en gang. Har nå også en leupold Vari x-3 med Boone&Crockett retikkel. Har ikke brukt sistnevnte på jakt enda. Det skal prøves på kråke i vinter. Forløpig ser det ut til at et gradert retikkel er raskere i bruk og man kan få mer tid til å stille på målet enn om man først må stille med komp tårn. De graderte retikkel har også ofte en gradering for vind, i side på høydestrekene. Det er dermed mulig å være raskt på målet og velge rett strek for så å bruke tid på pust og avtrekk. Ruser springboocken ut ytterligere 50 meter så kan man kompensere for dette, man slipper å skru igjen. 6-24 sikter med fokusjustering styrer jeg klar av til jakt. Du trenger ikke fokusjustering på hold ut til 400 m. Jeg lot min egen Zeiss 6-24x56 være hjemme til fordel for en Victory 3-12 med tårn. I dag ser jeg etter et sikte med mer forstørrelse enn 3,5-10x Leupolden min. Zeiss 3-12 med Rapid Z5 retikkel ser interessant ut til jakt. 4,5-14x Leupold med Varmint hunter el.l. ser også bra ut, men dette har jeg bare sett gjennom. Til skarpskyting på lange hold er muligens tårn og tabeller en bedre løsning.

Om et stigeretikkel har treffpunkt på 100, 200,300 og 350 eller om man treffer på 100, 220, 290 og f.eks. 370 spiller ingen rolle så lenge man vet om det. På lange hold vil man vel helst bruke max forstørrelse og det kan man hvis man tar rede på treffpunkt med stigeretikkelet.

Hvilken løsning man velger for kulebanekompensering avhenger av egne preferanser. Man bør prøve løsningene før man bestemmer seg for hva som fungerer best. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

....Med cm klikk og låsbart tårn som jeg har på mine zeisser ligger det et ark med ferdigmerka teipstriper på kulefall ut til 400m i eska til kikkerten.

Skyt inn på 100m og verifiser klikk på 200 ,300,400m.Ta så en maskerings teip og legg på tårnet og marker 100m/o stilling.klikk opp til 200m og merk med tusj strek likeså 300 og400m.

Riv av teipen og legg ved siden av klikkskalaen som er på arket.Velg den som er mest lik for din kule og din kulebane .Teip på remsa og skyt.

 

Er det ikke bedre å bruke hvit/gul el.tape. å merke hele veien ut, istede for å bruke en ferdig strimmel som e nesten rett?

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

....Med cm klikk og låsbart tårn som jeg har på mine zeisser ligger det et ark med ferdigmerka teipstriper på kulefall ut til 400m i eska til kikkerten.

Skyt inn på 100m og verifiser klikk på 200 ,300,400m.Ta så en maskerings teip og legg på tårnet og marker 100m/o stilling.klikk opp til 200m og merk med tusj strek likeså 300 og400m.

Riv av teipen og legg ved siden av klikkskalaen som er på arket.Velg den som er mest lik for din kule og din kulebane .Teip på remsa og skyt.

 

Er det ikke bedre å bruke hvit/gul el.tape. å merke hele veien ut, istede for å bruke en ferdig strimmel som e nesten rett?

 

 

John

Er ikke bare nesten rett,john men helt rett ut til 400m,så får jeg merke videre til jeg kommer opp til 650m.Har jo også mulighet til å øke/senke kruttladning litt for å tune den inn etter scalen på siktet.

Jeg har eid en Zeiss med Rapid z 1000 retikkel.Der må man skyte inn på 500m som er sentret på retikklet og deretter justere forstørrelsa slik at man treffer på punkt 1 på 100m.Funka ikke for meg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for glimrende innspill. Utrolig mye kunnskap blant dere. Er litt skeptisk til å måtte låse forstørrelsen, men ser klart fordelen av å kunne kjapt korrigere for avstand på dyr som løper ut uten å skru (løper ut og stopper, vel og merke).

I situasjoner med god tid er nok ASV best.

 

Siktet kan jo leveres med begge deler, så da blir det vel bare å gå "all inn"

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg erfaring med Zeiss med utvendige tårn, men på andre kikkerter som brukes på jakt hvor jeg ønsker å ha muligheten til å korrigere etter kulebanen utover i teigen gjør jeg det veldig enkelt. Skyt inn på aktuelle hold, hvit elektrotape rundt tårn og merk på med tusj.

Legger så kulebanen inn i ballistisk kalkulator og lager meg et lite kort på størrelse med et bankkort hvor det er notert endirng i klikk per 10gr endring i temperatur, per 20hPa, pr 10,20,30gr vinkel og nødvendig korreksjon pr 1m/s effektiv vind på aktuelle avstander.

 

Det siste er ikke nødvendig på hold ut til 350..ta et klikk ekstra hvis det er mye kaldere enn innskyting.

