Jump to content

Møkkadag på skytebanen!


ko-stens

Recommended Posts

Frustrert!

 

1: Kjøpte meg brukt Zeiss Diavari V (Victory) og skulle skyte inn denne i dag. Det gikk dårlig! Ikke nok knepp sideveis, så spørs om det er noe galt med siktet. Ny rifle, ny base og nye ringer. Gikk strålende med det andre siktet på samme rifla. Bruker Leupold QR og hadde tenkt å bruke Zeissen som skumringssikte (se annen tråd om det). Katta i sekken, bokstavelig talt... Er vel bare å krype til korset og sende inn siktet for sjekk. Det kan jo unektelig se ut som om noe er feil med den. Får sende epost til selgeren, men privatkjøp. "Kjøpt er kjøpt".

 

2: Skulle skyte inn .222'en til toppjakta. Den har gått som en stråle hele tiden etter stokkbytte, med samlinger mellom 7 og 15 mm i benk. I dag kom INGEN samlinger under 50 mm. Alle lå mellom 50 og 110 mm. Samme kule, samme ladning som alltid før. Dette med helmantel. Prøvde Vmax 40 grs, som også går så det griner i børsa. I dag ble deg jeg som gråt, for "samlingen" var på 80 mm... Alt virker i skjønneste orden, med søylebedding og "vanlig" bedding, stramme skruer og ingenting i klem noe sted, men det kan se ut som om det er noe med demperen, selv om jeg ikke ser noe galt fysisk med det. Ikke har det vært utsatt for slag eller hard behandling av noe slag. Skjøt tre skudd med helmantel uten demper, og vips, der kom 15 mm'eren... Demperen er en Sonic 35, for øvrig.

 

Glad for at den nye X-bolt links'en har vanvittig potensiale, med et par hull-i-hull toskuddssamlinger og et par, tre 15 mm'ers på tre skudd, men resten var drit og dra...

 

Ser for meg flere tusen spenn i fiks av Zeiss og et par tusen i ny demper. :?

Link to comment
Share on other sites

En liten historie: I august fikk jeg igjen min Remington 700 LTR som hadde fått ny GRS-stokk og 1000 gram avtrekk hos en kjent forhandler og børsemaker. Gledet meg som et barn til å komme på banen. Selv da jeg flyttet skiva inn på 30 meter hadde jeg ikke nok knepp til å treffe den.

En rask titt ned på kikkerten ovenfra viste at den sto skjevt. Bakre feste var langt ute av sentrering. Etter en rask justering/sentrering av bakre feste, var alt perfekt.

Dårlig sluttkontroll hos børsemaker (BL), men også sløvt av meg å ikke finne feilen tidligere.

 

Altså - sjekk festene :-)

Link to comment
Share on other sites

Justeringen virket veldig fint da jeg grovjusterte det mot stolpen på ca 30 meters hold. Retikkelet "gled" fint på plass, men det gikk mange knepp før jeg var der, så mange at det ikke var flere igjen da jeg skulle finjustere under skytingen.

 

Men en ting har jeg ikke tenkt på, som jeg burde ha tenkt på... Burde byttet om på ringene og sett om det ble endringer da. Kan jo hende det er en ørliten forskjell mellom dem, og da kan det hende det er det som skal til.

 

Dette kan jeg jo prøve i stua og. Vil jo se om det blir forskjell gjennom grovsiktingen uansett. Så får en prøve en ny runde på skytebanen. Uansett bør det vel sendes inn da det umulig kan være helt i orden optisk. Om siktet er nokså gammelt, bør det vel være hakket over Zeiss Classic uansett. Snøen ble jo en anelse gul da jeg så gjennom siktet. Har også en Leupold VX6 2-12x42 som ble skutt inn samtidig. Dette gikk helt strålende, og optikken er svært mye bedre enn på Zeissen. Det skal vel ikke være helt riktig. Zeiss Diatal'en jeg har på .222'en er også svært mye bedre. Leupolden er splitter ny, og Diatal'en er ca fire år gammel.

