Jump to content

7.62x39.. Lading av blykuler


tailgunner

Recommended Posts

Jeg har en plan bare for morro..

 

Har en cz 527 med laminatstokk fra boyds, 40 cm løp i muffe med en frontmontert almsdemper.

Har bestilt et diopter fra NECG og har planer om å få tak i et forsikte som minner om det på us-carabin.

 

 

Det jeg planlegger nå er å lade opp de mange 100 blykulene jeg har støpt i lee's 155grs .312 tang. Bruker GC og i førsteomgang lee's Alox

Jeg har ganske lite erfaring med blykuler i røyksvake kreasjoner, men noe har jeg ladet.

Er det noen som har ladet med blykuler i kaliberet og kan dele erfaringer og ladedata?

 

Planen er å bruke N340 og lade opp til et fornuftig trykk. Regner med 500m/s er innenfor hva jeg kan forvente, men jeg har 100 lapuahylser som jeg lader opp med subsoniske ladninger(kjekt å ha noen i lomma). Med diopter blir det uansett et kortholdsvåpen for meg.

 

Spørsmål nummer 2: er det noen som vet av en type universalt sikte med settskrue eller lignende. Må ha litt høyde og gjerne minne kraftig om det om er på us carabin.

 

Målet er en lett, kort, lydsvak og tøff rifle som er like innbydende å slenge på ryggen som salongen jeg har og bruker endel i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og en tillsvarende plan om en litt røffere alternativ til salongen.

Dog vil jeg ha en passende kikkert, men post gjerne bilder av sikte-løsningen din!

Rifla mi er en Zastava minimauser i 7.62x39 , men det gjenstår i se hva jeg klarer å få utav den, den skal først få seg gjenger for demper.

 

Jeg tenkte også på sikt å lade med bly, så jeg følger med på hva du får til hær :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med kalibret. Men skal du bruke blykuler, bør du "sløgge" løpet først. Og hvis du ikke har, så må du skaffe deg en kalibreringspresse og rett dim. på "kalibreringsdien". Da får riktig diameter på kula og setter på GC samtidig. Dette er beskrevet i Ladeboken, sammen med en del andre tips.

 

Det er sikkert andre som kan hjelpe deg videre, i tilegg til at du bør skaffe deg Ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at det vil samle seg kulefett, slagg og dritt i demperen ved bruk av blykuler. Har ikke personlig erfaring med bly i rifle selv, men det sies at man skal være nøye med rengjøring av demper når bly skytes.

 

 

Følger tråden jeg også. Har lekt litt med tanken på å lade med blykuler i 8x57. Med ordentlig kulefett skal dette gå bra inntil 2200 ft/s eller deromkring.

 

Er litt skeptisk til Lee Alox i "riflefart" men det ser du jo fort, om kula går tom for kulefett. Blyer det i pipa di og det ikke er noe i starten av riflinga, ved kammerenden, så har kula di gått tom for fett fra der det blyer. Da bør du finne på noe annet enn LLA. Bruker selv Carnuba Red fra www.lsstuff.com til håndvåpen i mange kaliber både magnum og vanlig, og dette sies og skal virke bra i godt over 2000 ft. Vet selv det virker i den farta men høyere har ikke blitt prøvd fra meg eller de som har testet mine kuler. Støtter forøvrig forslaget om å slugge pipa di og deretter size til 1 eller 2 tusendels tomme over løpsdiameter. Lad også med så kort friflukt som mulig. Ei die som ekspanderer hylsemunning er også ett must så blykula ikke blir sizet ned av hylsa da den settes. Er mange som skryter av Lyman si M-die. Lee har også ei Universal Expanding Die som jeg har tenkt å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Kulene er støpt av rent hjulvektbly og sizet 311 som er .001 over riflingsdiameter.

Har ladet mye med bly tidligere men da nesten utelukkende med svartkrutt :mrgreen:

Det med demperen hadde jeg Ikke tenkt på. Kanskje jeg dropper den etter hvert. Får prøve noe skudd først. Jeg hadde håpet at alox ville duge opp mot 500 ms men kanskje jeg må prøve andre alternativer.

