Jump to content

Blaser hjelp


Blaserproff

Recommended Posts

Hei, trenger hjelp. Har bestemt meg for en blaser i 6,5 men jeg klarer ikke bestemme meg for r93 eller r8. Dette kunne jeg sikkert søkt mer på før jeg lager ny tråd, men jeg prøver uansett.

 

Dersom vi ser bort i fra muligheten for å ta ut magasinet, hva er ellers ulikt? Har hørt at r8 er sikkrere pga bedre låsing på sluttstykket, stemmer dette? Vil det i fremtiden være lik tilgang på løp og deler til begge?

 

Håper på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Var i samme valget en stund, helt til jeg fikk holde,prøve og fikkle litt med begge to i proff utgaven. Jeg likte helt klart r8 best p,g,a stokken.

R8 har annen vinkel på låsingen i kammeret bla. Det er vel ikke like god tilgang på løp til r93 for tiden, var ganske mange måneder leveringstid på 8x57 is til r93 da jeg sjekket for en tid siden. Har ikke handlet enda, men jeg har funnet ut at jeg bare må ha en r8 proff i skapet for at livet mitt skal holde seg i balanse :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg var i dag hos forhandler å tukklet litt med begge børsene. Å jeg må si at r8 føltes litt mer ut som drømmerifla. Begge er jo knallgode, men r8 var kanskje hakket over. Mulig jeg ble litt blendet av prislappene.

 

Et annet spørsmål, er det vanlig at en forhandler selger en rifle som har hengt på veggen og blitt klikket med av x antall personer til full/vanlig pris ? Mulig at det er jeg som er litt rar, men kunne tenke meg å be dem få opp en helt urørt en til meg. Hvordan ser dere på dette ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og R93 men har kikket nysgjerrig på R8 grunnet litt kraftigere stokk. Har registrert at mange her inne liker stokken på R8 bedre enn R93.

 

Men for mitt bruk er jeg enig med landcruiser, 22lr kittet er såpass genialt at jeg ikke kan tenke meg å bytte før det evt. kommer til r8. Til mitt bruk har jeg aldri bruk for magasin (og spesielt ikke ett hvor avtrekkeren følger med..) så det er ikke noe stort pluss i min bok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon litt tidligere i vinter, men valgte R93 av flere årsaker:

 

1. Jeg syntes stokken er smekrere

2. Den er litt lettere enn R8

3. Jeg fikk en meget god pris på R93 Lux m/grade 6 stokk

4. Jeg måtte gått opp nesten 20 lapper for å få tilsvarende i R8

 

Av de tingene som gjorde meg usikker var:

 

1. At R8 skal være "sikrere" pga økt vinkel i "gardenakoblingen"

2. Har magasin

3. Plass til en patron mer

 

Det som gjorde meg mest usikker dog er sikkerhetsaspektet. Jeg sendte derfor en mail til Blaser hvor jeg blant annet forhørte meg om vinklingen i koblingen og hvorfor de har valgt å øke denne. Jeg fikk noen gode svar på spørsmålene mine. Ang. vinklingen på "koblingen" er dette fordi R8 leveres med større kaliber enn R93.

 

Uansett hvilken du velger tror jeg ikke du gjør noe feil (bare for å gjøre det "enklere" for deg) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har begge. En R93 Prof., og en R8 Safari mod. med tyngre løp, fin trestokk osv.

Til bevegelig jakt på hjort etc. her hjemme, velger jeg R93 hver dag hele uken, utenom søndager med fint vær :wink:

R8 med kraftigere stokk, den fine veden, magasin osv. Blir stort sett brukt i Afrika, jaktfelt, og noen søndager :D

Er du postjeger er R8 sikkert tingen.

Som hundefører, reinsjeger etc. Er en R93 en lettere/smekrere modell. Fullt magasin er bare for krig uansett :winke1:

 

Har flere løp til begge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...