Jump to content

Har 6,5x55 kjøpe 308?


Stingsilda

Recommended Posts

Jeg har en tikka T3 Lite 6,5x55 skutt ca 450 skudd. Den er kappet til 50cm og satt på Sonic demper.

 

Har nå fått tilbud om å kjøpe en Sako 308, montasje og kikkert, (uten demper) skutt ca 500 skudd. Pris mellom 5000 og 6000. Har ikke sett den enda, og kjøper den kun vis den er pent behandlet.

 

Grunnen til at jeg tenker å bytte, er at jeg ønsker meg en kortere rifle. Tikkaen min går godt og meget pent behandlet, men skulle ønske den var kortere. Sako er jo også bedre kvalitet enn tikkaen.

 

Rifla brukes til på rådyrjakt, men ønsker også å bruke den til på fugl (rype og toppjakt). Kanskje også reinsdyrjakt, men det er nok litt lengre frem i tid.

 

Jeg har ladeutstyr, og ønsker å å lade selv i fremtiden (men har ikke tid til å gjøre det nå).

 

Er det bedre dempereffekt på 308 enn på 6,5x55?

 

Er det tullete av meg å bytte? Har "havesyken" tatt meg?

Link to comment
Share on other sites

Du har fått havesyken ja, dessverre :-) Men du må jo ikke bytte! Du trenger selvsagt både 6,5 og 308! Men du må kjøpe ny 6,5 og..du har jo kappet den i stykker.

Vil du ha kort børse/kort løp er 308 tingen. Bedre egnet for kapping/korte løp.

 

Altså selg Tikkaen, kjøp Sakoen og en ny Tikka med lengre 6,5 løp ;-)

 

(Er ikke så sikker på at Sako er så bedre kvalitet enn Tikka..)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Behovet ditt dekkes godt av det kaliberet du allerede har, men du har et sterkt ønske om en kortere og har som du gir uttrykk for en 308 i sikte allerede. Bestemmelsen er vel egentlig tatt, men dveler litt ved hva andre måtte synes.

Klart du kan bytte fra 6,5x55 til .308, når ønsket er kortere rifle. Du går ikke feil når det er fra Tikka til Sako. Hvor mye bedre, ja, det finner du utav. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Med det bruket du skisserer ville jeg tatt en paracet.

 

En Sako er ikke bedre enn T3, den har bare litt mindre plast. 2 centimeter kortere med likt løp, ikke engang du vil merke forskjellen. Bedre men en lang Tikka enn en tung Sako, mer paracet..

 

Trur du skal ta en paracet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...