Ser ikke hvordan noen løsning skal være raskere enn dette, det tar omtrent 0,33 sekund å vri tårnet ifra null-merket til 300m merket. En annen ting er at på lange avstander har man som regel god tid i jaktsituasjoner.

Kjappe skudd, lange hold og jakt hører ikke sammen i min verden - skudd utenfor 200m skal ikke forhastes, men det er vel mine begrensninger vi er inne på nå. :P

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med sikter med tårn er at det tar tid å vurdere hvor mye man skal skru, så skru og så ta hånda tilbake på pistolgrep og finne avtrekker og begynne å stille på målet. Jeg er raskere med et gradert retikkel, der kan jeg øyeblikkelig kompensere på spotting og fortsatt ha grep på våpenet. Jeg lå lenge og vurderte målet på langholdsjakt(med kikkert med tårn) og når dyrene sto rett og fritt måtte jeg skyte i løpet av få sekunder. Det ble mye fomling for å sikre at jeg hadde skrudd rett og da mistet jeg fokuset på dyret i kritiske øyeblikk. For meg vil nok gradert retikkel fungere bedre enn tårn på praktisk jakt. Uansett må den aktuelle metoden trenes på, men for meg ser graderte retikkel ut til å være så interressant at jeg vil sjekke det ut og prøve det til neste jakt på lengre hold. PHene jeg jaktet med hadde ikke mye til overs for kikkerter med tårn. De mente det var mye tulleskruing som førte til unødige bommer med kikkerter med tårn. De om det, tårn med kulebanekompensering har sin plass, men ikke for min langholdsjakting hvis jeg får graderte retikkel til å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Hva mener du om rapid z til jakt med ett kaliber/kule ut til 600m?

Jeg er vant med tårn. Men har kompiser som kun vil bruke rapid z da de mener det er raskere og enklere på jakt.

 

Edit: endret grunnet autokorektur på ipad :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel siden det er andre fokusplan er Rapid Z en gigantisk feilkilde og invitasjon til skadeskyting.

 

Dersom dere kjører deres unike ballistikk mot Rapid Z så vil de fleste havne på et sted mellom 15-18x forstørrelse og det er svært ugunstig for de beskrevne jaktsituasjonene.

 

Forlegg heller med +'en som finnes i senter av de fleste langholdssikter, den har ypperlige dimensjoner for de beskrevne jaktsituasjonene og virker uansett forstørrelse når det er første fokusplan.

 

Min personlige mening er at du plikter å beherske utstyret godt nok om du skal skyte vilt på lange hold. Å ikke kunne ta inn en forflytning på 50m ved å legge 3-4 klikk på rattet i en flytende bevegelse eller forlegge ved å skyte rett over ryggraden eller bruke retikkelet... Da skal man ikke drive med langholdjakt. Å klikke et tårn skal gå med samme tempo du manipulerer bolten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man absolutt vil holde i retikkelet (som jeg for øvrig mener er en ræv ide) så kjøp for all del en kikkert med milrad retikkel i første fokale plan.

 

Min tabell:

 

200m - 0,5

250m - 0,9

300m - 1,3

350m - 1,7

400m - 2,2

450m - 2,7

500m - 3,2

 

Dette kan jeg ENKELT forlegge i siktet. Det stemmer på alle forstørrelser. Det stemmer på centimeteren, på alle hold, på alle forstørrelser, alltid.

 

En slik tabell har man (igjen, etter mitt syn) alltid på børsa. Ennå enklere er det å ha det på tårnet og bare skru.

De som mener de er raskere med Zeiss WTF800, jeg er åpen for målvekslingsduell.

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg det er greit at det blir spesifisert hvilke avstander vi snakker om for langt hold på jakt før en sier hva som er best og ikke.

Litt usikker på om jeg tør å være uenig med Roe som har 100x mer erfaring enn meg med avvirking av vilt og andre blinker på lange avstander :roll::roll:

 

Men snakker vi om avstander mellom 200-400m er jeg ikke sikker på om tårn og justering er best lenger. Spesielt ikke om det er snakk om skudd som skal avfyres med begrenset tid til rådighet. Å kunne justere tårn like kjapt som en drar i bolten fungerer ikke for meg annet enn med tofot og bakstøtte. På jakt liggende med anlegg på sekken betyr det å slippe pistolgrepet, skru for deretter feste grepet på nytt. Kanskje jeg som ikke er dreven nok, men tar veldig mye lenger tid enn ett ladegrep.

 

Men om en skal raskt kunne komme seg i stilling å avfyre ett kontrollert skudd innenfor enn gitt drepevindu føler jeg personlig at de 2-4 sek jeg bruker ekstra på justering å sikte og kroppen for å gjøre det kan utgjøre forskjellen mellom suksess og fiasko. Er enklere å kun bruke måleren i kikkerten få avstand og bruke rett avstandslinje å skyte, enn å måle - skru- i stilling- før avtrekk. Nå skal det legges til at siktet jeg har brukt har mil fast på 12x, Z7 ret har jeg ikke prøvd.