Må nokk prøve den expander-dia skjønner jeg. Takk for nyttige tips.

 

Noen med forslag til forsikte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at det lureste er å droppe planen og heller selge cz'n billig til en eller annen lettlurt fyr... Meg f.eks...

 

Dog... jeg ville nok heller ha valgt å bruke litt mer penger på "ordentlige" kuler om det er demper jakt som er tanken. Selv om jeg ser heniskten med blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rusk og rask i demper, så fungerer jo dette på .22lr, men grisete er det uten tvil.

Jeg hadde tenkt å forske litt på pulverlakkering/epoxy på blykulene.

Om dette funker vet jeg ikke før det er prøvd, men det ser unektelig rensligere ut enn tradisjonelle glidemiddel.

Jeg har enda til gode å lade kuler som ikke har jakke, men tenkte jeg skulle få prøvd dette i løpet av våren og sommeren.

 

Enda en ting; hva skjer med gas checken i en demper? kan den falle av og lage trøbbel?

 

eh, billig? Ikke denne hobbyen iallefall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gas Checken skal ikke falle av om den sitter ordentlig. Den skal være på kula hele veien til den treffer jordvollen. Om den KAN falle av det vet jeg ikke.

 

Er mange av amerikanerne som bruker epoxy og pulverlakk og mye rart ser jeg på andre forum, men jeg synes det ser ut som noe styr å ha det på. Liker ikke tanken på å ha det i steikovnen og bake det på, men det skal vistnok fungere utmerket når det først sitter på. Da oppfører blyet seg som kuler med jakke :)

Link to comment
Share on other sites

normal_2013-10-25_11_29_52.jpg

Slik ser den ut i dag med et annet løp. Når jeg skrur i 7,62'en så er ikke løpet lenger enn til dit teleskopdemperen slutter på dette bildet. Med et lite jaktdiopter så blir det en veldig lett og smekker rifle.

 

Forsikte har jeg fått av en veldig hyggelig kar her på forumet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ingen erfaring med 7, 62x39, men jeg har ladet og skutt om lag tusen blykuler -175 grs med gas check- i .30-30win. Dette har fungert utmerket så lenge hastigheten blir holdt relativt lav. Kjell Olav eksperimenterte en del med blykuler i .308, så du kan jo sende ham en PM.

 

Artig børse du har fått deg :-)!

Link to comment
Share on other sites

Ble pinade sittende hjemme i dag med syk guttonge. Får vente til dagslyset kommer før eg sett kronografen i vinduskarmen og prøve nån ladninge. Har ikje samme kule i QL men har testet med endel andre kuler i samme vektklasse og tror ikje det blir mye feil å starte på 8 grs n340 og lade opp mot 500 ms som burde ligge rundt 10-12grs.

 

@Malle: hvilke hastigheter la du deg på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med 7, 62x39, men jeg har ladet og skutt om lag tusen blykuler -175 grs med gas check- i .30-30win.

Min, og andre klubbkollegers erfaring tilsier, at en forutsetning for akseptabel presisjon med blykuler i rifle krever gascheck. Og fjerning av mantelbelegg før skyting a blykuler! Ser ut til at mantelbelegg i løpet medføraer økt blyavsetning i løpet, selv om GC anvendes. Blying i løpet nedsetter presisjon i alle våpen!

I 7,62x39, med sin noe moderate hastighet, vil jeg mene at blykuler kan drives opp til standard hastighet for kaliberet med rimelig presisjon. Forutsatt GC, relativt hard blylegering, og riktig smørefett for kulene, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG!!

I dag hadde eg endelig tia til å skyte og sekken blei pakka med blinka, kronograf, fjellduk og 5x5 skudd fra 8 til 12 grs N340.

Pga dårlig lys ble det bare kuking me kronografen og ingen hastigheter ble målt, men Ql sier at eg med en annen blykule burde bikke 520 ms med maxladningen.

 

Alle kulene ble smurt med hjemmelaget lurium i stedet for LLA, sizet til .311 med GC og ladet i engangsskutte halspressa winchesterhylser med federal 210.

Løpet ble pusset grundig med mantelrens og var gullende rein før skyting.

