Jump to content

neck sizer i 9,3x74R


SteinarBM

Recommended Posts

Noen som vet hvor man får tak i neck sizer til 9,3x74R? Ser at både midway og hjemmeladning.no har oppført en RCBS, men ingen har en på lager... andre plasser det går an å prøve?

 

Er det ellers noen som har lyst å dele litt erfaring med lading til dette kaliberet? Min rifle er regulert med Norma Oryx kuler, 18,5 gram. Har lest en plass på dette forumet at lading av disse Oryx kulene var problematisk siden kulediameteren er litt mindre enn .366"...

Link to comment
Share on other sites

Lader til min dobbelrifle, den er i utgangspunktet regulert med 18,5 oryx men får bedre samskyting med 250grs Accubond, N135 57grs 95,5mm, 765ms. ligger på ca 5 cm samling med høyre løpet midt i, venstre løp opp til venstre. går også bra med 15 vulkan, liker ikke tunge kuler. Når det gjelder neck sizer kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

dette var veldig interessant lesing!

 

Jeg har en dobbeltrifledrilling i 9,3 som angivelig er regulert for 18,5 ORYX, men tydeligvis det gamle designet, for dagens fabrikkladd skyter i kryss..

 

Har fått Mega 18,5 sammen med 54grs Norma 203B i RWS hylser til å samle godt, men daff ladning med bare 640m/s..

 

Hva slags hylser bruker du?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har en dobbeltrifledrilling i 9,3 som angivelig er regulert for 18,5 ORYX, men tydeligvis det gamle designet, for dagens fabrikkladd skyter i kryss..

 

Mvh Kristoffer

 

Kiwi,

 

Når skiftet oryx design? Har ellers lest en plass på dette forumet at lading av oryx kuler er vanskelig siden kulediameteren er endel mindre enn .366"... kjenner du til dette problemet?

Link to comment
Share on other sites

SteinarBM. Neck size til dobbeltrifle... er du sikker på det? Jeg har alltid trodd at til brekkvåpen bør man fullpresse hylsa. Hadde for øvrig ikke helt tight nok fullpressing av hyls til min drilling, og da var det vanskelig å kamre hylsa! Du vil nødig stå med patroner som kamrer dårlig i doblingen din...

Link to comment
Share on other sites

SteinarBM. Neck size til dobbeltrifle... er du sikker på det?

 

Nei, jeg er slettes ikke sikker på det! Har ikke erfaring med lading til dobbelrifler... tar derfor gjerne imot tips til lading. Ønsker å skyte endel med denne rifla, både for å bli komfortabel med rifla (Krieghoff Classic) og skyteteknikk med to avtrekkere, men også med kaliberet siden jeg kun har skutt med "vanlige" kaliber (308 og 30-06) før. Å kjøpe mengder med fabrikkammo til 9,3x74R, spesielt oryx, er passe dyrt.

 

En foreløpig plan er å få til en oryx kule i 286 gr, det burde vel gå greit siden rifla er regulert med tilsvarende fabrikkammo? Videre kunne jeg tenke meg å få til en lettere kule, med tilhørende flatere kulebane. Nå er det mulig å regulere samskyting i min rifle med en skrue i munningen, men ideelt sett vil jeg unngå dette siden samskyting med den tyngre kula da ikke vil stemme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått meget god samskyting med Mega, tross at drillingen var regulert for Oryx.

 

Problemet var nok at den ble regulert med gammel ammunition (drillingen ble levert i 2008), og da jeg kjøpte ammo her hjemme gikk den heller dårlig md fabrikkammo - den skjøt i kryss med over 25 cm! :shock:

 

Sjekket ut angående kulene, og så at det var forskjellig ogive på de løskulene jeg hadde fått tilgang på og ladet opp, og det som var i ferdigladd ammo. JEg er usikker på hva som var ny og gammel kule av de. Skiftet av design må ha skjedd rundt 2008 en gang.

 

Jeg sjekket ikke altfor nøye da dette skjedde, siden jeg også hadde anskaffet meg Mega 18,5grams kuler som er både billig og bra.

Hadde flaks med god samskyting ganske tidlig med Mega kombinert med Norma 203B krutt.

Norma Oryxene jeg hadde fungerte ikke i hele tatt med det kruttet, og når jeg alt hadde et skuddpar der det ene treffet satt stablet oppå det første med ca 30mm avstand så kalte jeg det godt nok i massevis til mitt bruk. Skutt med 4x så tror jeg ærlig talt at mye av spredningen nok er førerfeil...

 

Når det gjelder diameter på Oryx har jeg aldri målt. Det burde jeg kanskje gjort...! Solgte unna restlager av 9,3 kuler her tidligere siden jeg nå har funnet selve "oppskriften" på hva som fungerer godt i drillingen til hjemlig elgjakt..

 

 

Kunne egentlig tenkt meg ei litt lettere kjapp og myk kule til drivjakt, noe som kanskje lager litt større skade og parkerer dyra i større grad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker følgende metode:

 

Sizer med den vanlig sizeren til hylsa går greit i det trangeste kammeret, og hylsehalsen er presset tilstrekkelig til å holde greit på kula. (Husk : 300winmag har kort hals, og jeg ser at det fungerer greit, den er jo også en veldig presis patron)

Randpatroner, og beltepatroner, skal kamre på randen, ikke skuldren, men skuldren bør ikke settes unødig tilbake!

Snu hylsa et kvart kast for hver sjekk, for enkelte kammer kan være skjevt boret..

Om du får en tett pasning, men fortsatt får lukket våpenet så bør alt fungere helt fint, og du får lengre levetid på hylsene dine.

 

9,3x74R kan fort ha veldig lav levetid om du stadig fullsizer de... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kunne egentlig tenkt meg ei litt lettere kjapp og myk kule til drivjakt, noe som kanskje lager litt større skade og parkerer dyra i større grad.

 

Du mener at du skulle hatt en pakke med 16,7 g RWS H-mantel? ;-) Er ikke det obligatorisk for en dobbelt 9,3x74 på drivjakt? :-)

Link to comment
Share on other sites

Har også fått inntrykk av at kort levetid på hylser er et problem for dette kaliberet så kanskje det ikke er noen dum ide å halspresse såfremt kammerene er såpass like at engangsskutte hylser går greit i begge kammer.

 

Delpressing av hylser med helpressingsdie medfører at når dien begynner å presse på kroppen så skyves gjerne skuldra noe frem. Dien må derfor ofte skrues ned til skuldra presses tilbake igjen om tung kamring skal unngås. Har ikke ladet for dette kaliberet, så det er nødvendigvis ikke et problem her, men erfaring jeg har med andre kaliber indikerer at dette kan skje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...