 

I og med at innskytingen gikk strålende med Leupolden, kan det vel ikke være basene som har skylda. Får i hvert fall prøve å bytte om på ringene og skyte en runde til først.

Link to comment
Share on other sites

Nuvel. I en kjapp test da jeg kjøpte Leupolden, var den like god som Classicen syntes jeg. Og begge er svært mye bedre enn Diavari V'en, altså Victoryen. Med andre ord er det noe som ikke stemmer med Victoryen! ;-)

 

Ellers har jeg nå tatt to harde runder med mantelfjerner, olje og tørre pusselapper på .222'en. Brukte vel tredve, førti lapper før lappene sluttet å være svarte... Var vel på tide med en puss, muligens! Plukket børsa ned til partikkelnivå og sjekket alt. Det samme med demperen. Ser ikke noe feil noe sted, så kanskje det er pussing som trengtes. Får krongle meg av gårde etter hvert igjen, men det blir da søren meg to uker til. Svensketur er bestilt fra 24. - 27. januar i Dalarna, så om børsa ikke er klar da, får jeg ta med kniv og klatre etter tiuren...

 

Ellers har jeg jo gamle-Sakoen og da. Den kan jo til nød brukes om jeg ikke kan bruke Browningen eller Brnoen. Regner med at Brnoen blir klar. Den samlet jo noenlunde uten demper.

 

Det blir i hvert fall interessant å sjekke neste gang!

 

Interessant blir det også å sjekke om Victoryen går i sentrum. Har byttet på ringene nå. Merket meg at det kan grense til en øøørliten sannsynlighet at noe har stått litt i spenn her. Etter å ha byttet om, var jeg nøye med å ikke stramme hurtigkoblingene, men la siktet ligge løst nedi og skru til slik at ringene gikk lett inn og ut av basene før jeg strammet ringskruene. Merker meg nå etterpå at siktet er litt lettere å få av og på enn før. Syntes nemlig det gikk litt trangt inn og ut av hullene før. Kanskje det ikke skal mer til, men det gjenstår å se. Grovsikte er ikke lett i kølsvarte mørket her, men vil jo få en pekepinn så fort jeg går gjort det. Håper det beste, men siktet må nok uansett sendes inn til sjekk pga selve optikken.

Link to comment
Share on other sites

Da får man oppdatere litt.

 

Gledens dag med Zeissen, fremdeles møkkaskyting med .222'en.

 

Det hjalp å bytte om ringene på Zeissen. 15 mm samling akkurat der jeg pekte, og klikk både hit og dit. Sammenlignet siktet med både Classic Diatalen og en Victory HT og, både mot snø og sol, og den stod ikke tilbake for dem, og den var faktisk ikke noe gulere, som jeg åpenbart innbilte meg sist, så da betyr det at den ikke sendes noe sted for sjekk. I dag var det for øvrig klarvær og sol. Sola stod midt i mot. Nydelig sikte, med andre ord! :-)

 

Det eneste er kanskje at dot'en i midten blir veldig stor på 10x forstørrelse (ret 40, medforstørrende), men skuddene sitter jo der de skal, og den skal i hovedsak brukes på skumringsjakt. Men tankene flyr jo litt... Den hadde i grunn passet fint på .222'en, som brukes på revejakt. Men til fuglejakt på avstander opp til 200 meter, blir nok ikke retikkelet det beste, med den "klumpen" i midten.

