Jump to content

Diverse hylser


cmi

Recommended Posts

Helt ordinære ting du viser på bildene. Norma har hatt ulike merkinger oppigjennom årene, husk også at der ble produser Normapatroner både i Norge og Sverige.

Det vi vet sikkert er at de med "Re" er fra 50tallet og sikkert litt opp på 60tallet. Førkrigs har oftest (alltid?) blokkbokstaver, men det finnes også på senere mener jeg.

Gamle annonser og kataloger er til stor hjelp ved slike problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Den første er en Tysk 7.92 x 57 med SS prosjektil, produsert av Draht-u. Metallwarenfabriken GmbH, Salzwedel, Sachsen (fva) i 1940. Det er lot 27 dette året, og hylsen er kobberbelagt stål.

 

Den neste er en 6.5 fra Norma, kan ikke se så mye mer ut fra dette bunnstempelet.

 

Nr tre på første bilde er en skarp Britisk .303 fra rundt 1940, klarer ikke å lese bunnstempelet.

 

På neste bilde er nok en Britisk .303, produsert av Imperial Chemical Industries Kynoch Factory at Standish UNITED KINGDOM i 1944.

 

Den andre er sansynligvis en .30US produsert av Lake City i USA i 1944.

 

.303 identifiseres enkelt ved hjelp av fargen rundt tennhetta. Fiolett er skap, grønn er panser, rød er sporlys, blå er brannstiftende. I tillegg kan bunnstempelet gi samme info: G er sporlys, W er panser, og B er brannstiftende. Dette er bare et kort sammendrag, bunnstempler er et langt studie. Men du kan finne mye info om .303 under denne linken:

 

http://enfieldking.tripod.com/enfieldking/id12.html

 

Og mye om tysk ammunisjon her:

 

http://home.scarlet.be/p.colmant/german-codes.htm

 

Og er det annet du lurer på, finner du mange gode linker her:

 

http://www.cartridgecollectors.org/?page=links

Link to comment
Share on other sites

Folk er veldig glad i å skrive at ting er tilnærmet verdiløst på dette forumet... Driter i om ting ikke er verdt messingen en gang jeg... Grunnen til at jeg spør om ting er fordi jeg vil lære, er ikke det ett av poengene med dette forumet?! Alle her inne har begynt et sted!

 

Jeg spurte ikke fordi jeg trodde dette er gull, ingenting av det jeg har i samlingen min er gull av tomhylsene eller noe, men jeg liker og sette meg inn i ting og lære, derav spørsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg oppgir verdien, er hvis du skal kjøpe dette, så du ikke blir lurt. Det er mye fantasipriser ute og går. Men disse er fine å ha i ei samling, og hører naturlig til i ei samling av militære kaliber. 6.5x55 patronen er nok en sivil jaktpatron, men har jo Norsk bakgrunn, og er interessang av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Et velment råd fra en erfaren patronsamler er å bruke minst mulig ressurser og penger på standard patroner, de får man fatt i for en slikk og ingenting i løpet av et par år. Bruk pengene på de riktig gode sjeldne tingene, det er de man har mest glede av tross alt og kan gjøre de andre samlere missunnelige :lol:

 

Skulle man slutte å samle patroner en gang er det kun de gode man får noe igjen for.

 

Tog du 'an?

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at disse rimfire patronene jeg har er en randtent 12,7x44 R.

Måtte lete litt på tidligere tråd her på kammeret.

 

Du mener selvsagt 12x44R. Jeg har i mange år misjonert for at man skal bruke rette benevnelser på våre norske kaliber.

I 1867 kom 4'''(linjer) Ringantændelse (12x42) i 1871 endret man patronen til 44mm hylse og ny kule, fremdeles var navnet 4'''. Først i 1878 gikk man over til metrisk navn 12mm. Dette var først og fremst militære benevnelser men de ble selvsagt også brukt sivlit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen hylser med stempel "norma 8x57JS", "34 P151S* 4" også noen det står "W.R.A 1943 .303", "NORMA .303"... De to sistnevnte er mye større i bunnen men samme mål på åpningen er kula skal sitte, er dette forskjellige hylser, eller bare gammel å ny type?

Link to comment
Share on other sites

Hadde snopeboksen fremme uansett, så tok ut et knippe patroner brukt av forskjellige land under andre verdenskrig. Tenkte det kanskje er interessant for både deg og andre :)

 

2vk%20til%20CMI.png

1. 6,5x52mm Mannlicher-Carcano / Italiensk, brukt i f.eks. Carcano-riflen

2. 7,5x54mm MAS mod. 1929 / Frankrike, brukt i f.eks. MAS-36 og senere MAS-49

3. 6,5x55mm Krag Jørgensen / Norge og Sverige, brukt i f.eks. Krag Jørgensen og Carl Gustav M96

4. .303 British / Storbritannia, brukt i f.eks. Lee Enfield og Bren-gun

5. 7,5x55mm GP11 / Sveits, brukt i f.eks. Schmidt-Rubin-riflene og senere Sig 510

6. 7,92x57mm IS / Tyskland, brukt i f.eks. Mauser K98k, Gewehr 41/43, og MG34/-42

7. 7,92x59mm Breda / Italia, brukt i Breda-maskingeværet

8. .30-06 Springfield (7,62x63mm M1) / USA, brukt i f.eks. Springfield M1903, M1 Garand

9. 7,62x54mmR Mosin / Det Russiske reiserdømmet, brukt i f.eks. Mosin Nagant, Degtyarov DP28, SVT-40 og senere Kalashnikov PK, Dragunov SVD og Romak PSL

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, god jul og godt nyttår :)

Hva hylser er dette? Den til venstre er en vanlig 9mm wolf hylse, de andre som ser ut som 9mm har en kant i bunn (2vk hylser). Den lille aner jeg ikke noe om

 

image_zpsda74e6a7.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...