 

Jo lenger avstanden er og jo mindre målet er jo mer kritisk blir rett høyde og da er rett antall knepp helt avgjørende og det eneste rette måten å gjøre det på. Har en også begrenset trening i bruk av avstandsretikkel er sjansen for å drite seg ut vesentlig større.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok enige vi også.

Men ballistisk sett snakker vi nå om korte hold igjen. 300-350m løses like lett med forlegging.

Siktet på 300, bruk topp av + for alt under og bunn av + for alt over.

Da rammer du vitalt område hele veien til 370'ish meter.

På korte hold trenger man heller ikke Rapid Z.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ganske mye på oppdukkende mål med begrenset visningstid, 4 - 10 sek, ut til +/-700m. Der er det ingen tvil om at et ballistisk retikkel er best. Så kommer bdc/zs med 100m knepp. Moa eller cm-knepp er en hemsko i mørke eller med gassmaske. Med det siste var det bare å stille inn middelavstand i skytefeltet og holde over under og til siden

Link to comment
Share on other sites

Der er det ingen tvil om at et ballistisk retikkel tilpasset kulebanen er best.

 

Skriv det slik og plasser retikkelet i første fokusplan så er jeg enig. Rapid Z retikkelet klarer ikke gjøre den jobben du beskriver. Dessverre er et tilpasset retikkel i de fleste tilfeller utenfor økonomisk rekkevidde for en privat bruker da det gjerne fordrer en bestilling på 100 sikter eller mer.

 

---

Tilbake til tidligere poster.

Omtrent slik vil de tidligere beskrevne jaktsituasjonene se ut med de fleste normalpatroner.

 

overhold.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er så synd idag.

 

For 20 år siden kunne man bestille egentegnede FFP ballistiske retikler (dot'er og stolper) fra Pecar med 8 - 12 ukers leveringstid. Premier var også en leverandør.

 

På dette området har verden virkelig ikke gått fremover.

 

Forøvrig hadde Hertel & Reuss et FFP juletre på etset glass i 2,75-10x45 på midten av 70-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er i prinsipp helt likt et retikkel jeg fikk Pecar til å lage. Jeg hadde dot'er fra 300 og utover som tilsvarte hodestørrelse på respektivt hold. Senterdot /100m ble brukt til vanlig konkurrqnseskyting. I tillegg hadde jeg grove sidestolper med 60cm fra senter som ble brukt som forsprangsmerker for løpende elg/hjort. Disse stolpene gjorde også kikkerten brukbar på jakt. Selvfølgelig ingen juletrær pga wire konstruksjon.

 

Her er en grov tegning hvordan det så ut. Skalaen er ikke riktig i denne tegningen. Første dot under senter er 300m.(Solgte kikkerten senere til en kompis som siden gikk bort. Har ikke sett kikkerten siden.)

 

Retikkel.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror vi tenker ganske likt. Tegnet en nær identisk sak dimensjonert for rådyr og gående vilt for ca 15 år siden.

Jeg mener å huske at den gang var det faktisk mulig å få det laget hos S&B dersom man la ca 50.000 på bordet for å dekke kostnadene.

 

David Tubb har jo markedsført et DTAC retikkel (patenten eies av noen andre) hvor man har gjort et par genistreker (f.eks forskjøvet retiklet for å ta inn spindrift) men det krever faktisk litt for mye lesing til å bruke korrekt.

 

Leupold custom shop tilbyr/tilbød et tilpasset dot retikkel i enkelte kikkerter og så har du reklameretiklene som H58, TreMor, Ultimate Reticle (Holland). Andre retikler har virkelig vært inne på noe, men har manglet ganske mye i gjennomførelsen for å kunne fungere bra. F.eks Kahles Mil 6 hadde et godt senterområde, Leica L3D med de riktige dimensjonene I første fokusplan hadde vært et topp skytteretikkel.

 

Dessverre er det penga som snakker, og krav til inntjening gjør ganske enkelt disse retiklene lite attraktive for produsentene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

50000.- hos S&B? En jeg kjenner, som er her på forumet av og til, fikk laget elgbaneretikkel hos dem for et par tusenlapper for ca. 15 år siden.

 

Hadde en kikkerprodusent tilbudt en rask og billig retikkeltjeneste idag tror jeg de hadde fått mye å gjøre. Tenk om de bare hadde hatt et tegneprogram på websidene sine for bestilling sammen med kikkerten..

 

Har kikket mye på DTAC. Det kunne jeg tenke meg i en metrisk versjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...