Jump to content

Skal kjøpe progressiv ladepresse, men usikker på hvilken


FJelldal1

Recommended Posts

Hei!

 

Skal kjøpe meg en progressiv ladepresse som skal benyttes til lading av ammunisjon til håndvåpen og rifle. Har kikket på Dillons 550b, men har venner som sier det er mye knot med instillinger for å få den til å fungere tilfredsstillende. Det som appellerer til meg er Dillons sterke navn innenfor bransjen og prisen på pressen. Ellers ser jeg at Hornady lock and load AP kan være et alternativ, men er det verdt å betale ca 2000kr ekstra for denne?

 

Det kan nevnes at jeg skyter ca 3-600 skudd i månenden, men dette kan øke i fremtiden.

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Hvis penger ikke er no problem ville jeg definitivt gått for en Hornady L&L, med hylse og kulemater koster den en liten formue ... men kvalitet koster!

 

Hos Dillon ville jeg nok sett på en 650 fremfor en 550, sistnevnte er etter det jeg har hørt lett å lage en ladefeil med (mener det er dobbel kruttmengde)

 

Skal du bare masseprodusere holder det kanskje med en Dillon Squaredeal eller tre satt opp i de kaliber du trenger ...

 

Dillon får du ihvertfall her www.nordbygunshop.no

Link to comment
Share on other sites

Hos Dillon ville jeg nok sett på en 650 fremfor en 550, sistnevnte er etter det jeg har hørt lett å lage en ladefeil med (mener det er dobbel kruttmengde)

Skal dette skje så er det ikke annet en brukerfeil.

Har ladet mange tusen skudd med 550 og alle feil jeg har opplevd skyldes han bak spaken :oops::?

Link to comment
Share on other sites

Jeg harbåde Dillon 550B og 650. Det er gode presser som ikke har gitt meg noen problemer overhodet. Jeg begynte med Dillon 650, etter mange år med enstasjonspresser. Skal jeg anbefale en progresiv presse tror jeg det må bli 650 tl pistol og 550 til rifle. Jeg bruker mest 550 pressen, siden den også er grei å bruke uten kruttmål. Dillon har en kruttdie med setttskrue som jeg bruker sammen med Dillon sin trakt når jeg bruker Lyman sitt elektroniske kruttmål. Det oppsettet har tatt over for enstasjonspressene.

Link to comment
Share on other sites

For de mer budsjettorienterte finnes

Lee Load Master

http://www.titanreloading.com/presses/lee-load-master" target="_blank" target="_blank

" target="_blank" target="_blank

Enkel og ikke helt raffinert men den kan være en grei reserve

for å unngå produksjonstans.

For deg som synes at Ryanair og venner dekker ditt behov for komfort/service.

Laget i USA.

Finnes på lager.

Det er mulig jeg slår til på denne. Den dekker i alle fall mitt behov.

 

Hornady Lock-N-Load

" target="_blank" target="_blank

Fin kvalitet.

Litt utsolgt:

http://www.midway.no/Hornady-Lock-N-Loa ... sive-Press" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har sett på Dillon 1050 men jeg har ikke behovet.

For de med behov type liten fabrikk:

http://www.dillonprecision.com/content/ ... Super_1050" target="_blank" target="_blank

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141C9F1C" target="_blank" target="_blank

 

Ellers kan en pent brukt Dillon XL650 smake hvis man takler innstillinger.

" target="_blank

 

Sjekk totalprisen med alt utstyr du trenger før du svir av pengene.

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå fått annbefalt 550 fremfor 650 hvis man skal lade både pistol og rifle ammo siden det er lettere å justere pressa fra pistol til rifle. Om dette stemmer vet jeg ikke siden jeg ikke har begynt å lade enda.

 

Jeg lader ikke annet rifle kaliber enn 45-70 ikke hatt noen utfordringer med det. Det som kan være litt verre på 650 er å bytte ut primer systemet mellom store og små primere. Det er en jobb som tar 5 minutter mer på en 650 i forhold til 550. Men med litt planlegging så er ikke det en ukentlig jobb, vi er to som skyter både meg og min bedre halvdel og vi skyter praktisk og western skyting begge to så her er det bare 650 som holder. Vil egentlig ha en 1050 :)

 

Har aldri tatt noen tid på skudd per time eller sånn, men det er ingen tvil om at 650 er LANGT raskere å lade med. Så har du penger, liker å skyte, evt skyter mye så er det verd pengene å gå for en 650. Fruen lader .32 H&R magnum på 650 for første gang, går litt fortere nå.

 

Christer

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 blå jeg er fornøyd med, alt til sitt bruk. Skal du lade litt mengder er det 650 som gjelder.

Ingen erfaring med Hornady, men har en venn som er kjempefornøyd. Du har ikke noen du kan besøke som har Dillon/Hornady for en demo da ?

 

Jeg var innom en kompis her om dagen og fikk prøve en Dillon 550b. Jeg fikk blandete følelser da det var mye knot for å komme i gang, men når alt var var klart gikk det bra. Det som lokker med en Lock and load er at den indekserer selv og i fremtiden hvis jeg kjøper en hylsemater vil trolig ladingen foregå noe raskere enn på en 550B(?)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

For de mer budsjettorienterte finnes

Lee Load Master

http://www.titanreloading.com/presses/lee-load-master" target="_blank" target="_blank" target="_blank

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Enkel og ikke helt raffinert men den kan være en grei reserve

for å unngå produksjonstans.

