Jump to content

jaktradio


Lobis

Recommended Posts

Jeg skal på hjortejakt (for første gang :D ) om ca en uke. Jeg skal da være med som gjestejeger, og jaktlaget anbefalte at jeg burde gå til anskaffelse av en jaktradio da det, forståelig nok, er viktig å kunne få kontakt med alle jegerne under jakta. Jeg gikk til den lokale jaktbutikken og var på leting etter en ICOM radio (F34 GS) da jeg har lest mye bra om den på nettet.

 

Denne radioen hadde de da selvfølgelig ikke, og jeg endte opp med å kjøpe Norma hunter f1. Er det noen som har erfaring med denne radioen? ønsker egentlig bare å vite om jeg har kjøpt den berømte "katta i sekken" eller om radioen er så god som jeg fikk høre i butikken?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hunter men icom, mine erfaringer er at hunter'n er mye dårligere å høre enn icomen, 2 stykker jeg jakta med i fjor hadde kjøpt hunter, og jeg greide ikke å høre hva dem sa. En som var sammen med dem har icom f3 gs maken til min, og da blei det klart og tydelig.

Om du høres dårlig kan du jo altids prate rett i radioen, istede for i løsmicen, det hjelper men...

 

Synd du ikke fikk tak i ICOM, men en kan altids bytte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hm, hvor lang er deres skogsantenne ? Den jeg har til min Icom F3GS er ca. 50 cm. Er det langt nok ? På en radio jeg hadde da jeg var ung, var skogsantenna mi teleskopisk. Kunne bli 120 cm. Enda hendte det jeg sleit hvis jeg satt litt innunder den ene lia, og skulle ha kontakt med noen på den andre sida. Nå skal det sies at den radioen gikk ut med 0.7 w sendeeffekt, så det er jo stor forskjell til dagens 5-7 watt vil jeg tru.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både Hunter mk16 og hunter f1,og jeg er jævlig fornøyd med f1... Og du trenger ikke å bekymre for påstanden med at "icomen høres bedre." Har begge deler i vårt lag,og vår erfaring er at dette er jevngode radioer,men vi sliter faktisk med å høre den ene av de med icom,men dette tror jeg kommer av at den har sendestyrke på 1,5&3w. Pass på å tilpass sendestyrken etter terrenget,min f1 står på HI (5w) stort sett hele tiden,det samme gjør de andre,og vi har ingen problemer med å høre hverandre,selv om vi tidvis kunne ha dratt fordel av skogsantenne som ingen har.

 

Du har kjøpt en bra radio,med en bra batteripakke til en bra pris :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...