Jump to content

Hjortebestand, status etter jaktslutt 2013?


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

I fjor desember så var det en tråd om Hjortebestanden, og om den var nedadgående. Her var det mange innlegg som varierte fra nesten krakk til økende. Jeg er litt nyskjerrig på hvordan hjortejegerne vurderer bestanden etter endt jakt. For min del så har jeg vel ikke grunnlag for å si at vi har sett mindre dyr enn foregående år.

 

Link til fjorårets tråd: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=81072

Link to comment
Share on other sites

Får se utover vinteren og våren når trekket starter igjen for min del.

 

Merker meg at storvaldet har problemer med å få skutt kvoten med voksen hjort av begge kjønn. Spesielt på bukkesiden har det vært færre fellinger enn kvoten la opp til.

 

Målet i storvaldet har vært å redusere stammen. Det ser ut til at det har lyktes. Jeg er dog redd for at det er skutt noe for mye av de eldre tidligere og at vi nå skyter for mye yngre dyr. Er spent på hva viltkameraene vil vise gjennom vinteren og til våren, samt resultatet av tellingene!

Link to comment
Share on other sites

I lettjakta kommuner ser jeg betydelige endringer i alders sammensetning. Mangel på gode gamlekoller og bukk. Mindre og mindre brøling. Der hjorten har større omtåder med bratte fjell og vanskelige jaktforhold har du en sunnere stamme ser det ut til.

 

Ene valdet jeg jakter i har på 5 år gått fra store flokker opptil 40 dyr til streifdyr jakting. Kvotene har vært for stor for lenge. Sliter med å nå 50% avskyting. Området har på kilometervis med grønne atleger uten hjort.

Link to comment
Share on other sites

Vi jaktet i Bremanger kommune, på en øy som heter Frøya for første gang i år.

 

Den er delt inn i tre vald, med en total kvote på 16 dyr hvis jeg ikke husker feil.

Av våre 7 dyr på kvoten fikk vi kun en spissbukk. Så ei hind og en kron, men de ble skutt av hvert sitt nabovald.

 

Så av 16 dyr på kvoten for hele øya ble det felt kun 3 og det ble ikke sett et eneste dyr til.

 

De lokale hadde gått manngard ved snøfall og ikke sett et eneste spor, og jeg har hatt to "drachser" over hele øya uten los utallige ganger.

Der kan man si forvaltningen har vært feil de siste årene med altfor høye kvoter spør du meg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...