Kikkerten ble montert for å få testet presisjonen skikkelig.

 

Alle ladninger ble skutt på 100m liggende med støtte på jaktsekken. Det ble også skutt noen skudd med en 222 for å få bekreftet at dagsformen var på topp :)

 

8 grs n340 ga sot og dårlig gasstetting bakover. Etter de første 2 skudene ble resten blåst avgårde i myra.

9 grs ga mindre sot, men presisjonen var elendig. Uten å måle vil jeg si 70-80mm

10 grs sotet ikke og presisjonen begynte å komme seg. Innenfor 50mm.

11 grs sotet ikke men presisjonen va tilbake til elendig. Om det skyldes slurvete laderutiner vites ikke.

12 grs sotet ikke og presisjonen var nå innenfor lovende. Tilbake til godt innenfor 50mm.

 

Ingen av hylsene viste noe tegn på høyt trykk av noe slag..

Det ble lite å rope hurra for men det ga noe å jobbe videre med. Nå skal eg lade opp 11,5 grs, 12 og 12,5 med kula satt ørlite lenger ned i hylsa og litt mer krymp.

 

Etter skyting fant eg igjen en kule i snøen. Den va fri for GC og ikje et kulefettatom igjen, men det regner eg som normalt... eller?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter skyting fant eg igjen en kule i snøen. Den va fri for GS og ikje et kulefettatom igjen, men det regner eg som normalt... eller?

Vel, sentrifugalkreftene vi ofte slenge kulefettet ut av rillene. At GC ikke sitter fast på kula kan skyldes flere ting,. brukte du Hornady crimp-on GC? Trolig sitter GC fast der den skal inntil kula forlater løpet. Da er jo jobben for GC-en gjort, uansett.

 

Kan jeg forlede deg til å forsøke N350, evt. Blue Dot, eller,for kraftigere ladninger VV N105?

Link to comment
Share on other sites

Eg brukte Hornady GC ja. Ser for meg at at eg ville sett en GC liggende på kritthvite skaren om de ikke hadde nådd frem til blinken.

Eg kunne prøvd flere typer krutt men eg har et par kilo n340 og bare 2-300 gram n350. Det må i så fall bli senere for å se hvor mye eg kan presse opp farten, men så lenge ikke kronografen fungerer pga manglende dagslys så er det ikke så veldig interessant for min del.

Link to comment
Share on other sites

Har lært litt i dag også.

Satte kula dypere for å få bedre hold og en skikkelig krymp og brukte i dag en demper.

De første skuddene traff såvidt blinken og jeg misstenkte demperen for å tulle det til så jeg skrudde den av igjen. Videre ble det likevel svært dårlig presisjon så jeg prøvde å kronografere i stedet men enda er det for lite lys.

 

Jeg regner med at problemet i dag var for mye friflukt og at kulene begynte å ri på bommene med det resultatet at kula var understabillisert når den forlot løpet og tok i kanten av demperen. Må nok teste videre med liten friflukt og etter min mening for dårlig kulehold om jeg ikke rett og slett gir opp den kula og bestiller ny tang.

Link to comment
Share on other sites

For noen dager siden prøvde jeg fort å gæli for å sjekke max col på en Sierra MatchKing 174 gr. HPBT .311 dia,

og fikk 63mm .., velvel, tenkte at eg måtte dobbeltsjekke dette senere, da det er ett stykke ned til 56mm..

Jeg klarer nok å sette i bommene om jeg snur den bak fram, og endatil få patronene ned i magasinet.

Får prøve å sette ei flatbase-kule bak frem for å se hva det frambringer av mål.

 

Bakgrunnen for ovennevnte spekulasjoner er å komme frem til ei (el. to (el. tre)) støpeblokk som passer.

Siden det er ganske sikkert at jeg ikke aner hva jeg driver med:

Jeg konkluderer derfor med at kula må være forholdsvis butt, med ei "glideflate" rundt 12mm for ikke å stikke nedenfor halsen.

Iallefall inntil videre til kunnskap klarer å henge seg fast mellom ørene mine som tilsier noe annet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...