Jump to content

Ny langholds jaktrifle... trenger råd!


tornado

Recommended Posts

Jaktkarrieren begynte da jeg arvet en gammel mauser i 3006 fra bestefar, med en Tasco 2.5*40. Avtrekket er ikke noe særlig, så denne forblir et klenodium.

 

Kjøpte en brukt Tikka M595 308 Win med Kahles 1.5-6*42. Denne har blitt kappet til 40cm og montert en Atec demper. Pimpa videre med en GRS hunter stokk, da orginal ikke passet meg. Skyter vanvittig mye bedre stående, men vekta på riggen øket litt. Dette er riggen for drivjakt og i tett skog.

 

Ser meg nå etter en rigg for åpent lanskap samt litt lengre hold. Ser for meg en Tikka t3 med en 3-12*56 av egnet fabrikat. Men hva kaliber....? Har jo masse hylser i 3006 samt mye 30 kaliber jaktkuler liggende, så 3006 er nærliggende. Eller et mer eksotisk kaliber i 300WM, 300 RUM for litt mer fart kanskje... Eller en kjedelig 6.5*55... Liker i grunnen 30 kaliber, da det er enormt mye kuler å velge i samt god pris.

 

Vil en 3006 med langt løp gi den farta og dertil flat kulebane jeg er ute etter.... Har en Dillon 550, så kan komponere ladninger selv samt kulevalg. Bør vel kunne skremme en 165grs Accubond opp i grei fart med N160 bak når løpet er langt...

 

Jakt er for tiden rådyr, men snuser på reinsjakt og villsvin. Kanskje litt predatorjakt i form av rev.

Link to comment
Share on other sites

750 skudd i en 300wm er bare tullball. Da må den være ladd til lysets hastighet med 150grs kuler isåfall.

 

Jeg skiftet pipe etter 2500 skudd, men ikke pga tap av presisjon, men pga jeg ville endre riflestigning. Tikka-pipa mi (rustfri) hadde klare og definerte bommer etter tidvis varmskyting(30-40 skudd på en halvtime?) og ellers puss for ca hvert 100 skudd.

 

Jeg forventer at den nye pipa (som lades noe hardere, ~910-920m/s med 220-230grs kuler) skal vare like lenge.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode innspill.

6.5*55 er fleksibel og har snill rekyl. Men ser ikke behovet for snill rekyl i dag da alle mine jakt-rigger vil ha demper som reduserer rekyl med ca. 50%. Dessuten er kule utvalget i kaliber 30 i en klasse for seg selv, enormt! Er også litt usikker på om jeg vil ha en beltehylse, da det ikke er noen fordeler med dette. Sitter da igjen med 300 RUM, voldsom hylse som er i stand til å brenne 100 grains krutt... 300 WSM og 300 SAUM er andre kompakte alternativer. 300 WSM er nesten like kraftig som storebror 300WM og vil passe i en kort låsekasse for redusert vekt på rigg'en. Mulig dette er veien å gå. Vet 300 WSM er voldsomt populært i US som lett semi kraftig jakt rigg.

Men hylser i eksotiske formater koster... 3006 jaktmatch får man ferdigrulla til under 10 kroner stykket, så hvis man skal trene litt så må det inn som kriterie også. Ikke lett dette...

Link to comment
Share on other sites

300 WM er en beltehylse... Ingen fordeler med dette til jakt formål i en bolt rifle... Alle nye moderne kalibere har ikke belte som 300 RUM, WSM, SAUM. Når man lader selv, så kan man styre farta i løpet og dertil slitasje. 300 RUM er ekstrem, men kan temmes ved å bruke raskere og mindre krutt. Samtidig kan den sende en 200 grains kule ut av løpet med 1000 m/s stappa full av N170 / MRP2 krutt! Toppe dette med den nye Nosler Accubond long range 190/210 grains blir rimelig heftig tipper jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har en 300 RUM, den er nøyaktig og god å skyte med.

Løpsslitasje og rekyl er jo et poeng som mange trekker frem som negativt, men det er ikke noe problem å lade ned til 3006 hastighet, og hvis du trener med et annet løp/gevær, så har du jo kalibret så lenge du er i stand til å jakte, tror de aller fleste jaktløp mister presisjon grunnet rust i løp fremfor slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...