 

Fox'en sprer som ei hagle. I dag prøvde jeg Vmax 40 grs. Denne gikk best, med femskudds på 28 mm. Uten den ene slengeren var den på 20 mm. Greit nok. Tre av skuddene satt ca 10 mm fra hverandre. Med 50 grs Sako fmj, som i fjor samlet 7 - 15 mm, "samler" fra 50 - 80 mm på tre skudd. Rene haglespredningen. Får heller ikke noe mønster i samlingene, så det er bare dumt å skru noe sted. Prøvde også 45 grs S&B, men heller ikke disse gikk bedre enn maks 40 mm. Til slutt prøvde jeg en treskudds med Hornady 55 fmj. Kompisen har skaffet seg en Vixen og har fått tak i disse, ferdigladet. Da snakker vi spredning... En skivebom og fire skudd med ca 15 cm "samling". Visste den ikke funket helt før heller, men ville prøve og se forskjell fra Vixen'en og min. Samlet bedre i hans, men det virker noe vilkårlig hvordan de går i den og. Blir å produsere hylser av dem...

 

Konklusjonen på dagen, er nok at jeg høyst sannsynlig drar med meg X-bolten (.308) til Sverige om to uker. Den samler tett. 15 mm med Zeissen med retikkel som ikke egner seg til prikkskyting og 13 mm med Leupold VX6'en, som har lyset inni retikkelet. Så X-bolt med Leupold funker til fuglen og!

 

Men det var den j-.-.la Fox'en da...

 

Skal prøve å lade tøffere ladninger med Sakoen og bruke Norma 201. I dag er de slapt ladet med 14 grs N-110 til ca 800 m/s. Får få dem opp i ca 850 m/s, så får en se om de går litt bedre da. Vmaxen er ladet til ca 1000 m/s med 17 grs N-110, for øvrig, og de gikk jo mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Og endelig.... Siste oppdatering...

 

Nå går den jX#" Fox'en dit jeg vil!

 

20140115_112111_zps367f70f0.jpg

 

Nå sitter det bare to skudd i blinken her, men på blinken ved siden av, sitter det to skudd like tett, på akkurat samme sted, målt ut med linjal ut i fra siktepunktet, så da kan en vel si at det holder mål. Hadde flere tette samlinger i dag, så da ble det jammen bra til slutt. Skrudde opp enda et knepp etter skuddene på bildet, slik at jeg kan sette korset rett i på ca 150 meter. Blinken her er på 100 meters hold. Tiuren er på et A4-ark, så det er mer duestørrelse enn tiurstørrelse. Tetteste samling på tre skudd ble 13 mm. I teorien, disse to er 7 mm unna hverandre, mens de to på blinken ved siden av var knapt målbart. Det var et ruskete hull bare.

 

Det som tydeligvis skulle til var å bytte krutt. Fra N110 og 14 grs til Norma 201 og 22,5 grs. Da ble hylsa fylt opp (ca 97 %), trykket økt, og hastigheten gikk opp med ca 60 m/s (alt i følge Quick Load). Hadde en teori om at kaldt vær, lite krutt, lite trykk og lav hastighet ikke var det ideelle, noe jeg også har fått bekreftet av andre som har sagt det samme.

 

.308'en ble skutt inn ferdig ("nyormet"...), med dårligste samling på 28 mm. Da med en slenger. Ellers var alle samlingene på fra 13 - 18 mm. Da med to hull på tre skudd hele veien. To tette og en litt utenfor. Godkjennes... :-) Går helt rått den børsa. Bruker for øvrig Sierra Matchking 168 grs.

 

Litt pussig opplevelse egentlig. Klarte selvsagt å glemme noe, som jeg alltid gjør når jeg skal et sted, uansett hva formålet med turen er, og det var hørselvern. Satset litt hørsel i dag, men det gikk bra. Ingen pip eller øresus. Det pussige var at smellen føltes mindre i .308'en sammenlignet med .222'en. Har Hausken JD228 på den store og Sonic 35 på den lille.

 

Uansett, nå ser det ut til at det skal kunne være mulig å treffe en fugl på toppjakta og. I dag var faktisk sannsynligvis siste mulighet til å få til skytinga og, så det ble i tolvte time. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...