Jump to content

Bedt om å redegjøre for ubenyttet søknad fra -99.


Malle

Recommended Posts

I dag fikk jeg innbetalingsgiro for en innvilget våpensøknad i retur, men sammen med denne kom et brev hvor jeg blir bedt om å redegjøre for en ubenyttet søknad på rifle i .308 - fra 18. Juni 1999! Det er ikke umulig at jeg leverte en søknad på dette tidspunktet, men hvem er det som husker slikt nesten 15 år senere?

 

Er det andre som har fått tilsvarende brev?

Link to comment
Share on other sites

I følge brevet har jeg ikke søkt om forlengelse (ut over seks måneder) og at jeg derfor skulle returnert den slik at den kunne bli arkivert som ubenyttet. I følge sjømannsboken min befant jeg meg dessuten langt fra nærmeste våpenkontor, ombord på en lørje av en OBO fra -82 og antagelig et sted mellom USA og sydeuropa.

 

 

Jaja, jeg får ringe i morgen og høre hvordan de mener at jeg skal finne ut av dette. Når jeg leverte søknaden måtte jeg legge ved bilder av våpenskap og hvordan det var boltet fast, så det er mulig at våpenkontorene har fått noen føringer som pålegger dem å sjekke ut "både dette og hint".

 

@vingemuttern: jeg tar også vare på alle papirer i forbindelse med salg/ kjøp, men jeg kan ikke se at jeg har noe fra -99. Dessuten vil det være stikk i strid med min natur å ikke benytte søknader :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

Nei det var ikke krav om skap i -99. Bildene måtte jeg oversende i forbindelse med søknad for seks uker siden.

 

At jeg likevel hadde våpenskap i -98, og lenge før det ble påbudt, dokumenterte politiet etter at jeg hadde innbrudd. Det ble tatt mye bilder av det skapet...

 

Det jeg grubler på i denne tråden er at politiet ber meg redegjøre for en ubenyttet våpensøknad fra juni -99.

Link to comment
Share on other sites

Dette er såre enkelt: Fortell de at den har du nok levert tilbake i henhold til reglene. Meg bekjent får man ikke kvittering på slikt, og det er uansett ikke satt krav til at en slik må oppbevares i 14(!) år. Du kan ikke bevise at du har levert, de kan ikke motbevise det. Hva skal de egentlig gjøre? Og hvor mye galt kan en egentlig gjøre med en slik søknad?

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg du kommer dårligere ut av dette om du tar rådet til Meyer og lyver.

 

Jeg ville heller sagt det som det var, ferdig med det. Hva skal de "ta" deg på uansett? Er som sagt lengre opp her, ikke nedtegnet i noen forskrift eller lovverk at dette skal gjøres. Så hvilke lover/regler er det du egentlig har brutt, bortsett fra en hyggelig henstilling fra politiet?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke mer dramatisk enn at de har fått dokumentene dine oversendt fra Horten og lurer på om du har våpenet og om den hvite kopien er blitt borte/ikke registrert der. Og hadde du hatt det ville det nok i verste fall betyd at de måttet se våpenet før du fikk våpenkortet.

 

Tipper de nøyer seg med en bekreftelse på at du ikke har det.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg faktisk kjøpte en .308 i -99, så er nok den solgt videre og registrert på ny person for lenge siden, men som sagt så har jeg ikke hukommelse nok til å huske om jeg søkte på en .308 på det tidspunktet eller ei. Jeg antar at jeg har kjøpt og solgt noen titalls rifler siden den gang.

 

Dersom det forholder seg slik at de har fått oversendt papirer fra Horten, så har det jaggu tatt sin tid - jeg flyttet fra Horten til Bø i 2000...

 

Jeg finner heller ikke at det står skrevet noe sted at ubenyttet søknad skal returneres politiet - med unntak av det som blir påført med stempel fra kontoret på Elverum. Nå har det riktig nok vært mye forskjellig praksis på de våpenkontorene jeg har benyttet, men jeg kan ikke huske at noen andre har hatt tilsvarende praksis.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg faktisk kjøpte en .308 i -99, så er nok den solgt videre og registrert på ny person for lenge siden, men som sagt så har jeg ikke hukommelse nok til å huske om jeg søkte på en .308 på det tidspunktet eller ei. Jeg antar at jeg har kjøpt og solgt noen titalls rifler siden den gang.
Dette illustrerer bare viktigheten av å ALDRI, ALDRI, ALDRI miste/kaste de blå eller gule lappene. De er det ENESTE bevis man har på hva man har kjøpt og solgt.
Dersom det forholder seg slik at de har fått oversendt papirer fra Horten, så har det jaggu tatt sin tid - jeg flyttet fra Horten til Bø i 2000...
Ikke utenkelig at de har begynnt en ryddesjau nylig, rotet i våpenregisteret har kommet i fokus i det siste.

 

Ser ikke bort i fra at dette er noe mange vil kunne få forespørsel om fremover. Derfor er det meget intressant om noen kjenner til hjemmelen de har for å kreve ubenyttet søknadspapir returnert. Det kan godt være at dette følger av andre bestemmelser enn våpenlovgivningen.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med våpenkontoret og det hele viser seg å være en formalitet. Etter deres systemer har jeg angivelig søkt om en rifle i .308 i gjeldende tidsrom uten at søknaden har blitt benyttet. Ved å opplyse at søknaden ikke er benyttet og makulert, så får de orden i sine systemer.

 

Det virker på meg som om de holder på med en "ryddesjau" slik som Wheelgunner686 nevner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...