For deg som synes at Ryanair og venner dekker ditt behov for komfort/service.

Laget i USA.

Finnes på lager.

Det er mulig jeg slår til på denne. Den dekker i alle fall mitt behov.

 

Hornady Lock-N-Load

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Fin kvalitet.

Litt utsolgt:

http://www.midway.no/Hornady-Lock-N-Loa ... sive-Press" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har sett på Dillon 1050 men jeg har ikke behovet.

For de med behov type liten fabrikk:

http://www.dillonprecision.com/content/ ... Super_1050" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141C9F1C" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ellers kan en pent brukt Dillon XL650 smake hvis man takler innstillinger.

" target="_blank" target="_blank

 

Sjekk totalprisen med alt utstyr du trenger før du svir av pengene.

 

 

Mvh

Jim114

 

Takk for et utfyllende svar :) Får regne sammen og se hva totalkostnadene blir per presse, så får me sjå :

Link to comment
Share on other sites

Hvis penger ikke er no problem ville jeg definitivt gått for en Hornady L&L, med hylse og kulemater koster den en liten formue ... men kvalitet koster!

 

Hos Dillon ville jeg nok sett på en 650 fremfor en 550, sistnevnte er etter det jeg har hørt lett å lage en ladefeil med (mener det er dobbel kruttmengde)

 

Skal du bare masseprodusere holder det kanskje med en Dillon Squaredeal eller tre satt opp i de kaliber du trenger ...

 

Dillon får du ihvertfall her http://www.nordbygunshop.no" target="_blank

 

Jeg har hørt at hvis man skal produsere et stort antall i ett kaliber er Dillon 650 et godt alternativ, men hvis en skal veksle mellom flere kan det være knotete (?)

 

Jeg skal lade i flere kaliber blant annet 44 mag, 45 acp og diverse riflekalibere.

Link to comment
Share on other sites

Den største utfordringen med å bytte kaliber er eventuelt å bytte tenhette størelse. Så jeg har to 650er og to 550r satt opp med henholdsvis store og små primere. til litt mer sære kalibre og rifle jeg ikke skyter tusenvis av har jeg en RCBS singelpresse med Lock'n Load system. Jeg hadde nok valgt Hornasy pressa fremfor Dillon om jeg skulle ha handlet i dag.

 

Men skaff deg en turett og begynn der, du vil alltids ha bruk for den senere.

 

Innlegget som formidler reklamen fra produsentene ville jeg nok tatt med liten klype salt...(og styr unna Lee Loadmaster om du skal bytte kalibre.)

Link to comment
Share on other sites

Når man skal lade et stort antall ulike patroner (rundt 50 diesett for min del) blir man nødt til å ha mange presser. De patronene jeg ikke trenger særlig mye av synes jeg det er greiest å lade i en O-presse og sette tennhetter for hånd. Det blir alltid en avveining av tiden det tar å sette opp en karusell (pluss tiden det tar å sette den tilbake til forrige patron) versus tiden det tar å bruke enstasjons presse. Har man et par-tre O-presser kan man sette opp hele diesettet før man begynner å size også. Det er utrolig behagelig å slippe å tukle med karusellpresser man bruker til patroner man lader mye av regelmessig fordi man trenger 50 skudd i ett eller annet gammelt riflekaliber.

 

Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

(og styr unna Lee Loadmaster om du skal bytte kalibre.)

 

Ser ikke problemet med å bytte kaliber på lee Loadmaster, tar ikke mer en maks 4-5 minutter å gjøre det??

 

 

Med et forbruk på 3-600 skudd i mnd, er jeg enig med Hassel at en Lee Classic Turret vil holde lenge (selv med 1000 skudd i mnd)

Raskt å bytte kaliber er det også, og den er også godt egnet til de vanlige rifle kalibre.

 

Godt Nytt År

Link to comment
Share on other sites

Loadmastern har en konstruksjon somgjør at det er krevende å justere den om man bruker kaliber med relativt forskjellig diameter på hylsa. Er man ikke nøyaktig da vil man før eller senere løsne og forskye toppen på stempelstanga, og da går alt til skogen... Har hatt to stk Loadmastere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg en Dillon 550 jeg da du skal kombinere mellom håndvåpen og rifleammo . Denne pressa er vanvittig enkel og lett og betjene og gir god ammo og du sitter ikke lange stunda for og lage noen hundre skudd . Ta med topplater og monter die-settene du bruker mest så er kaliberskift raskt.

Link to comment
Share on other sites

Loadmastern har en konstruksjon somgjør at det er krevende å justere den om man bruker kaliber med relativt forskjellig diameter på hylsa. Er man ikke nøyaktig da vil man før eller senere løsne og forskye toppen på stempelstanga, og da går alt til skogen... Har hatt to stk Loadmastere.

 

Jeg har 3 stk som er i ukentlig bruk, har aldri opplevd det du beskriver, men sånn er det vel med Loadmaster, noen har masse problemer, mens andre har ingen. Jeg har ikke hat problemer med mine siden jeg kjøpte min første i 1992. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...