Jump to content

17 HMR ammunisjon anbefaling


Scitech

Recommended Posts

Hei hopp!

 

Jeg har nylig fått inn ny pipe til cz 455 i 17hmr og lurte litt på hvilken type ammo jeg skal gå for. Jeg har hørt mye bra om Hornady v-max (?) men jeg lurte litt på dette med skade på kjøttet. Det har blitt en del duejakt med 22lr noe som har vært helt kurrant, men er redd jeg ikke kommer til å bytte frem og tilbake mellom 22lr og 17hmr etter jeg får byttet en gang. Får jeg en type ammo som egner seg f.eks. både til due og samtidig til større vilt som rev og canadagås? Jeg vet ikke hvor mye skade 17hmr kulen gjør, så om noen har noen erfaringer med ulike typer ammo er jeg takknemlig for alle tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

17 grs.v-max til predatorjakt 20 grs.gamepoint til matvilt. Fmj kan du la ligge igjen i butikkhylla. Jeg bruker kun ammo fra cci. :)

 

Hmm, hvor store forskjeller er det på 17hmr ammunisjon i forhold til kulebane/treffpunkt på 50-100 meter? På 22LR merket jeg markant forskjell mellom American Eagle og CCI ammunisjon på samme avstand.

Link to comment
Share on other sites

17hmr er nesten paddeflat ut til ca 120m, det er vel bare snakk om ett par cm, men så detter den voldsomt fort utover det og mister all kraft.

 

Det er stort sett samme pris på alt av 17hmr amo, f.eks. koster cci hos Winge 169.- for alle typene, v-max, gamepoint, tnt og helmantel i 50stk esker.

Derved fant jeg ut at jeg måtte bestemme meg for hva jeg ville bruke våpnet til, blink skyting, kråkejakt, revejakt eller matvilt?

Da jeg har lyst til å gjøre alt dette og ikke har tid, lyst og anledning til å drive innskyting hver gang jeg skal ut å skyte 17hmr så måtte jeg velge en type amo og heretter forholde meg til mitt valg.

Valget mitt ble blyspissen Gamepoint. Den sammler tilfredstillene i mitt våpen og kan brukes til alt jeg har lyst til, matvilt som duer og ryper blir ikke ødelagt og den skal i teorien fungere på stort matvilt som gås og skogsfugl (har ikke testet det selv enda) og mikkelrev, han dør ved godt plasert sideskudd i bogen selv om den kan finne på å rusle avgåre ett stykke etter skuddet da gamepoint ikke har samme knall og fall effekten som tnt og v.max, men det kan den også gjøre med treff av blyspiss fra 223rem og 6,5x55.

Altså så bruker jeg samme kulen til alt fra trening og hyggeskyting på pappblinker og metallgonger, til jakt på alt fra kråke til rev.

 

Det må sies at jeg har en 223rem som blir foretrukket på jakt etter større vilt som gås, skogsfugl og rev og det er for at den har lengere rekkevidde enn 17hmr og er godkjent for rådyrbukken hvis han skulle dukke opp, den er derfor også foretrukket på reveåtet og er innskutt med samme 55grs blyspissen hele året.

Link to comment
Share on other sites

17hmr er nesten paddeflat ut til ca 120m, det er vel bare snakk om ett par cm, men så detter den voldsomt fort utover det og mister all kraft.

 

Det er stort sett samme pris på alt av 17hmr amo, f.eks. koster cci hos Winge 169.- for alle typene, v-max, gamepoint, tnt og helmantel i 50stk esker.

Derved fant jeg ut at jeg måtte bestemme meg for hva jeg ville bruke våpnet til, blink skyting, kråkejakt, revejakt eller matvilt?

Da jeg har lyst til å gjøre alt dette og ikke har tid, lyst og anledning til å drive innskyting hver gang jeg skal ut å skyte 17hmr så måtte jeg velge en type amo og heretter forholde meg til mitt valg.

Valget mitt ble blyspissen Gamepoint. Den sammler tilfredstillene i mitt våpen og kan brukes til alt jeg har lyst til, matvilt som duer og ryper blir ikke ødelagt og den skal i teorien fungere på stort matvilt som gås og skogsfugl (har ikke testet det selv enda) og mikkelrev, han dør ved godt plasert sideskudd i bogen selv om den kan finne på å rusle avgåre ett stykke etter skuddet da gamepoint ikke har samme knall og fall effekten som tnt og v.max, men det kan den også gjøre med treff av blyspiss fra 223rem og 6,5x55.

Altså så bruker jeg samme kulen til alt fra trening og hyggeskyting på pappblinker og metallgonger, til jakt på alt fra kråke til rev.

 

Det må sies at jeg har en 223rem som blir foretrukket på jakt etter større vilt som gås, skogsfugl og rev og det er for at den har lengere rekkevidde enn 17hmr og er godkjent for rådyrbukken hvis han skulle dukke opp, den er derfor også foretrukket på reveåtet og er innskutt med samme 55grs blyspissen hele året.

 

Ja, jeg er i litt samme situasjon som deg. Ute etter en type ammunisjon som fungerer til det meste (eventuelt to typer ammunisjon som har samme treffpunkt). Lurer på om det ikke blir CCI gamepoint og eventuelt CCI v-max så får vi se hvordan det går på blinken først :)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg også ville gått for gamepoint hvis man skal ha muligheten til å spise det man skyter. Jeg gikk over til v-max fordi jeg ville ha mer knall og fall effekt på reven så jeg fikk roen til å sitte litt til i glugga. Brukte gamepoint før men nå skytes den inn med v-max.Men jeg bruker børsa mest til revjakt. De jeg har skutt på 30-40m hold hadde som nevnt over litt utras med gampoint mens med v-max er det rett ned i smellen. Tror det er viktig å ikke overvurdere kaliberet å strekke holdet for langt. :wink:

Har ikke samme treffpunkt med de to skiller vel noe sånt som 3-4 cm. på 60m.

Link to comment
Share on other sites

Da skal du vel treffe ekstremt nøye da det blir kun ett høl på størrelse med ei synål,sikkert ikke noe galt med kula syns bare det blir litt risikosport å avlive vilt med den. :winke1: Med tanke på hvor vindutsatt dette kalibrert er. Og spesielt når den andre ammon koster stort sett det samme. Bare min mening dette da.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er umulig å si om to typer ammo vil gå likt, det vil variere fra våpen til våpen. I min går den ene 3-4 cm høyere enn den andre. Dette har jeg testet, og kan derved skru ned noen klikk om jeg ønsker å bytte ammo. Jeg bruker kaliberet til rypejakt i hovedsak, da med Gamepoint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...